שלל מיתוסים מנהלים את מחפשי העבודה בבואם לכתוב לעצמם קורות חיים שיעשו בשבילם את העבודה. רגע לפני שאתם עושים טעות שעלולה לעלות לכם במשרה שחלמתם עליה, ריכזנו עבורכם חמישה חטאים נפוצים כאלה, שאפשר וכדאי לכפר עליהם.

מנסים להציג כישורי ניהול ויזמות

מחפשי עבודה רבים משקיעים מאמצים רבים לשדר כישורי מנהיגות, ניהול ויזמות, אולם מדובר במיתוס. לכל תפקיד בוחנים המגייסים יכולות ותכונות אחרות. מנהיגות עשויה להיות אחת מהן, אך היא אינה היחידה ואינה תמיד החשובה ביותר, במיוחד בעת בחינת מועמד שלא מיועד לתפקיד ניהולי. למעשה, רק אם אתם מתמודדים על משרה שבאמת מצריכה כישורים כאלה, יהיה נכון להציגם. אם לא, לא רק שאין בכך טעם, אלא שהדבר עלול אף להזיק לכם, משום שהוא עשוי לצייר אתכם כבעלי כישורי-יתר ("אובר-קואוליפייד") לתפקיד, מה שמעלה את החשש שתראו בתפקיד רק קפיצת מדרגה, או שתבצעו אותו מחוסר בררה.

איך מכפרים? מוודאים אם אופי התפקיד שאתם מנסים להתקבל אליו דורש כישורים אלה, או אם סביר שמחפשים אדם שמיועד לקידום בהמשך ובמהרה, ורק בהתאם לכך מחליטים אם להפגין מנהיגות או לא.

מעידים על עיסתם

כותבי קורות חיים רבים מבקשים להציג את תכונותיהם האישיות המצטיינות, מעבר להישגיהם המקצועיים. לשם כך, הם מוסיפים פסקה להצגתם, בהתחלה או בסוף, למשל:  "אני שאפתן, חרוץ ובעל יחסי אנוש טובים...". הבעיה היא שרוב המעסיקים מאסו ברשימת המחמאות הסובייקטיביות הללו. הלא כל אחד יכול להצהיר שהוא בעל התכונות הנפלאות והמקצועיות ביותר, ואם כך הם באמת פני הדברים ואתם בעלי תכונות נהדרות במיוחד, הרי שהמעסיקים יעדיפו להיחשף לכך דרך הוכחות בקורות החיים שלכם, ולא דרך מחמאות עצמיות.  

איך מכפרים? מוכיחים את היכולות ואת העוצמות דרך הוכחות ונתונים אובייקטיביים השתולים בקורות החיים. למשל: "יכולת מכירה מעולה – עמדתי באופן קבוע ביעדי המכירות ואף למעלה מכך", "תודעת שירות גבוהה – הוכרתי כעובד השירותי ביותר בעקבות קבלת מכתבים רבים של לקוחות מרוצים", "מנהל צוות מצטיין – בשאלוני 360 נמצא כי עובדיי היו בעלי רמת שביעות הרצון הגבוהה ביותר".

המועמד הנבחר (איור: By Dafna A.meron, shutterstock)
אל תהללו את עצמכם יותר מדי. זה שקוף | איור: By Dafna A.meron, shutterstock

משקרים

רוב מחפשי העבודה מבינים כי שקרים בקורות החיים אינם מקובלים, אך רבים עדיין מרגישים בנוח עם הגזמה בהצגת ההישגים, תחומי האחריות והטייטלים שלהם. אולם האמת היא שרק האמת רלוונטית בקורות החיים. זו אולי האמת המיטבית, המנוסחת כהלכה, הקולעת בול לצורכי המגייס, אך זו האמת. הדרך היחידה לבניית מערכת יחסים מקצועית ממושכת ויציבה היא באמצעות גילוי לב בסיסי. מעסיקים מעריכים יושר וכנות הרבה יותר מהסתרה או עיבוי ללא כיסוי.

כמובן, יש להבחין בין שקרים לבנים לבין הסתרת האמת כשחשיפתה אינה הכרחית. במקרה של הסתרת האמת – אם לא התבקשתם לספר על דבר מה שאינו מיטיב עם תדמיתכם, אל תמהרו לחשוף אותו. אולם אם נשאלתם על כך ("מדוע עזבת את עבודתך?") – ותרו על השקר כתגובה. עדיף שתתאמנו על תיאור שייטיב עמכם, ותפגינו כנות ונטילת אחריות על מה שקרה, מאשר שתתגלו כשקרנים שאיש לא מעוניין להעסיק.

איך מכפרים? מביאים בחשבון שכל מידע שתכללו בקורות החיים שלכם ייבדק - יש חברות שאף משתמשות בשירותים חיצוניים שבודקים את אמיתות קורות החיים של הפונים אליהן, דרך יצירת קשר עם המעסיקים הקודמים ועם מסגרות ההשכלה. מפנימים כי גם אם תתקבלו לתפקיד שבו חשקה נפשכם, כל שקר לבן ששיקרתם עלול להיחשף בשלב זה או אחר, ואם זה יקרה, תארוב לכם סכנה אמיתית לאיבוד המשרה.

מספרים את כל ההיסטוריה

מחפשי עבודה שההיסטוריה התעסוקתית שלהם עבה וארוכה מוצאים את עצמם מתלבטים מהי הדרך הנכונה בכתיבת קורותיהם. רבים מהם מתקשים לדעת על מה לוותר, ופשוט שוטחים על גבי הדף את הכול.

דרך זו לא מיטיבה עמם. קורות חיים אינם סיפור החיים שלכם. אדם שעבר במשך 15 שנים לא צריך לכתוב על כל ניסיונו, ולתאר את כל תחומי אחריותו בפירוט. המגייסים מקדישים שניות בודדות לסריקת כל קובץ קורות חיים שמגיע אליהם. קורות חיים מפורטים מדי מַלְאים אותם, ומשדרים להם שאתם לא חזקים בהפרדה בין עיקר לטפל, מיומנות חשובה כמעט לכל תפקיד בשוק.

איך מכפרים? מציגים בקורות החיים רק את הכישורים הרלוונטיים הנבחרים לתפקיד שאליו מגישים מועמדות, ולא את כל היסטוריית הקריירה באשר היא. אפשר להותיר מחוץ לתמונה משרות קודמות שאינן קשורות לתחום או שלא מביאות עמן כל ערך למעסיק הפוטנציאלי (אם הדבר יוצר "חור תעסוקתי", אתם יכולים להתייחס אליהם בקצרה בלבד). אפשר גם לוותר על מידע מובן מאליו כיכולת "גלישה באינטרנט" או "היכרות עם תוכנת וורד".

מפציצים במילות מפתח

רבים מכירים היום בחשיבות שיבוצן של מילות מפתח בקורות החיים, אך מסמכים רבים מגיעים למגייסים כששזורות בהם מילות מפתח בכמות בלתי הגיונית, בצורה לא ממוקדת, ובשל כך – באופן שאינו מקדם את כותביהן כלל וכלל.

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
מילות המפתח צריכות להיות כמה שיותר ממוקדות למשרה הספציפית. לא יועילו מילות מפתח שאינן מתוך תחום העיסוק. ככל שקורות החיים מכילים מידע העונה על דרישות התפקיד, כך דירוגם עולה. אפילו אם אין זו עין אנושית הקוראת את קורות החיים אלא מערכת ממוחשבת לסריקת מסמכים, יש להביא בחשבון כי ישנן תוכנות עדכניות שיכולות לבחון את הקשרן של מילות המפתח לאלמנטים שונים, כולל מונחים רלוונטיים, עומק הניסיון ועד כמה הוא עכשווי בנתיב הקריירה של המועמד. לכן, חשוב לנקוב הן במילת המפתח הספציפית (תוך התאמה לניסוחה בדרישות המשרה), והן בתיאור הניסיון המתאים לה ומדגים את נוכחותה בחייו המקצועיים של המועמד.

איך מכפרים? שומרים על מיקוד, דיוק ומידה סבירה. מביאים בחשבון שבשלב זה או אחר עשויה לקרוא את המסמך עין אנושית, ולכן לא מפריזים ומפציצים אותו במילות מפתח שאין להן כיסוי. שילוב של כל מילת מפתח כשלוש פעמים, בתוך מבנה משפט תקין מבחינה לשונית, ובהקשרים הנכונים, יעשה את העבודה.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית וכותבת הספר "המועמד הנבחר". המאמר מיועד להעשרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליו ככזה. אפשר ליצור קשר עם יעל בפייסבוק או באתר.