שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים קבעה בשבוע שעבר בפסק דין עקרוני כי עובדת שהושפלה על ידי הבוס שלה וסבלה מהתנכלויות רבות תוכר כנכת תאונת עבודה. מדובר במקרה חריג ביותר: א' עבדה במשך כ-28 שנה במשרד ממשלתי בתפקיד ראש ענף גבייה. לטענתה, במהלך עבודתה הממונה עליה בעבודה נהג באופן שיטתי להשפיל אותה ולהתנכל לה, מה שהוביל להשלכות פיזיות על גופה כמו פריצת מחלות עור, כאבי שרירים ולפגיעה נפשית - דיכאון.

א' מספרת הבוס האמור לא היה שבע רצון מתפקודה כמנהלת הזמנית ענף הגבייה והחליט להחזירה לתפקידה הקודם כמנהלת מדור במשרד. אלא, שלטענתה הבוס לא הסתפק בכך וביקש להשפיל אותה עוד יותר ולהעביר אותה לתפקיד זוטר של פקידת מודיעין וקבלה. בעקבות שרשרת ההשפלות והעברות לתפקידים זוטרים פרצו המחלות בגופה וגרמו לכך שהיא הוכרחה להפסיק לעבוד.

בכתב תביעה שהגישה א' לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, באמצעות עו"ד רביד אברמזון, נטען כי ההשפלות וההתנכלויות של הבוס כלפיה נמשכו כשלוש שנים תמימות, וכתוצאה מכך הייתה שרויה במתחים קשים שהובילו לפרוץ המחלות. "היו שלושה אירועים", טענה א' בכתב התביעה. "אחד כשהוא העביר אותי מראש אגף למנהלת מדור ולאחר מכן לתפקיד של פקידת קבלה, וגם אז לא היה שבע רצון ממני". היא תבעה מבית הדין לחייב את הביטוח הלאומי להכיר בה כנכת תאונת עבודה. המוסד, לעומת זאת, טען שא' לא הוכיחה שהמחלות שפרצו בגופה הן כתוצאה מעבודתה ולכן יש לדחות את תביעתה.


השופטת יפה שטיין מינתה מומחים בתחום העור, ראומטולוגים ופסיכיאטריים כדי לבחון את מצבה של א' ולהגיש חוות דעת בעניין. המומחים היו חלוקים בדעותיהם: אחד טען שיש קשר בין מצבה הבריאותי של א' לבין עבודתה, ואילו אחר טען שאין קשר בין מחלת העור שהתפרצה בגופה.

השופטת, אשר בחנה לעומק את חוות הדעת של הרופאים המומחים השונים, החליטה לבסוף שאכן יש קשר בין עבודתה של א' לבין מחלותיה, ולכן יש להכיר בה כנכת תאונת עבודה. היא ציינה כי מצבה הנפשי של א' נובע כתוצאה ישירה מהתנהלותה הממונה עליה ומהאירועים שעברה בעבודתה. 

כתוצאה מכך יזמן בקרוב המוסד לביטוח לאומי את א' לוועדה רפואית כדי לקבוע לה אחוזי נכות. בנוסף חייבה השופטת את הביטוח הלאומי לשלם לא' הוצאות משפט בסך 3,000 שקלים.