קנו פרחים (צילום: jupiter images)
לבן זה פאסה. חתונה אדומה זה הכי, אחותי | צילום: jupiter images

כשאנחנו חושבים על צמד המילים "ספק חתונות", בראשנו עולה דמות מרושעת הסופקת כפיים, שכל מטרתה היא לרושש זוגות צעירים ולאחר מכן, כמובן, להשתלט על העולם. כמובן שזה לא תמיד כך, ובענף החתונות נוכל למצוא גם חברות הוגנות והגונות שמצליחות לשרת את האינטרסים של כולם ועדיין לצאת עם רווח מספק; אבל יש ספקים שגם מצליחים לשלב בענף אידיאולוגיה חברתית. דיברנו עם קייטרינג שיתופי וקואופרטיב סאונד ותאורה, המצליחים להשאר נאמנים לאג'נדה שלהם בתוך ביצת הצריכה של החתונות.

המעביד לא גוזר קופון על חשבון העובדים

14 שותפים פועלים תחת קואופרטיב ההגברה והתאורה "שומעים חזק" משנת 2010. כולם בוגרי השומר הצעיר, כולם חברים וכולם בעלי מניה. זה גם מה שמבדיל אותם מחברות אחרות, שמעסיקות עובדים שכירים: "לכל אירוע שאנחנו מגיעים כל אחד ואחד מאיתנו נותן את הכל - כי לכולנו חשוב שהאירוע יצליח, שהלקוח יהיה מרוצה וכך גם כולנו, כחברים בחברה, נצליח. זה התמריץ הכי טוב שעובד יכול לקבל, הרבה יותר מאיזה בונוס שנותן לו הבוס", מסביר גיא טלסניק, מנהל השיווק של החברה.

איך קואופרטיב נולד?
"שני חבר'ה שלמדו את תחום ההגברה והתאורה עבדו בחברות הגברה, והיה להם חלום להקים חברה של בוגרי התנועה. התחלנו לדבר על הרעיון, והבנו שהצורה הכי נכונה עבורנו היא קואופרטיב. רצינו לשקף את הערכים שאנחנו מאמינים בהם: לבטל יחסי עובד-מעביד ואת כל עניין הניצול. בחברה רגילה הבעלים גוזר את הרווח על חשבון העובדים, ואנחנו שאפנו למודל שיהיה כמה שיותר שיוויני ודמוקרטי. לכל אחד יש מנייה אחת, וכולנו מקבלים את אותו שכר".

שומעים חזק מתקלטים בחתונה (צילום: אתר שומעים חזק)
כשכולם שותפים, יש אינטרס משותף להצליח. שומעים חזק שירותי סאונד ותאורה | צילום: אתר שומעים חזק

האם התעריף שלכם זול יותר משל חברות מקבילות?
"העניין הערכי הוא גם כלפי הלקוחות: אנחנו ישרים והוגנים ככל הניתן כלפי הלקוח. הרבה פעמים ספקים סתם גוזלים מהזוגות הצעירים, ולוקחים מחירים לא הגיוניים. יש לנו חבילה של הגברה, תאורה ודיג'יי במחיר שרק דיג'יי לוקח במקומות אחרים. לא פעם קרה שזוג התקשר אלינו שלושה שבועות לפני האירוע, וסיפר שהדיג'יי נתן הצעת מחיר - ופתאם העלה אותה ברגע האחרון. אנחנו תמיד מנסים להירתם ולעזור".

איזה סוג קהל אתם מושכים?
"בהתחלה רק חברינו הקיבוצניקים שמעו עלינו, וחברים של חברים. לאט לאט זה התפשט. היום כבר אנשים לא פונים אלינו בגלל שאנחנו קואופרטיב עם אידיאולוגיה, אלא פשוט כי הם רואים שהמחיר משתלם".

שולחן מעוצב בקייטרינג ינשוף (צילום: קייטרינג ינשוף)
שולחן מעוצב של קייטרינג ינשוף | צילום: קייטרינג ינשוף

"סתמנו את האף, ונכנסנו לעסקי החתונות"

קייטרינג "ינשוף" הוא הקייטרינג של הקיבוץ העירוני משעול, קיבוץ המתגורר בתוך נצרת עילית. הוא פועל מזה שמונה שנים ומתופעל ע"י חברי הקיבוץ. "אשתי ענבל ואני התחלנו את הקייטרינג כשהיינו סטודנטים, ענבל היא טבחית", מספר לוטם פרן-פרח. "החלטנו להמשיך עם הקייטרינג כפעילות שיתופית של הקיבוץ, כשלמעשה כל ההכנסות מגיעות לקיבוץ. זה קייטרינג שונה כי הוא מגיע ממקום שונה, כל הקיבוץ שותף לו - המלצרים הם לא ילדים בני 16, אלא חבר'ה יותר מבוגרים".

עולם החתונות פועל די הפוך לאידיאולוגיה שלכם.
"זה לא פשוט. די מהר הבנו שעולם האירועים מלא בשופוני ותרבות צריכה ברמה שקשה לסבול. האמת היא שחשבנו פעמיים האם להקלע לזה. החלטנו לסתום את האף ולהכנס לעסקי החתונות, כי זה טוב לקיבוץ - ובעיקר כי אנחנו מצליחים להעביר את האידיאולוגיה שלנו גם בעולם שהפוך משלנו".

קייטרינג ינשוף (צילום: קייטרינג ינשוף)
כל חברי הקיבוץ שותפים. קייטרינג ינשוף | צילום: קייטרינג ינשוף

האם בנוסף לאידיאולוגיה אתם מציעים גם חיסכון?
"זו שאלה מורכבת, מאחר ויש בעולם הזה המון רמות של מחיר. אנחנו לא חזירים מבחינת התמחור: רמת האיכות שלנו גבוהה, האוכל טוב ומוקפד, ובתוך הרמה הזו המחירים שלנו נמוכים. מחיר מנה כולל הכל מגיע אצלנו רק ל-170 שקלים".

מי הלקוחות שלכם?
"בעיקר פונים אלינו ממושבים ויישובים קהילתיים, שיש להם חיבור או הזדהות עם הרעיון. הרבה מגיעים דרך הרשת החברתית ומפה לאוזן - גם חבר'ה שאין להם שום קשר לאידיאולוגיה".

חתונה יקרה: אז כמה באמת שמים בצ'ק לחתונה?