בימים אלו מתרחשת שביתת הסגל הבכיר באוניברסיטאות ובמכללות במחאה על מאבקם מול האוצר אודות תנאי העסקתם. המחאה מתבטאת בכך שהסטודנטים ניגשים למבחנים ומגישים את עבודות הגמר, אך הם אינם מקבלים ציונים. אי קבלת הציונים משאירה את הסטודנטים תלויים באוויר, בלי ידיעה האם עליהם לגשת שוב לבחינות.


בקרוב מאוד תחל תקופת מועדי ה-ב' ברוב האוניברסיטאות והמכללות והסטודנטים שטרם קיבלו ציון אינם יודעים כיצד לנהוג: "אנחנו לא יודעים מה לעשות בעצם – האם לגשת למועדי ב'? איפה לשים את הדגש בלמידה? בפסיכולוגיה למשל יש שאלות שיורדות מהמבחן, כך שקשה מאוד להעריך את הציון הסופי שלך", אומרת סיון שוורץ, סטודנטית שנה ב' בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה ונציגת החוג באגודת הסטודנטים.

שוורץ ביחד עם חבריה לחוג גתית קסלר וגל שקלרזבסקי העלו לאחרונה סרטון מחאה, תחת ההאשטאג #לאעלהגבשלנו, שכבר זכה למעל מאה אלף צפיות, בו הם טוענים שמדובר בלא פחות ממחדל: "כידוע, באוניברסיטה הציון האחרון הינו הקובע. לכן, סטודנט בוחר אם לגשת למועד ה-ב' בהתבסס על מספר שיקולים כמו: 'מה הציון במועד א'?', 'האם ביכולתי לשפר אותו?', 'האם נכשלתי וזו האופציה האחרונה שלי לעבור את הקורס?', 'איך הציון שלי ביחס לממוצע הכיתתי?', ו'מה הוא הלו"ז שלי במועדי הב' בו אפיק את המיטב?'".

למעשה חלק עיקרי במחאה הוא הטענה של הסטודנטים כי הם כלל אינם יודעים על מה השביתה: "אנחנו לא נוקטים צד כי אף אחד לא חושף אותנו לפרטים", אומרת שוורץ, "אם היינו יודעים את הפרטים היינו מגבשים עמדה, הרי אנחנו אנשים דעתנים, אבל אף אחד לא רואה לנכון ליידע אותנו. אילו המרצים היו אומרים לנו, סיכוי סביר שהסטודנטים היו נרתמים לטובתם. מאוד עצוב לנו שככה זה מתנהל".

"עושה שימוש בוטה בנו הסטודנטים"

לא רק הסטודנטים באוניברסיטאות נפגעים מהמחאה. גם לאבישג כהן, סטודנטית בשנה ב' לחינוך במכללת קצרין, נמאס מהמצב הקיים. בעוד היא שומעת קולות שתומכים בסגל הבכיר, היא דווקא חושבת שמשתמשים בסטודנטים כבני ערובה: "נמאס לי לקרוא בכל מקום כמה שביתת המרצים היא לגיטימית ומוצדקת", כתבה בפוסט שהעלתה לפייסבוק, "אם בזמן הסמסטר היה לכם נוח להגיע לעבודה ולוותר על העיצומים ובדיוק בסיום הסמסטר החלטתם כי אינכם בודקים עבודות ומבחנים... אז לא, העצומה שלכם אינה לגיטימית בעיני. היא עושה שימוש בוטה בנו הסטודנטים".

"תפסתם את הנקודה הרגישה שלנו על מנת שנילחם את המלחמה שלכם", ממשיכה כהן, "אם הדברים היו נעשים באופן הוגן שלא פוגע בנו ודוחק אותנו לפינה - הייתי מצטרפת למאבק בשמחה".

חלק מטענות הסטודנטים היו כי התאחדות הסטודנטים, שנועדה לדאוג לזכויותיהם, אינה מבצעת את עבודתה לכאורה. "פניות לאגודות ולהתאחדויות הסטודנטים השונות נגמרו בתירוצים", טוענת שוורץ, "כנציגת החוג באגודה קיבלתי אפס תשובות. אף אחד לא יודע מה קורה עם זה, זה עובר גבול של סבירות. לכן החלטנו להרים את הכפפה ולהעלות את הסרטון לרשת".

יש לציין כי דווקא באוניברסיטת ת"א גיבשו פתרון לבעיה – הסטודנטים יהיו רשאים לגשת למועדי ב' והציון הגבוה בין השניים הוא זה שיקבע כציון הסופי. שוורץ לא חושבת שמדובר בפתרון הגיוני: "זה פתרון בעייתי בעיניי – כי פתאום צריך לגשת שוב ל-10 מבחנים כשאתה לא יודע איפה לשים את הדגש. יש כאלו שבנו על חופשה או מתכננים לעבוד. זה פתרון נוראי, ולדעתי אוניברסיטת חיפה תלך אחריה".

גלעד ארדיטי, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל מסר בתגובה: "אנחנו מבינים את המצוקה בה שרויים סטודנטים רבים. חשוב לנו להעביר שהתאחדות הסטודנטים, יחד עם אגודות הסטודנטים, עשו כל שניתן על מנת להקל את המצוקה, בין השאר, למנוע השבתה מלאה (שהייתה אמורה לגרור דחיית מבחנים עד לסוף השביתה), ועדות חריגים לחשיפת ציונים, בחירת הציון הגבוה מבין שני המועדים ועוד. מבחינתנו יש חשיבות ארוכת טווח להכניס קריטריונים לתגמול של איכות הוראה בקרב המרצים הבכירים וזה למטרת הצעדת האקדמיה צעד אחד קדימה".

באגודה אף ציינו כי מחאת הסגל הבכיר צומצמה לאחר התערבותה של האגודה, מתוך כוונה להפחית את הפגיעה בסטודנטים – כפי שהתפרסם במכתב שיצא מטעם המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות.