sportFive993209
צילום: ספורט 5
בראיינט ובתו. הלב נשבר (getty)
בראיינט ובתו. הלב נשבר (getty) | צילום: ספורט 5

לא רוצים להאמין. האסון הנוראי בלוס אנג'לס, בו נספה קובי בראיינט ושמונה אנשים נוספים, ממשיכים להלום בארצות הברית בפרט ובעולם כולו בכלל - וכעת, ישנה התקדמות נוספת: לאחר ששלוש גופות נוספות של קורבנות התגלו בהריסות המסוק, נחשפו פרטים חדשים מפיה של ג'ניפר הומנדי - החוקרת שממונה על החקירה מטעם המועצה לבטיחות בתעבורה בארה"ב.

בארצות הברית ממשיכים לנסות להבין מה הוביל למותו הטראגי של אגדת ה-NBA, כשחקירה בנושא התרסקות המסוק כבר נפתחה. הסוכנות הפדרלית NTSB (מועצה לבטיחות בתעבורה בארה"ב) עדכנה כי אין שום נדבך פלילי בחקירה. "כמות הפסולת במקום הייתה די גדולה", אמרה ג'ניפר הומנדי, חוקרת מטעם המועצה. "חתיכה מהזנב המסוק נמצאה במורד הגבעה, גוף המסוק בכלל היה בצד השני של הגבעה, והרוטור הראשי (המייצבים של המסוק) היה כמאה מטרים מעבר אליהם".

על פי דיווח ב-LA TIMES, משטרת לוס אנג'לס וה-FBI תנסה לחקור מה הוביל לאסון: תנאי מזג אוויר, תקלה טכנית או טעות אנוש. הטייס הפרטי של בראיינט, קורט דיץ', שלל אפשרות שמדובר בתקלה טכנית: "הסיכוי לקטסטרופה כזאת במנועים הוא פשוט לא קיים. זה לא יכול לקרות. המסוק היה במצב טכני מושלם". כך או כך, הומנדי אמרה שצוותי החקירה יביטו בכל דבר - מההיסטוריה של הטייס ועד למנועים - לאחר שמומחים הציעו לבלבול של הטייס בעקבות הערפל.

הרשות האווירית של לוס אנג'לס הגבילה את הטיסות באותו יום עקב תנאי מזג האוויר, כשלמרות זאת ניתן למסוק של בראיינט אישור בתיאום מגדל הפיקוח. על פי תחקיר ראשוני, הטייס התלונן על ראות לקויה, וכשהמגדל הפיקוח ניסה לעזור להכווין אותו (כפי שבא לידי ביטוי בהקלטה) המאמצים לא עזרו. הטייס ניסה לעלות לגובה של 1,400 רגל (427 מטרים) ואף ביקש מהבקרים לטוס בעקבות המכ"ם בלבד, אולם נאמר לו שהוא נמוך מדי כדי לקבל סיוע שכזה - כך טענה הומנדי.

"כארבע דקות לאחר מכן, הטייס המליץ ​​לטפס כדי להימנע משכבת ​​ענן", אמרה הומנדי. "אך כשנשאל מה הוא מתכנן לעשות, לא הייתה תשובה. נתוני הרדאר מצביעים על כך שהמסוק טיפס לגובה 2,300 רגל (701 מטר) ואז התחיל פנייה חדה שמאלה וירד מטה. קשר הרדאר האחרון היה בסביבות 9:45 בבוקר, ולאחר מכן הגיע רגע ההתרסקות".

"החקירה הזאת היא קשה במיוחד", הסביר השריף של לוס אנג'לס, אלכס וילאנובה, עוד קודם לכן. "הראות קשה מאד והמצב של המסוק מקשים על זיהוי ודאי של סיבת ההתרסקות. אנחנו מנסים לאסוף נתונים, אבל כרגע חסרים לנו עוד הרבה פרטי מידע".

על פי החקירה הראשונית, הטייס הבין שנקלע לערפל וניסה לחזור אחורה מהטיסה, אבל מסיבה תמוהה לא האט את מהירות הנסיעה, וזאת למרות שמדובר בטייס מנוסה עם רזומה של 1,800 שעות טיסה. העובדה שטס בגובה נמוך מדי הקשתה עליו להישמע להוראות עד להתרסקות. במקביל, המסוק של קובי בראיינט לא כלל קופסא שחורה, כך על פי דיווחים בארה"ב. מה שכן מצאו בין השרידים הוא אייפד, כשכעת מנסים להבין האם אפשר לדלות ממנו מידע שיעזור לחקירה.

בתוך כך, גם הזהות של הטייס ידועה כבר - ארה זוביאן. בארה"ב מספרים כי בחנו את העבר ואת הרקע שלו, ואף גילו כי מבחינת המבחנים השנתיים שלו, הכל נראה תקין על פי רשות התעופה הפדרלית. טייסים אחרים שמכירים את זוביאן טענו כי הוא היה אהוב והם סמכו עליו להטיס מסוקים. שכניו, על פי הידיעות, אמרו כי מדובר באדם רגוע ושלו, שתמיד היה ידידותי לסובבים אותו.

רנדי וולדמן, מדריך טיסות מסוקים המלמד בשדה התעופה של ואן נויס הסמוך, אמר כי הטייס נזקק לרגעים ספורים כדי להימנע מהצלילה הקטלנית. "אם אתה טס חזותית ונקלע למצב בו אתה לא רואה את השמשה הקדמית, תוחלת החיים של הטייס והמטוס היא אולי 10-15 שניות - זה קורה כל הזמן, וזה באמת חבל".