בעקבות תחקיר mako שפורסם אתמול על החובות אליהם נקלעה מכללת קווים, חיילים משוחררים שנרשמו ללימודים במכללה נדהמו לגלות שבעקבות המצב הכספי אליו נקלעה המכללה, התשלום שהועבר מהפיקדון הצבאי שלהם כבר התקבל במכללה, וכעת רוב הסיכויים שלא יזכו לקבלו בחזרה - שלא לדבר על תעודה או לימודים תמורתו.

לפני כשבוע קיבלו המרצים במכללה מכתב בתיבת האימייל כי המכללה נקלעה לקשיים כספיים וכי הניסיונות והתכניות להבראת העסק לא הניבו פרי. וכך, כחודש לפני פתיחת שנת הלימודים גילו המרצים כי איבדו את מקום עבודתם, ושרבים מהם לא יקבלו את השכר המגיע להם עבור עבודתם בחודשים האחרונים.


מסתבר שלא רק המורים הולכים להפסיד כסף רב, אלא גם הסטודנטים במכללה ואלו שרק נרשמו לשנת הלימודים הקרובה וטרם הספיקו להתחיל את לימודיהם. לטענת הסטודנטים בעת גביית התשלום עבור שכר הלימוד, איש לא הזהיר אותם אודות המצב הרעוע של המכללה – להיפך.

א', חייל משוחרר מצפון הארץ ששילם מדמי הפיקדון הצבאי 25 אלף ש"ח עבור לימודי עיצוב פנים, סיפר כי הופעל עליו לחץ לשלם את מלוא הסכום מבעוד מועד: "הם ביקשו ממני דמי הרשמה של 750 שקל והתעקשו שאשלם את הסכום מראש כ-25 אלף שקל. זה היה התנאי אז שילמתי להם", שחזר א'. לדבריו, הוא הספיק ללמוד במשך כשמונה חודשים בסניף בחיפה ונותרו לו עוד שמונה חודשים כולל התמחות וקבלת תעודה.

"לפני כשלושה שבועות הגעתי למכללה וראיתי שהכול חשוך ואין אף אחד. שאלתי את אחת העובדות במקום והיא טענה שיש פגרה של שבוע. כמה ימים אחרי פגשתי מרצה לאדריכלות במכללה והיא סיפרה לי פתאום שהמכללה בפשיטת רגל", שחזר א', "הייתי בהלם לגמרי. גם איבדתי אלפי שקלים, גם לא אקבל תעודה וגם לא סיימתי את הלימודים. זו מכה קשה עבורי ועבור שאר הסטודנטים. אם ידעו במכללה שמצבם הכלכלי קשה, למה נתנו לנו את הרושם שהכול בסדר והמשיכו לגבות כספים?!".

"אני מיואש, מרגיש מרומה"

חייל משוחרר נוסף בשם ג', שנרשם לפני כמה שבועות ושילם 25 אלף ש"ח מדמי הפיקדון, עתיד להישאר קירח מכל הכיוונים: "רציתי ללמוד אדריכלות, הבנתי שזו מכללה רצינית. באתר שלהם לא דיברו על בעיות כלכליות גם בעת הרישום לא ידעתי כלום ופתאום עכשיו אני מגלה שהם בחובות. אני פוחד שלא אקבל את הכסף שלי חזרה. אני מיואש לא יודע מה לעשות, מרגיש מרומה".

כאמור, הפיקדון הצבאי הינו מענק כספי שמקבלים חיילים משוחררים ומתנדבי השירות האזרחי. המענק אינו מופקד ככסף מזומן ישירות בחשבונם האישי, אלא ניתן לפדותו רק עבור לימודים, הכשרה מקצועית, הקמת עסק, דיור או חתונה. יש לציין כי כאשר מבקשים להשתמש בפיקדון לטובת לימודים, הכסף מועבר ישירות אל המוסד בו רוצים ללמוד ולא עובר דרך הסטודנטים עצמם. כעת נשאלת השאלה האם החיילים המשוחררים שהעבירו את כל דמי הפיקדון שלהם לטובת המכללה, יזכו לראות איזשהו החזר או שהכסף כבר אבוד.

אתר האינטרנט של מכללת קווים (צילום: צילום מסך מתוך אתר המכללה)
אתר המכללה - ממשיך לקדם הרשמה | צילום: צילום מסך מתוך אתר המכללה

איש עסקים מדרום הארץ שהוצע לו לרכוש את אחד הסניפים של המכללה וברגע האחרון קיבל רגליים קרות, סיפר ל-mako: "הציעו לי לרכוש את הסניף שלהם בבאר שבע, תמורת חצי מיליון שקל, אבל רציתי לעשות עוד בדיקות של כדאית כלכלית. מזל שירדתי מזה".

עשרות סטודנטים מתכוונים להגיש בימים הקרובים תביעות לבית המשפט נגד המכללה, בניסיון נואש לקבל חלק מכספם בחזרה.

עו"ד אביחי ורדי, בא כוח החברה מסר בתגובה: "הוגשה בקשת פירוק כנגד החברה. אנו מניחים שלאחר מינוי בעל תפקיד מטעם בית המשפט יוכלו לקבל ממנו תשובות מוסמכות".