גם בשנת 2016 אין זה מובן מאליו שנשים משמיעות את קולן בסביבה גברית או שהן מתבטאות בנושאים הנחשבים מעוז הידע של גברים. לא פעם, הן מושתקות ובמקום לשמוע באופן אובייקטיבי את דבריהן, מטיחים בהן ביקורת מוטת-מגדר ודבריהן נשפטים מעצם העובדה שנאמרו על ידי אישה.

עד שמספר הנשים בפאנלים או בכנסים יעלה, קיימות מספר דרכים שבהן יכולות נשים לנקוט, במידה והן נתקלות בהתנגדות בבואן להשמיע את קולן בסביבה גברית. דרכים אלו יעזרו להן להתמקד בנושא ולא להיגרר לעימות שיסיט את הדיון ויעמעם את המסר שרצו להעביר.

ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)
ד"ר יעל יצחקי | צילום: ג'ודי בן יוד

1. אל תראי שאת חוששת או מהססת

אחת הטעויות הכי נפוצות שנשים עושות היא להביע חשש באמצעות משפטים כמו: "אני בטוחה שתיכף הגברים פה יתנפלו עליי אבל..." או "זה בטח טיפשי, אבל...". פתיח כזה מקטין את הדוברת.

בנוסף, לנשים רבות יש נטייה לסייג את דבריהן ולהצטנע. משפטים כמו "אני לא בטוחה, אבל...", "יכול להיות שאני טועה", "נדמה לי ש..." וכן הלאה, גורמים לשומע לחשוב שהדוברת בעצמה אינה בטוחה במה שהיא אומרת ולכן אין טעם להקשיב לדבריה או לקחת אותה במלוא הרצינות. לכן, הימנעי מלסייג את דברייך. זכרי שאת אשת מקצוע ושדברייך ראויים להישמע.

אליזבת' מוס ב"מד מן": עונה 7 פרק 12 (צילום: באדיבות yes)
תפגיני בטחון | צילום: באדיבות yes

2. העליבו אותך? אל תעני

הטיחו בך עלבונות וקראו לך בשמות? הימנעי מלחזור על העלבון, התעלמי והמשיכי הלאה עם טיעונייך. גם אם בן שיחך מרגיז אותך, נסי לכבוש את הכעס ולשמור על שיח מכבד ולא מתלהם.

הסיבה: חזרה על עלבון נותנת לעלבון מקום והתייחסות. אי חזרה על העלבון מאפשרת לא להיכנס למאבקי כוחות. כך הדיון יוכל לחזור מהר יותר לפסים הענייניים. הבחירה לנהוג כך באה ממקום של עוצמה וביטחון ולא ממקום של חולשה

3. אל תקטעי את מי שקוטע אותך

אם מישהו נכנס לדברייך, עצרי עד שיסיים ואז המשיכי ללא הפרעה. אל תוותרי על זכות הדיבור, אבל גם אל תיכנסי למאבק, גם אם תיאלצי להמתין לרגע הנכון ורק אז להתבטא. שמרי על טון דיבור רגוע וכך השומעים יוכלו לקלוט ביתר קלות את המסרים שאת רוצה להעביר וגם יכבדו אותך על האופן שבו את מעבירה אותם. אדם שיחכה לקבל את רשות הדיבור, יקשיבו לו יותר.

לנה הידי כסרסיי ב"משחקי הכס": עונה 5, פרק 3 (צילום: helen sloan, באדיבות yes)
תפסי מקום מרכזי בשולחן | צילום: helen sloan, באדיבות yes

4. בססי את דברייך

חשוב מאוד להתכונן מראש לישיבות ולהביא ביסוס לדברייך, מחקרים ונתונים שאפשר להפנות אליהם, בכדי לתת מענה למתנגדייך. אם את בטוחה בדעתך אך אין ברשותך נתונים, שדרי בטחון ונחרצות. 

זה נכון שגברים לעתים יכולים לדבר ואף אחד לא ידרוש מהם להציג תימוכין, אבל לצערנו, על נשים עדיין מוטלת חובת ההוכחה. אנחנו מכירים את הנושא היטב משוק העבודה, גברים צעירים מקבלים שכר גבוה בזכות הפוטנציאל שלהם - בעוד אישה צעירה, המתמודדת על אותה משרה, תקבל את שכרה בהתאם לניסיון שצברה, ותזכה להעלאה בשכר רק אחרי שתוכיח את עצמה.

5. תפסי מקום מרכזי בשולחן

בישיבות, תפסי מקום מרכזי בשולחן. אם מדובר בכנס, שבי במרכז ובשורות הראשונות, כך שתהיה לך נראות טובה וששאר המשתתפים יוכלו להבחין בך. המיקום יקנה לך יתרון כשתבקשי להשמיע את דברייך.

אין תמונה
אל תתני שיגנבו לך את הקרדיט

6. אל תתני שיגנבו לך את הקרדיט

ישנן נשים החוששות לדבר בפורומים גדולים ולבסוף מוצאות עצמן אומרות את הדעה או את הרעיון שלהן בשקט, כך שרק מי שנמצא לידן שומע. בצורה כזו, הן מפסידות פעמיים. הן מפספסות את ההזדמנות להשפיע בעניינים שקרובים ללבן ובנוסף לכך, לא פעם, מי שיושב לידן מנכס לעצמו את הרעיון שלהן, אומר אותו בקול רם ומקבל עליו את הקרדיט במקומן.

אם את מתקשה לדבר בפורום רחב, צברי נסיון תחילה בנושאים שאת בטוחה בהם ומשם תוכלי להישען על הצלחות העבר ולהביע את דעתך גם בנושאים אחרים.

סוויפט, ארכיון (צילום: רויטרס)
ושאף אחד לא יגנוב לך את הקרדיט | צילום: רויטרס

7. אל תחששי להקריא

אם את מרגישה שדיבור בפני קהל גדול עלול להרתיע אותך, הכיני מראש רשימה עם הדברים שחשוב לך לומר על הנושא שבו תעסקו. בישיבה עצמה, בקשי לשתף את הנוכחים בנקודות שכתבת. בצורה זו, תשיגי שתי מטרות: תעקפי את מחסום הפחד הראשוני ותבטאי את עצמך בצורה מדויקת ואופטימלית.

הסיטואציה, במסגרתה אישה מנסה להביע את דעתה וביחוד אם זאת דעת מיעוט, מול פאנל של גברים, לעתים לא סובלניים, היא מצב אשר עלול להלחיץ כל אדם. הימצאות במצב של יחסי כוחות לא מאוזנים היא בדרך כלל, לכל הפחות, לא נעימה. למרות זאת, ניתן לראות בה הזדמנות להוכיח מקצועיות וענייניות. מהשתקת נשים נפגעות לא רק הנשים, אלא החברה כולה.

 ד"ר יעל יצחקי היא מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה, הפועל לסייע לנשים לממש את שאיפותיהן המקצועיות וליצור תרבות ניהול המקדמת הוגנות מגדרית