הרמטכ"ל היוצא בני גנץ מותח ביקורת על הקיפאון בתהליך המדיני עם הפלסטינים. בראיון ל"עובדה" אומר גנץ: "זה משהו שממשלת ישראל אמרה שהיא רוצה לקדם אותו ואני חושב שהיא צודקת שהיא אמרה את זה. ככל שהזמן חולף ודברים לא מתקדמים, דברים יכולים להידרדר עד כדי בעיות בתחום של התיאום הביטחוני. מדינת ישראל יכולה לבחור את הכיוון הזה, זה לגיטימי".

אבל מסוכן?

"שיעשו את השיקולים. אני חושב שחשוב שמדינת ישראל תמשיך לחתור כל הזמן, כמו שהיא אומרת שהיא עושה. שהיא תעשה את מה שהיא אומרת, זה הכול".

והיא לא עושה?

"את זה את אמרת". 

על תקיפה באירן

בראיון התייחס גנץ לכוונות ראש הממשלה נתניהו לתקוף את איראן, ורמז שיש לו חלק במניעת תקיפה כזו.

היו צמתים שעמדת בהם בארבע השנים האחרונות שאתה יכול להגיד אילולא אני שם זה היה מתגלגל אחרת?

"אני חושב שכן".

ראש ממשלה יכול לצאת לתקיפה באיראן גם אם הרמטכ"ל שלו מתנגד?

בני גנץ (צילום: שלום רופאייזן, עובדה)
"רוצה להאמין שהיתה לי השפעה בעניין התקיפה באירן" | צילום: שלום רופאייזן, עובדה

"כן".

גם אם חשבת שזה מסוכן למדינת ישראל?

"אז אני אכנס לתוך החדר הזה והם ישמעו את זה הכי חד, הכי ברור, הכי משמעותי. אבל זאת מדינה שיש לה צבא".

והם שמעו את זה הכי חד והכי משמעותי?

"מה זאת אומרת! תשאלי אותם. עכשיו הדבר הזה לא הגיע אף פעם לכדי 'תמריא ותטוס', זה לא הגיע לשם".

בין היתר בגלל מה שהם שמעו ממך?

"אני רוצה להאמין ולחשוב שהם הקשיבו, והם גם התחשבו במה שאני אומר".

על נפתלי בנט והביקורת בזמן צוק איתן
בני גנץ (צילום: גלעד טוקטלי, עובדה)
"לא סופר מלחמה במונחים של המחירים של החללים שנפגעו" | צילום: גלעד טוקטלי, עובדה

גנץ הודף בראיון את הביקורות שהשמיעו נגדו עוד במהלך מבצע צוק איתן פוליטיקאים מהימין, ובפרט נפתלי בנט, בטענה שהדרג הצבאי היה נרפה ופחדן ולא דחף להכרעה ברורה.

גנץ: "אתה עסוק בלהילחם באויביך מבחוץ ואתה מקבל 'בק-פייר' מכביכול אוהביך מבפנים... מרגישים את הכול. מדקירות קטנות, דרך ביטויים קשים, דרך ויכוחים שאין להם מקום"

בראיון מסביר גנץ מדוע הבליג עד עכשיו על הביקורת שהשמיעו בנט ואחרים בממשלה ובקבינט במהלך הלחימה.

גנץ: "אנחנו לא יכולים להגיב. גם במקומות שבהם בלעתי אני שמח שבלעתי. אני טעון אבל זה לא אומר שכרמטכ"ל לא הייתי צריך לבלוע. אני טעון, בני טעון, בני טעון לאללה, בני כועס, אבל יש פה יש פה רמטכ"ל שצריך לתפקד באתיקה של דרג מדיני ודרג צבאי, ולהגיד את מה שצריך להגיד".

מה הרגיז אותך בעצם?

בני גנץ (צילום: עובדה)
על הביקורת הפוליטית: "ויכוחים שאין להם מקום" | צילום: עובדה

"הדלפות תדריכים מהקבינט זה דבר חמור. מלחמה זה לא פוליטיקה. אף אחד לא צריך להסביר את דעתו בחוץ. אתה עכשיו דרג מדיני? מנהל מלחמה? מנחה את הצבא? מתייעצים? מקבלים החלטות? ככה זה עובד. זה לא עניין, לא לפוסט הזה ולא לדיבור ההוא. זה לא רלוונטי למקום הזה".

השמדת המנהרות זה דבר שהיה קורה גם בלי שנפתלי בנט ידחוף לשם?

"בטח שזה היה קורה".

אסור לשר (בנט) להגיע במהלך המלחמה לאזורי כינוס ולדבר עם קצינים שהוא מכיר?

"יש הבדל בין לסייר בשטח ולהתרשם לבין לעשות פעילות חתרנית כאילו מהמקום שבו אתה לא שומע או כן. אני מבין שהוא לא מאמין למה שאנחנו אומרים לו, וזה בסדר גמור... הכלים בלקדם את זה לא יכולים להיות כלים פוליטיים, כלים שהם מניפולציה... להדליף דברים זה שיטה? לקחת דברים ולהדליף אותם החוצה, זה מעשה נבון מבחינה מנהיגותית, מדינית ביטחונית?"

חשבת שתעמוד בראש מערכה שיפלו בה כל כך הרבה חיילים?

בני גנץ (צילום: עובדה)
גנץ: "כנראה שלא הייתי כזה גרוע" | צילום: עובדה

"אני חשבתי שכן. חשבתי שכשאשר אנחנו יוצאים למהלך יבשתי ברצועת עזה למהלך הזה יש מחיר מבחינת נפגעים... 67 חיילים הרוגים זה מחיר כבד מאוד, שמונה חיילים זה מחיר כבד מאוד, שלושה חיילים זה מחיר כבד מאוד. אני לא סופר מלחמה במונחים של המחירים של החללים שנפגעו. אנשים מחפשים סוג של פנטזיות שגם אני הייתי שמח למצוא אותם. עברו כבר המון שנים מ-1973, כשקרנפים נוחתים בחושך ופושטים על בסיס שמודיע מראש איפה נמצאות המטרות... מלחמות זה דבר לא טוב. זה הכורח שלנו, ואני מציע שנשאיר את המלחמות לרגעי הכורח".

על העימות עם השב"כ

בראיון תוקף בחריפות גנץ את טענת השב"כ בטענה שהעביר התרעות על מלחמה שעומדת לפרוץ בעזה ביולי 2014, חצי שנה לפני שפרצה: "אני לא חושב שאני רשלן, שאלוף פיקוד הדרום הוא רשלן, שראש אמ"ן הוא רשלן, שמפקד אוגדת עזה הוא רשלן, שהמח"טים שלנו הם רשלנים. אנחנו לא נפרוס את עצמנו למלחמה כשיש התרעה למלחמה?!... לא שמעתי את ראש השב"כ, קם, הופך שולחן ואומר 'שניה, אנחנו טועים פה. אנחנו הולכים עם שלוש חטיבות לאיו"ש – עוד שניה מלחמה בעזה! זוכרים, אמרתי לכם שתהיה מלחמה בעזה, הנה זה בא!' איך זה לא קרה, אם היתה ידיעה מודיעינית, היתה הערכה שב"כית? אז לא היתה ידיעה מודיעינית"

בשב"כ טענו שהם הביאו אינפורמציה. במקום לכעוס עליהם לא כדאי לבדוק האם האינפורמציה הזאת הגיעה, למי, ואיפה היא נתקעה?

"בדקנו אותה ואני אומר שלא הייתה ידיעה שמובילה למלחמה אלא ידיעות על התרעות פח"ע... וגם כשיורם (כהן, ראש השב"כ), ואביב (כוכבי) כאילו התווכחו ביניהם בקבינט, הושבתי אותם ואחר כך אמרתי 'אתם לא מדברים על אותם מושגים בכלל ולכן אתם מטעים פה את כולם'. לא היתה התרעה למלחמה. ראש השב"כ לא יכול לבוא אחרי המלחמה ולספר על התרעה מלפני המלחמה".

על כניסה לפוליטיקה
בני גנץ (צילום: עובדה)
חוזר הביתה | צילום: עובדה

בתשובה לשאלה האם הוא שוקל להיכנס לפוליטיקה בתום תקופת הצינון שלו אמר גנץ: "מדברים איתי בכל מקום על זה, המון אנשים. אולי לא הייתי כזה גרוע".

אולי הם פשוט לא מכירים אותך. הם לא יודעים כמה אתה לא בנוי לזה.

"בסדר. הם חשבו שאני גם לא יכול להיות רמטכ"ל. אני לא החלטתי. אני לא שם. אני לא רוצה לעשות פוליטיקה, אבל אם אני ארגיש שאני חייב, אולי אני גם אחשוב שאני מסוגל. 

"עובדה": שני ב-21:00