sportFive876044 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

מבוכה גדולה במכבי אשדוד/באר טוביה לאחר פארסת ביטול המשחק מול הפועל ירושלים אתמול (ראשון). "אנחנו מצרים על האירוע החריג ומתנצלים בפני כל האוהדים, הצהובים והאדומים", נכתב בהודעה הרשמית שהוציא המועדון.

בקבוצה טענו כי הסל היה תקין לפני שאחד משחקני ירושלים נתלה על הטבעת, ולאחר שהתברר כי החלופה (סלים תלויי תקרה) לא הייתה בטיחותית, הוחלט לדחות את המשחק. אשדוד תעמוד לוועדת משמעת באיגוד הכדורסל, לאור העובדה שהיו צריכים לספק סל חלופי, לא תלוי תקרה, למרות שאין בתקנות המנהלת חובה להעמיד סל חלופי אלא רק חישוק.

"באיזה אולם בארץ, חוץ מבהיכל מנורה, יש סל חלופי זמין?" תהו באשדוד, אך בכל מקרה לקחו את כל האחריות עליהם: "כל מה שקרה בעיקר מביך אותנו ולא מוסיף לנו כבוד. להבא נדאג שדברים כאלו לא יחזרו על עצמם".

לאחר האירוע אתמול, רשות הספורט העירונית רכשה סל חדש נוסף שישמש כגיבוי, במידה שמקרה כזה יחזור בשנית. כמו כן, במהלך היום יתוקן הסל ע"י חברה המתמחה בעניין. עוד הודיעה אשדוד כי אוהדי הפועל ירושלים ייכנסו למשחק הבא ללא תשלום, ובנוסף תקצה העירייה שני אוטובוסים ללא תשלום לאוהדיה כפיצוי.

בינתיים, תובע איגוד הכדורסל פרסם את דו"ח השיפוט מהמשחק שלא התקיים וקבע כי אשדוד הפרה מספר סעיפים בתקנון כגון "אי קיום חובות הקבוצה הביתית" ו-"הופעה למשחק בניגוד להוראות". בדו"ח נכתב: "כל קבוצה בליגת העל חייבת להחזיק ברשותה שתי מערכות סלים ולהיות מסוגלת להחליף סל שנשבר בזמן סביר של 30 דקות". התובע קבע כי הקבוצה תישא בעלויות של המשחק החוזר ולא תסבול מהפסד טכני.

"באיזה אולם בארץ יש סל חלופי?" | צילום: ספורט 5

אחד ממנהלי האולם באשדוד אמר לערוץ הספורט: "המנהלת מעולם לא דרשה מאיתנו לדווח לה על תקינות הסלים או האביזרים האחרים ביום המשחק. לא ידענו שהסל מהתקרה אינו תקני והמנהלת לא דרשה מאיתנו להחזיק סל קרקע חלופי. יש לנו אישור מהנדס לתקינות הסל מהתקרה".

במשך כל השעה הארוכה שבה ניסו העובדים להרכיב את הטבעת החלופית ולא הצליחו, מנכ"ל הפועל ירושלים גיא הראל הזהיר את אשדוד ואת מנכ"ל המנהלת עדלי מרכוס כי הסלים החילופיים, אלו שתלויים מתקרת האולם, אינם בטיחותיים. בהמשך גם במכבי אשדוד השתכנעו שהדבר מהווה סיכון והסכימו לביטול המשחק, זאת על אף ששלישיית השופטים בראשות ספי שמש טענה שניתן לקיים את המשחק.

מכבי אשדוד תספוג קנס כספי ולא ניצחון טכני, בין היתר כי ירושלים לא דרשה כזה. אלא שהחיצים צריכים להיות מופנים בעיקר למנהלת הליגה, שלא הקפידה לוודא מבעוד מועד את תקינותו של האולם. על פי תקנון הליגה, כל אולם חייב להיות מצויד בסלים חלופיים, ואילו הסלים החלופיים באשדוד, אלו שנתלים מהתקרה, אינם תקניים ומצוידים במתכות חשופות שעלולות לפגוע בשחקנים.

הפארסה אמש גורמת בעיקר נזק תדמיתי עצום לליגה. אמארה סטודמאייר אמר אמש כי "אחרי דבר כזה אני מתחיל לחשוב פעמיים על החזרה לישראל".

מנכ"ל המנהלת עדלי מרכוס ניסה לחייך את דרכו אל מחוץ למבוכה הגדולה, ונראה שכבר בתחילת האירוע הוא הבין שמדובר בנזק לא קטן, בעיקר תדמיתית. אגב, יו"ר המנהלת, שמואל פרנקל, לא הגיע אתמול לאשדוד ונראה כי העונה הוא מגיע העונה בתדירות נמוכה יותר למשחקים, אבל כ-1,000 אוהדים של שתי הקבוצות חזרו אתמול הביתה מאוכזבים וכעוסים.

יש לציין שרק לפני כחודש גם משחקה של מכבי ת"א באולם בגין באילת היה בסכנת ביטול עקב המדבקות המחליקות שהודבקו על הפרקט באירוע קודם, ובכלל, רבים משחקני ליגת העל מתלוננים על המדבקות הפרסומיות וטוענים כי מדובר בסכנה של ממש.

הכשלים הלוגיסטיים הללו מחייבים התייעלות מיידית של אנשי המנהלת, בין אם בתקשורת מול מנהלי האולמות ובין אם בחידוד נהלים קיימים, בעיקר בכל הנוגע לבטיחות השחקנים.

ארמונד אסולין, יו"ר מכבי אשדוד, דיבר לתכנית "5 באוויר" על התקרית: "בואו ניקח דברים בפרופורציות, זו לא פארסה. נכון שלא רואים את זה כל יום אבל זה דברים שקורים. שחקן של הפועל י-ם נתלה ושבר את הברגים בחימום, אלו דברים שקורים. במהלך הזמן שניתן לנו לא הצלחנו לתקן את זה. אנחנו רצינו להשלים את המשחק, אבל ביטחונם של השחקנים היה מעל הכל. יכולתי להיות חזיר ולהגיד להפועל י-ם 'אנחנו עולים בכל מחיר, אתם לא רוצים בעיה שלכם', אבל לא".

"הפועל י-ם נהגו באבירות בעניין הזה, גיא הראל אמר לי מההתחלה: 'אני לא רוצה ניצחון טכני, אני רוצה לשחק', ואני החלטתי גם לא לעלות לשחק. אנחנו נקיים את המשחק, עדיין לא נקבע מועד. אנחנו נפצה את י-ם על עוגמת הנפש, נביא אוטובוסים על חשבוננו כדי שהקהל שלהם יגיע. כל מי שירצה להיכנס יכנס, אנחנו לא נתחשבן. אני מבטיח שיהיה אירוע ספורט נחמד".

"חשוב להבין שאנחנו משחקים בתוך אולם שהעירייה מתחזקת, לא הקבוצה. כבר היום הסל תוקן וכבר היום ניתנה הנחייה לרכוש סל נוסף, למרות שזה לא מחויב. אנשי התחזוקה שלנו יעברו הדרכות, יסופקו להם חלקי חילוף כאלה ואחרים ונצמצם את האפשרות שדברים כאלה יקרו".