מסכה לפנים. פנים של בחורה עם מלפפונים על העיניים (צילום: jupiter images)
אחמדינג'אד, השתגעת? יש לך מושג מה השעה? | צילום: jupiter images

בהתחלה עוד היינו אופטימיות. קיווינו שזה לא יקרה. אחרי הכל אנחנו כבר במאה ה-21 וחוגים למגדר צצים כפטריות הזייה תחת כל עץ רענן. רצינו להאמין שההתמודדות של ציפי לבני על ראשות ממשלת ישראל תתקבל באלגנטיות מצד כל הסובבים. אבל בישראל כמו בישראל, הפוליטיקלי קורקט טרם התאקלם לגמרי והאווירה השלטת בפוליטיקה עדיין מריחה כמו גרביים צבאיים. 

מה לא אמרו על לבני? שהיא הססנית, מתלבטת, חלשה, שבירה, לא עומדת בלחץ. כינו אותה בבוז "ציפורה", רמזו לנו בעדינות פילית שכשהטלפון יצלצל בשלוש לפנות בוקר, עדיף שמי שמרים אותו לא יהיה מישהו שישן עם מסכת אבוקדו ומלפפונים על העיניים. הכל, הכל נאמר, חוץ מה- A וורד: אישה.

אפילו בוקים צבאיים מהזן הנפוץ הפנימו את כללי הנימוס החדשים, ובמקום לשלוח את המיידלע למטבח ואת הטובות לטייסים, הם מתחמשים בכוונות טובות מהגיהינום ומלחכי פנכה בתקשורת שמשחררים "מידע ממקורבים". כל מטרתם היא להצביע על אי כשירותה של האישה היחידה במירוץ לכיסא, ולעשות את זה בלי לקרוא לרחם בשמו. 

 לבני, מצידה, אינה משתמשת בקלף הנשי כדי לא להיתפס כעוד אחת מבכייניות ה"אכלו לי שתו לי" מהחוג למגדר. הפגנת רכות, רגש או אמפתיה עלולים היו להפוך לטעות איומה. אם הדמעות המתוזמנות היטב שהזיל מופז בראיון הדביק ההוא אצל יאיר לפיד גרמו למדינה שלמה לומר "אווווו איזה מאמי", דמעה אחת מעינה של לבני הייתה הופכת לכותרות בכל העיתונים- "לבני נשברת", "לא עומדת בעומס", "ים של דמעות". האחרונה שניסתה את זה הייתה הילארי, וכולנו יודעים איך היא סיימה. 

בניסיון להימנע ממצבים כאלו, לבני מבצעת את כל הטעויות האפשריות: היא מתקשחת, משתריינת, מפזרת רמזים על עברה כמטלטלת פלסטינים בשירות המוסד, מחליפה צ'פחות ועושה הכל בשביל להיכנס לחבר'ה של הבנים בספסל האחורי, אלו שיורקים קליפות גרעינים על העורף של החננות בטיול השנתי ומדליקים נודים באוהלי הלילה. ככה זה כשהפוליטיקה הישראלית מורכבת מאנשים שעדיין תקועים עם שמות מהקיטבג כמו בוגי, חרול ופלומבה.

אבל האם זה חייב להיות ככה? האם כל אישה החפצה להנהיג את ארצה צריכה לאמץ את מנהגיו של שבט הבבונים השולט? סקירה זריזה של נשים מנהיגות מרחבי העולם מוכיחה דווקא את ההיפך. הנה המנהיגות העולמיות ששווה לשאת אליהן עיניים: 

יוליה טימושנקו, ראש ממשלת אוקראינה (צילום: Gettyimages IL, Getty images)
אבל אותה צמה. יוליה טימושנקו, ראש ממשלת אוקראינה | צילום: Gettyimages IL, Getty images

יוליה טימושנקו
מי? ראש ממשלת אוקראינה, ממנהיגי "המהפכה הכתומה".
ממתי? מכהנת בתפקיד משנת 2005.
טימושנקו היא ילידת 1960, נשואה ואם לילדה. היא הגיעה לפוליטיקה מעולם העסקים, שם עסקה בסחר בגז. שלטונה של טימושנקו רצוף עליות ומורדות - בעבר הייתה בת בריתו של ויקטור יושצ'נקו, נשיא אוקראינה, אולם השניים הסתכסכו על רקע פוליטי. יוש'צנקו הדיח אותה מתפקידה בטענה שלא גינתה את תקיפת גיאורגיה על ידי הרוסים, בעוד היא האשימה אותו בתמיכה רחבה מדי בגיאורגים ובגרירת אוקראינה לתוך הסכסוך. השניים שבו והתאחדו לאחר שנדרשו להקים ממשלה חדשה.
טיפ לציפ: לא לפחד כלל. גם אם מולך ניצב שותף לדרך מן העבר, מותר לעמוד על שלך ולהתעמת איתו.

לואיזה דיאוגו ראש ממשלת מוזמביק (צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL)
המאמא שהקדימה את אובאמה. לואיזה דיאוגו, ראש ממשלת מוזמביק | צילום: Peter Macdiarmid, GettyImages IL

לואיזה דיאוגו
מי?
ראש ממשלת מוזמביק.
ממתי? מכהנת בתפקיד מאז שנת 2004.
דיאוגו היא ילידת 1958. הצלחתה ניכרת בהפיכתה של מוזמביק למדינה שאינה נזקקת לתרומות וסיוע ממדינות העולם. בנוסף היא פועלת לקידום טיפול חינם בתחום מחלות המין, על מנת להקטין את כמות הנפגעים בכל שנה ממגיפת האיידס.
טיפ לציפ: דגש על רווחה כלכלית וסיוע למערכת הבריאות יכולים להפוך אותך לסיפור הצלחה הרבה יותר מכל רכישה של טילים או מסוקי תקיפה. 

כריסטינה פרננדז דה קירשנר
מי?
נשיאת ארגנטינה.
ממתי? מכהנת משנת 2007.
קירשנר ילידת 1953, נשואה ואם לשניים. סגנונה של קירשנר, כמו גם היותה אשתו של הנשיא הארגנטינאי לשעבר נסטור קירשנר, מזכירים לרבים בארגנטינה את אוויטה פרון. קירשנר לא מרוצה מההשוואה, אך כנראה שיש דברים בגו: בעלה עדיין מנהל את העניינים מאחורי הקלעים, משברים כלכליים מטלטלים את המדינה ללא הרף וגישתה לתקשורת מצטיינת בתוקפנות וגינוני דיווה.
טיפ לציפ: קצת רוח גבית גברית לא הזיקה לאף אחת (ואח שלך כבר לא יעזור).

כריסטינה פרנדדז  (צילום: רויטרס)
אני פה בגלל בעלי. כריסטינה פרננדז דה קירשנר, נשיאת ארגנטינה | צילום: רויטרס


אנגלה מרקל (צילום: רויטרס)
שנל, שנל. אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה | צילום: רויטרס
אנגלה מרקל
מי? קאנצלרית גרמניה.
ממתי? מכהנת בתפקיד מאז שנת 2005.
מרקל ילידת 1954, נשואה בשנית, ללא ילדים. למרות שמדיניותה הכלכלית חברתית מזכירה את זו של מרגרט תאצ'ר, מצליחה מרקל לנהל קואליציה יציבה הנהנית מאהדת הציבור, וזוכה להערכה רבה על פועלה. מרקל פועלת באופן מיוחד לקידום נשים, דבר אשר התנסתה בו בעבר כאשר כיהנה כשרה לענייני נשים.
טיפ לציפ: בלונדינית, עיניים כחולות, מבוגרת ולא הכי יפה הופכת לאחת מהנשים החזקות והמשפיעות בעולם. אם זו לא השראה, מה כן? (רק רצוי להימנע מביקורים פומביים בחוף הים).

אולי הישראלים (והישראליות) קצת מפגרים אחרי העולם. יכול להיות שאנחנו עדיין לא בשלים לראש ממשלה שלא מטלטל זוג אשכים מזדקן בין רגליו. כך או כך, צריך רק לקוות שזה ייקח לנו פחות זמן ממה שלקח לאמריקאים להבשיל ולבחור נשיא שחור.