בראיון בלעדי לאילנה דיין, משחזר לראשונה ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, את המעמד הדרמטי בו סיכלו הוא, הרמטכ"ל גבי אשכנזי וראש השב"כ יובל דיסקין את כוונת ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק להכין את הצבא לתקיפה באיראן בקיץ 2010.

"אף אחד לא כפר בסמכותו של הדרג המדיני לקבל החלטות", אומר דגן. "אבל אני חושב שכשבאה חבורה רצינית של מערכת הביטחון ודעתם של כולם דומה, ראוי שהדרג המדיני יקשיב. בהיסטוריה שלנו אני לא בטוח שהיה מצב שבו הדרג המדיני חשב א' וכל הדרג המקצועי חשב אחרת".

ומה אתה עונה למי שאומר "דגן הבטיח לעכב את הגרעין האיראני, הוא לא הצליח לעכב ובגלל זה הוא יצא נגד כל מי שאיים לתקוף?" שואלת דיין, "זה פשוט קשקוש" משיב דיין, "עובדתית אני התחייבתי שבזמן שלי לא יהיה להם גרעין, וכשפרשתי גם אמרתי שאני מעריך שלפחות עד 2014 לא יהיה להם גרעין. אני חושב שהערכה שלי תקפה. אני לא מסכים לקביעה של ראש הממשלה שאומר 'תשמע, עשוי להיות רגע שהם יחצו נקודה שאי אפשר יהיה לעכב אותם'. אני חושב שאפשר תמיד לעכב".

בהתייחסות ראשונה לפרשת האסיר איקס בן זיגייר אומר דגן, "כשאדם מחליט שהוא רוצה להיפרד מהעולם הזה קשה מאוד למנוע את האפשרות הזו". 
בנוגע לשאלת פרסום הפרשה בארץ דגן משיב "אני חשבתי שזה מעשה לא ראוי. אני חושב שישנם מצבים שבהם זכות הציבור לא לדעת".

ראש המוסד לשעבר מדבר גם על הסרטן שהתגלה אצלו זמן קצר לאחר פרישתו מהתפקיד ועל השתלת הכבד שעבר בביילרוסיה ושהצליחה להחזיר אותו מן המתים. "השתנית?" שואלת אותו אילנה דיין, "האם אני מרגיש שהשתניתי? התשובה היא לא. האם היו בטח דברים שהשתניתי בהם? כנראה שכן".

"כולנו יודעים שהמוות מחכה לנו באיזשהו שלב" אומר דגן," חשבתי שאם אני צריך ללכת אז קודם כל רציתי לנקות שולחן. יש דברים שהשארתי פתוחים ורציתי שהם ייסגרו".

"היה משהו שהיה חשוב לך לומר לאשתך? לילדים?" שאלה דיין, "אמרתי להם שלום, אמרתי להתראות, וקיוויתי שה'להתראות' יתקיים" השיב.

צפו בכל תחקירי עובדה