זה היה הקרב הקרקעי הדרמטי ביותר במהלך הלחימה בצוק איתן, והמחיר שלו היה כבד. בהיתקלות עם חוליית חמאס נהרגו מפקד סיירת גבעתי, רב סרן בניה שראל, וסמל ראשון ליאל גדעוני. גם סגן הדר גולדין נפל בקרב וגופתו נחטפה. אילנה דיין התארחה הבוקר בתכנית "הבוקר של קשת" וסיפרה על צילומי הכתבה, ועל החזרה אחורה ליום ההוא שהחל בתקווה לשקט והסתיים בקרב עקוב מדם ובחטיפה של הדר גולדין.

"האמת היא שהערב אנחנו משדרים בעצם את חלקו השני של פרויקט שהחלק הראשון שלו שודר בשבוע שעבר בסרט של עמרי אסנהיים על הקרב בסג'עייה", אמרה אילנה, "והערב זה הקרב של גבעתי ברפיח, הקרב שבעצם עלול היה לשנות את כל פני המערכה הזאת. אני חושבת שאין עוד קרב, בטח לא בצוק איתן, שמחבר כל כך הרבה סיטואציות דרמטיות וכל כך הרבה דילמות ערכיות", מסבירה דיין, "היחידה הזאת הייתה צריכה להתמודד עם סיטואציה דרמטית של חטיפה, שזה בדיוק מה שצה"ל כל כך ניסה להימנע ממנו במלחמה הזאת".

>> הקרב שלא נגמר: אילנה דיין בטור אישי על צילומי הכתבה

"איתן, סגן מפקד הסיירת, מספר על הרגע שבו הוא ירד למנהרה ואומר שעד היום הוא מריץ את הסיטואציה בראש כמעט כל יום - אם זה הדבר הנכון לעשות, אם במקום להציל את הדר גולדין הוא עלול למצוא את עצמו מסכן, ואולי אפילו מביא למותם, של שלושה חיילים נוספים. גם החיילים האחרים שירדו איתו לתוך המנהרה מדברים איתנו על השאלות שעלו -  האם לפתוח באש גם במחיר האפשרות שהם יפגעו בהדר - אבל הם אומרים שהם ידעו שהדבר היחיד שהם צריכים לעשות זה לשבש את החטיפה".

גיבורי הקרב (צילום: שלום רופאייזן, עובדה)
מימין לשמאל - גיבורי הקרב: סגן אלקלעי, סגן לומס, סגן חוג'ה, סמ"ר מקונן וסגן קידר | צילום: שלום רופאייזן, עובדה

"הסיטואציות היו מאוד קונקרטיות - הכוח התעכב במנהרה כמעט חצי שעה, ומפקד גדוד הסיור של גבעתי היה צריך להחליט אם הוא מוריד לשם עוד צוות, כשכבר יש תשעה לוחמים בתוך המנהרה, או שאולי הם צריכים להפעיל איזשהו אמצעי כדי להשמיד את המנהרה הזאת, והוא כמובן לא רוצה לפגוע בחיילים שנמצאים שם", מספרת דיין, "אז הוא ירד לשם בעצמו. ככל שחפרנו עוד ועוד בפרטים גילינו עד כמה הסיטואציה הזאת דרמטית".

את ליווית גם את משפחות הנופלים מהאירוע הזה, בניה שראל הדר גולדין וליאל גדעוני, רגע שזכור לך במיוחד?
"ישבתי מול אור, אח של ליאל, שמבוגר ממנו רק בכמה שנים והוא סיפר על הדברים שהם אהבו לעשות ביחד, על משחקי וידאו שהם שיחקו בלי סוף ועל זה שרבצו שעות במיטה - הוא סיפר כמה הם אהבו לשבת הרבה זמן ביחד, סתם להיות ביחד, לפעמים אפילו בלי לדבר. אני מוצאת את עצמי בסיטואציה הזאת כל כך הרבה פעמים, שאנחנו מדברים עם אח שאיבד את אחיו, עם אמא שקיבלה את הבשורה, עם אבא שמתמודד עם הזכרון, וכל פעם מחדש אני מגלה כמה שהכאב הזה תמיד חד ונורא אבל כל פעם אחר, והשיחה הזאת עם אור בתוך החדר בדירה בירושלים לא יוצאת לי מהראש".

"ממעמקים" - הסרט המלא ישודר הערב ב-21:00, ב"עובדה"