לאחרונה פנו ליו"ר הכנסת ארבעה חברי כנסת, כולם הורים לילדים צעירים, בבקשה להתאים את שעות העבודה שלהם לחיי משפחה עם ילדים קטנים. לטענתם, העבודה התובענית בכנסת לא מאפשרת להם להיות מעורבים בחיי המשפחה כפי שהיו רוצים. במכתבם הם פירטו שורה של פתרונות שיוכלו לאזן בין חיי המשפחה לבין הקריירה הפוליטית, ביניהם שעות עבודה גמישות ועבודה מהבית.


בקשות מסוג זה לא אופייניות רק לכנסת – בשנים האחרונות יותר ויותר עובדים מעוניינים לאמץ פתרונות יצירתיים, אשר יאפשרו להם להקדיש זמן רב יותר למשפחה או לחיי פנאי בכלל, מבלי לוותר על ניהול קריירה. על המעסיקים להתחשב בכך, לראות את העובדים לא רק ככוח עבודה, אלא כבני אדם שלמים, ולתת מקום לצרכים המשתנים שלהם לאורך תקופות שונות בחייהם.

הנחת המוצא בכל מקום עבודה צריכה להיות שכל עוד העבודה מתבצעת, חייבת להיות יותר מדרך אחת לבצע אותה. ההתקדמות הטכנולוגית תומכת במגמה זו ומאפשרת לרבים מהעובדים לבצע את עבודתם, גם אם הם לא נמצאים פיזית במקום העבודה עצמו. לא מן הנמנע שבעתיד נראה יותר ויותר עובדים שמנהיגים שעות עבודה גמישות, וזו תהפוך להיות הנורמה, לא החריג.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
לא מן הנמנע שבעתיד נראה יותר ויותר עובדים שמנהיגים שעות עבודה גמישות | אילוסטרציה: Shutterstock

על אף שמדובר במגמה הולכת וגדלה בישראל, עדיין ישנם עובדים רבים המרגישים שהם כורעים תחת נטל העבודה ולא מצליחים לאזן בין חיי עבודה לבין חיי משפחה. למרות זאת, לא כולם עשויים להרגיש בנוח לפנות למעסיקים ולבקש שינוי בשעות העבודה, מתוך חשש שבקשה זו לא תתקבל בעין יפה. במידה ובכל זאת החלטתם לפנות בבקשה להעניק לכם שעות עבודה גמישות או את האפשרות לעבוד מדי פעם מהבית, להלן מספר טיפים שיסייעו לכם לעשות זאת בהצלחה:

בנו את הטיעון באופן נכון

הרגיעו את החששות שעלולים להתעורר אצל המעסיקים שמא העבודה מהבית תפגע בתפוקתכם. הסבירו שעבודה מהבית, בין אם נעשית יום בשבוע באופן קבוע ובין אם מדי פעם כשעולה הצורך, מאפשרת לפתור נושאים אישיים וכך לעבוד בריכוז גבוה ולהיות יעילים ביותר. בסופו של דבר, השורה התחתונה צריכה לבוא לידי ביטוי בתפוקה ואם העבודה מתבצעת בצורה טובה, אין סיבה לא לאפשר עבודה מהבית.

גבו את טיעוניכם בדוגמאות ובנתונים מדידים

נתונים יכולים לשכנע יותר מטענות. בכדי להוכיח למעסיקים שמה שטוב לכם, טוב גם לארגון וישרת אותו באופן האפקטיבי ביותר, הציגו דו"חות עבודה שמראים אפקטיביות רבה יותר בעבודה דווקא בשבוע שבו עבדתם מהבית או כאשר עבדתם ביום שישי במקום באמצע השבוע. הצביעו על חיסכון לארגון בעלויות, כגון תשלום על נסיעות, חיסכון בשירותי משרד ובזמן נסיעה מהבית לעבודה ובחזרה, שיכול להיתרגם לשעות עבודה נוספות.

צטטו מחקרים

ישנם מחקרים שמוכיחים, כי עובדים שעובדים מהבית מנצלים פחות ימי מחלה וחלקם גם מציגים תפוקה גדולה יותר. כדאי לעשות חיפוש קצר באינטרנט ולהציג את המחקרים הללו למעסיקים, כדי לחזק את טענותיכם.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: Shutterstock)
הסבירו למעסיקים כי יש ברשותכם את כל הטכנולוגיה המתאימה בבית | אילוסטרציה: Shutterstock

דאגו לציוד המתאים בבית

הסבירו למעסיקים כי יש ברשותכם את כל הטכנולוגיה המתאימה שתאפשר לכם לתפקד בבית בדיוק כמו שהייתם מתפקדים במשרד, והקפידו לתקשר עם המשרד ועם הלקוחות ללא הפרעה.

ציינו שאם תידרשו, בתקופות של לחץ, תגיעו למשרד גם מעבר לשעות הרגילות

חשוב שגמישות תבוא לידי ביטוי באופן הדדי וכך תוכיחו שאכפת לכם מהארגון ושאתם מרגישים חלק בלתי נפרד מהמתרחש במשרד, גם אם אתם לא נמצאים בו תמיד פיזית.

התחילו בקטן

אם אתם היחידים שמעוניינים לבקש לעבוד חלק מהזמן מהבית, הציעו למעסיק לערוך "פיילוט" ולהתחיל לעבוד רק מספר שעות או יום בשבוע מהבית. עשו הכול בכדי להגיע ליעילות מקסימלית בעבודה, שתשכנע שאתם אכן עומדים במשימה ושהתקבלה החלטה נכונה.

ד"ר יעל יצחקי (צילום: ג'ודי בן יוד)
ד"ר יעל יצחקי | צילום: ג'ודי בן יוד
הוכיחו את עצמכם

כדי שהמעסיקים ישתכנעו שגם כשאתם עובדים מהבית אתם מרוכזים בעבודה ולא בדברים אחרים, עליכם להיות זמינים. הגיבו במהירות לכל פנייה שלהם ושל הלקוחות, הראו שכבר בשעה מוקדמת בבוקר אתם מטפלים במשימות היום, ושאתם עומדים בזמני ההגשה בהצלחה.   

גבו את ההסכם בכתב או במייל
אם הצלחתם לשכנע את המעסיק לעבוד בשעות גמישות, כדאי שההסכם יהיה מעוגן בכתב בכדי למנוע אי הבנות בנוגע להסדר אליו הגעתם.

הכותבת היא מנכ"לית נטע - המרכז לפיתוח קריירה, הפועל לסייע לנשים לממש את שאיפותיהן המקצועיות וליצור תרבות ניהול המקדמת הוגנות מגדרית