בת אל אזולאי ועומרי שובל (צילום: נועם שובל)
את תמונות החוץ אח של עמרי צילם. בת אל ועמרי בתל אביב | צילום: נועם שובל

בת אל אזולאי (26) ועמרי שובל (29) התעוררו בבוקר היום הגדול שלהם לתוך סיוט. ביום חמישי האחרון נחרד הזוג לגלות כי האולם בו אמורים היו להתחתן נאלץ לבטל להם את האירוע. בערב יום רביעי הגיעו השניים לאולם האירועים "אגדתא" הסמוך לצומת קסטינה כדי לאחסן את החפצים שלהם ולארגן סידורים אחרונים. הם טרם התעדכנו שחוסל רמטכ"ל החמאס אחמד ג'עברי, ובטח שלא שיערו איך זה ישפיע עליהם. "שמענו על הסיפור בדרך חזרה הביתה, וזה עבר לידנו", מגלה עמרי. "כשהגענו הביתה קיבלנו טלפון מאח של בת-אל, שסיפר בעצב כי הצבא לא משחרר אותו הביתה. מאותו הרגע כבר הבנתי שאנחנו בבעיה וראיתי רק שחור בעיניים. כל הערב ניסינו לחזור לאופטימיות, להאמין שעושים את האירוע ויהי מה". בת אל ועמרי השקיעו המון זמן ומחשבה בבניית החתונה שלהם. "אפילו את ההזמנה לקח לי שבועים לעצב במיוחד לאירוע עצמו כי זה היה החלום שלנו", אומר עמרי.

"תוך שש שעות סגרנו חתונה חדשה"

יום למחרת קמו בני הזוג, והבינו שהמצב לא צפוי להשתפר. כצפוי, הם החלו לקבל מבול של טלפונים מאנשים שתהו אם האירוע מתקיים, לצד לא מעט שביטלו הגעה. "בת-אל ישנה בבית של ההורים באשדוד ואני ישנתי בבית שלנו בראשון לציון. בעשר וחצי בת-אל התקשרה אליי בוכה, אני לא אשכח את הטלפון הזה. 'אין אירוע היום, האולם מבטל הכל', היא אמרה ומיליון מחשבות התחילו לרוץ לי בראש: מתחתנים? לא מתחתנים? איך לעזאזל מבטלים 500 אורחים ברגע אחד?". 

בת אל אזולאי ועומרי שובל בחופה (צילום: אור קפלן)
בת אל אזולאי ועמרי שובל בחופה | צילום: אור קפלן

בת אל אזולאי ועומרי שובל בבית הכנסת הגדול (צילום: אור קפלן)
בת אל אזולאי ועמרי שובל בבית הכנסת הגדול | צילום: אור קפלן

אבא של בת-אל התייעץ עם רב, והוא אמר לו שאסור לו לבטל חתונה. "מאותו הרגע התחלנו לחשוב איפה עושים את החופה. בת-אל קראה באחד הפורומים של חתונות על חתונה בבית כנסת הגדול בתל אביב, אבא שלה התקשר לשם ואמרו לו שהם בכיף יארחו אותנו שם. למזלנו, היתה אמורה להיות שם חופה אבל היא התבטלה יומיים לפני". באותו הרגע הגיע המלאך הגואל בדמות שירלי ליבוביץ מחברת "רגעים" שאחראית על אירועים בבית הכנסת הגדול.

"אביה של בת אל התקשר באותו הבוקר ומיד עשיתי טלפונים לדיג'יי, לקייטרינג ולצלם – כולם נרתמו למשימה ועשו זאת בהתנדבות או במחירי עלות", מספרת שירלי. "תוך שש שעות סגרנו חתונה חדשה", מוסיף עמרי. "שירלי אירגנה קייטרינג מדהים, שופרות, להקה, חופה, פרחים, צלם ועיצוב של חברת צ'צ'קה. לא האמנו שיש כל כך הרבה אנשים שמוכנים לעזור ולהתנדב. במקביל, המשפחות והחברים עזרו לנו להעביר הודעות לאורחים לא להגיע לאגדתא היום. מה שכן, נאלצנו לצמצם 500 אורחים ל-60 איש בלבד. וגם הייתי חייב לבטל את כל הספקים שהוזמנו ולהסביר להם שבוטלה החתונה".

אמנם השניים ויתרו על מסיבת החתונה באותו יום, אבל זה לא אומר שהם לא יקיימו אותה. "אנחנו שואלים את עצמנו מתי ואיפה נקיים את המסיבה? אבל לזה יש לנו זמן".

"אין סיכוי שנעביר את החתונה למרכז הארץ"

בת-אל ועמרי נשמעים מרוצים מהפתרון ובעיקר מוקירי תודה, אבל זה לא מה שקרה לשירן חזן ונועם ביטון. הזוג הצעיר מתגורר בבית הגדי, מושב ליד נתיבות, שנמצא בלב המערכה הצבאית. דווקא בימים הכי יפים ומרגשים שלהם, הם ממתינים בדריכות לגלות מה יעלה בגורל היום החשוב בחייהם. את החינה שהייתה אמורה להיערך השבוע הם החליטו לבטל, ואת החתונה, שאמורה להתרחש בעוד שבועיים בנתיבות, הם משאירים כרגע באותו תאריך ובאותו מיקום. האולמות בדרום הארץ סגורים בתקופה זו בפקודת פיקוד העורף, שכן אסורה התקהלות באזורים הקרובים לרצועת עזה.

"אין סיכוי שנעביר את החתונה למרכז הארץ, כל המשפחות שלנו מהדרום - באר שבע, נתיבות ואשדוד. וגם המרכז כבר לא כל כך בטוח", אומרת שירן. "אנחנו ממש מקווים שהמצב יסתדר עד אז. התקופה מאוד קשה, אח שלי וחברים טובים שלי נמצאים במילואים כרגע. קשה לי להיות אופטימית כרגע אבל חייבים לקוות שהמצב ישתנה".

"באנו לחתונה של הבת ונכנסנו לתוך מלחמה״

גם לי שירה ביתן משדרות ובחיר ליבה אליהו ברדה לא יודעים מה יעלה בגורל היום החשוב שלהם. השניים תיכננו במשך שנה את יום החתונה, הזמינו 750 אורחים, רבים מהם מארצות הברית, סגרו עם כל הספקים ואת אולם האירועים "אגדתא". החתונה אמורה הייתה להיערך ביום רביעי הקרוב, אך היא כבר בוטלה. 

"לא האמנתי שמפחיד פה", מגלה האם, שהגיעה לפני עשרה ימים לארץ לעזור לבתה בהכנות. "באנו לחתונה של הבת ונכנסנו לתוך מלחמה, ממש לא נעים״. שירה ומשפחתה עברו לארצות הברית לפני מספר שנים בעקבות עבודת האם, אך זו חזרה בגפה לפני מספר שנים.  אביה של שירה וחברי משפחה נוספים הגיעו לארץ בימים האחרונים להשתתף בחתונה. ״הם בהלם מהבלאגן פה. הם לא חשבו שהחתונה תתבטל ושיש ירי של טילים בארץ. הם מאוד מפוחדים מהמצב".

גם אם תתקיים הפסקת אש בימים הקרובים, הזוג כבר לא יוכל להתחתן באולם. "בעל האולם סיפר שספקים לא מוכנים להביא לו ציוד בגלל ירי הטילים באיזור והוא לא יוכל להיערך לחתונה שלנו במועד המתוכנן. אני ממש לא יודעת מה לעשות", היא אומרת בעצב. "הזמנתי 750 אורחים ליום היפה בחיי ועכשיו אני צריכה לחפש דחוף אולם אחר בתל אביב, געש או בנתניה שיסכים לערוך אצלו את החתונה".

לי שירה ביתן ואליהו ברדה
מה יעשו האורחים מארצות הברית? לי שירה ביתן ואליהו ברדה

חופה תחת הפגזה: אילו אופציות עומדות בפני זוגות באזור הדרום?

האם גם מועד חתונתכם מתרחש בקרוב, באחד האזורים ה'חמים'? לפני שנכנסים לפאניקה, יש מספר אופציות אותן ניתן לבצע ואנשי מקצוע בהם ניתן להעזר.

להתחיל לגשש: "אם הזוג מעדיף להחזיק בתאריך המקורי שלו ולא לדחות קצת את החתונה מומלץ להתחיל להציץ כבר על גני אירועים באזורים פחות 'חמים' מבחינה בטחונית", מגלה רועי גזית, יועץ שיווקי בעולם החתונות. "כדאי להתחיל לעשות טלפונים ולבדוק האם התאריך פנוי. אני מאמין שגני אירועים ישמחו לתת יד ולמכור במחיר ממש נמוך, על אף שיש לזכור שהפרשי המחירים בין המרכז לדרום גבוהים הם. בנוסף, אני מזכיר לזוגות שחתונה כאשר המצב הבטחוני עדיין קשה היא לא פשוטה עבור רוב האורחים ואולי כדאי לשקול דחיית התאריך במעט".

ארגון חתונה בהתנדבות: Easywed, חברת ארגון החתונות, נרתמת לעזרתם של זוגות מהדרום שצריכים למצוא גן אירועים חלופי לתאריך החתונה שלהם. "אנחנו מציעים לזוגות שלא לדחות את החתונה, אלא לקיימה ביום המיועד והמתוכנן, בגן או אולם אירועים חלופי", אומרת הדר גרינברג, מנהלת השיווק של החברה. "יש לנו קשר עסקי הדוק עם עשרות גני אירועים ואולמות ברחבי הארץ ואנחנו יכולים לסייע במציאת לוקיישן חלופי לזוגות שגן האירועים בו הם תכננו להתחתן נאלץ להיסגר. אנו עושים את התיאום, יוצרים קשר ומחברים בין זוגות שמחפשים חלופה, לחלופות האופציונאליות וכן בין בעלי אולמות המחפשים חלופה עבור הזוגות שלהם לבעלי אולמות במקומות אחרים בארץ".

ומה לגבי המחיר? "אנחנו מוצאים גנים באותה רמת מחירים כמו של הגן הראשון בו רצה הזוג להתחתן, כדי שההפרשים לא יהיו גבוהים, אם בכלל. הדברים מסתדרים. עם זאת ברור שאם זוג יחליט לעבור ממקום 'זול' למקום מאוד יקר הוא ייאלץ לשלם את ההפרשים".

בית הכנסת הגדול: שירלי ליבוביץ ושרית שינקינד, בעלות חברת "רגעים", פותחות את דלתות בית הכנסת הגדול לזוגות המחפשים חלופה לאולמות בדרום.

מבצע חופת ברזל: עמותת "חסדי נעמי" מעמידה בימים אלו אולם שמחות בבני ברק, במיוחד לתושבי הדרום. על פי התכנית המקורית, האולם צריך היה להחנך לקראת ל"ג בעומר, אך לאור המצב נרתמה העמותה ומפעילה את האולם לרשות הזוגות, ללא תשלום.

>>בן הזוג הוקפץ למילואים: איך תתמודדי?