לפעמים כדאי להסתכל בקנקן, ולא רק במה שיש בתוכו, בייחוד אם המעטפת החיצונית הזו עשויה ביד אמן מוכשר. René Lalique החל את דרכו כאמן זכוכית, שחולל מהפיכה בעולם הבישום. מאז 1885 הוא החל לעצב בקבוקי קריסטל ייחודיים, עבור הבשמים שלו. כל בקבוק שעבר תחת ידיו הפך ליצירת אמנות שמהללת את היופי הנשי המעודן. עם השנים, התרחבה והסתעפה יצירתו, והוא החל לייצר חפצי זכוכית דקורטיביים, תכשיטים ופרטי אמנות מזכוכית. בשמיו נחשבים לקלאסיקות, וברבות השנים הופיעו כפריטים לאספנים ובמהדורות מוגבלות. גם היום, 70 שנה לאחר מותו, הוא ממשיך להוות השראה ליוצרים ואמנים מסביב לעולם. 22 מעצבים צעירים מהאקדמיה לאומנות "בצלאל", המחלקה לקרמיקה וזכוכית, עיצבו קולקציה ייחודית בהשראתו, שתוצג באוקטובר הקרוב בתערוכת MASTERPIECE#  שתתקיים בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון, שבשדה התעופה בן גוריון.

אין תמונה
בקבוקי קריסטל ייחודיים מאז 1885. רנה לליק
חשיפה בינלאומית לסטודנטים מבצלאל

בשנה שעברה ערכה חברת ג'יימס ריצ'רדסון תערוכה של חברת "לליק", בה הוצגו בקבוקי הקריסטל המעוצבים של לליק, לצד מיניאטורות והבשמים המסחריים יותר של המותג. בנוסף הוצגו מהדורות מיוחדות שנעשות בכל שנה בעבודת יד על פי התבניות שלליק עצמו עיצב לפני כ- 100 שנה.
צוות מקצועי מ "בצלאל" נחשף לתערוכה ומיד התרשם. חברת ג'יימס ריצ'רדסון חיברה בין האקדמיה לאומנות וחברת "לליק", שמיד זיהתה את הפוטנציאל הטמון בסטודנטים. התוצאה היא התערוכה שתתקיים במהלך חודש אוקטובר בג'יימס ריצ'רדסון.
בתערוכה זו תוצג קולקציה ייחודית של הסטודנטים מהמחלקה לקרמיקה וזכוכית. זוהי הפעם הראשונה בה המותג "לליק" עורך תערוכה שכזו, בשיתוף סטודנטים. "התכנון בתחילה היה שלליק וג'יימס ריצ'רדסון יבחרו רק 10 עבודות מתוך כלל העבודות של הסטודנטים, אך לאחר שנחשפנו ליצירות, החלטנו שהעיצובים של כל הסטודנטים ייכנסו לתערוכה", אומרת שלומית רשף שני, סמנכ"ל שיווק בריצ'רדסון, "היה חשוב לנו לתת את הפלטפורמה הזו לסטודנטים ישראליים, והם יקבלו כאן  חשיפה ברמה בינלאומית. מעבר ל-800,000 נוסעים שייחשפו לעבודות, גם חברות ענק בינלאומיות יראו אותן".

השראות מהטבע

נציגים של החברה הגיעו לירושלים על מנת להכיר לסטודנטים את המותג, חשפו אותם לכלל יצירות האמנות ולתהליך היצירה. המעצב הראשי של חברת לליק עבד איתם על המכניקה של העיצוב. הסטודנטים יצרו בקבוקים מעוצבים בקרמיקה, זכוכית ומגוון חומרים נוספים. הקהל הישראלי יוכל לא רק להנות מהעיצובים היפים, אלא יקבל גם אפשרות להצביע עבור העיצוב האהוב עליו. הבחירה הסופית של העבודה הטובה ביותר תהווה שקלול של בחירת הצוות המקצועי של בצלאל, לליק ובחירת הקהל. הסטודנט, שעבודתו תיבחר, יקבל שבוע התמחות במהלך פברואר בפריז ובמחוז ווינג'ן שבצרפת על גבול גרמניה, שם נמצא המפעל והמוזיאון של המותג "לליק". העבודה הנבחרת תזכה להיכנס לליין הבישום של חברת "לליק".  

אין תמונה
"טרנטולה" של עדן חברוני
אחת העבודות שיוצגו בתערוכה היא "טרנטולה" של עדן חברוני בה הבקבוק יוצר מקרמיקה ועוצב בתבנית תלת מימדית בשילוב עם זכוכית. ההשראה של חברוני הייתה הטרנטולה, נקבת העכביש, אשר משתמשת בפרומונים על מנת למשוך את הזכר להזדווג איתה. בקבוק הבושם הזה מכיל למעשה את אותם פרומונים של הטרנטולה, מעין חומר קוסמי בו משתמשות הנשים ומתיזות על עצמן כדי למשוך גבר או בן זוג. בכך הן בעצם משתמשות באותה אסטרטגיה ומעבירות מסר זהה לזה של הטרנטולה, שמועבר ללא מילים ורק באמצעות חוש הריח. 

 >>לעמוד כתבה על מה הריח שלנו באמת אומר עלינו?