סיימתם את התואר הראשון, במהלכו עבדתם בעבודות מזדמנות שמצאתם פה ושם, אבל עכשיו מתחילים החיים האמיתיים וצריך לחפש עבודה פול טיים. אבל איפה מתחילים לחפש?

כמו כמעט בכל היבט בחיינו, גם כאן הפייסבוק הפך לאחד המקומות המרכזיים לחפש בהם עבודה, בין אם דרך סטטוס שתפרסמו בעצמכם, ובין אם בקבוצות שונות לחיפוש משרות שצוברות תאוצה כל הזמן. תופעת הקבוצות לחיפוש משרות בישראל התחילה לפני שנים בודדות, ובהתחלה היו בעיקר קבוצות מטעם אתרי דרושים וחברות השמה. עם הזמן התופעה התפתחה ונפתחו קבוצות של אנשים פרטיים ללא תיווך, המעדכנים על משרות ומכרזים שנפתחים, כמו למשל "משרות בין חברים", "משרות ללא ניסיון", "משרות שוות", וכדומה.


אחת הקבוצות, המונה כבר 90 אלף חברים, נקראת "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", שנפתחה בדצמבר 2012 על ידי יואב מלמד, בן 33, מסיבה פשוטה - למצוא לאשתו עבודה. זה קרה אחרי שבמשך כמה חודשים יואב לקח על עצמו את פרויקט חיפוש העבודה לאשתו וגילה שרוב המשרות דורשות שנה או שנתיים של ניסיון תעסוקתי קודם ולכן היא אינה מתאימה לתפקיד, למרות שהיו לה את כל שאר הכישורים הדרושים. אחרי שמצא את עצמו מבלה כשעתיים ביום בחיפוש עבודה בשבילה ללא הצלחה, החליט לפתוח קבוצה בפייסבוק שתענה על הצורך.

יואב התחיל מלפרסם בקבוצה משרה אחת ביום שהוא מצא לאשתו בחיפושים שערך, בדגש על משרות שלא דרשו ניסיון. בשלב הבא הוא צירף את כל החברים שלו בפייסבוק, ואת החברים של החברים, "והכי חשוב", הוא אומר, "כתבתי הודעה ועשיתי לה 'העתק-הדבק' למאות מעסיקים, ובה היה כתוב למה חשוב לתת צ'אנס למחפשי עבודה חסרי ניסיון, והזמנתי אותם להצטרף לקבוצה שלי". כיום, יותר מ-2,000 אנשים מצאו עבודה בעזרת הקבוצה. "חלק גדול מהם שלחו לי הודעות מרגשות על איך הקבוצה שינתה להם את החיים/הצילה להם את הזוגיות/הצילה להם את הדירה כי לא יכלו לשלם את שכר הדירה". ביום ממוצע בו יואב בעצמו לא מפרסם שום משרה, יהיו כ-60 משרות שיתפרסמו ללא עזרתו. "אם תקחי את כל אתרי הדרושים ביחד את לא תמצאי ביום נתון 60 משרות ללא דרישת ניסיון בתחומי ההייטק והשיווק", לטענת יואב.

 

בחורה עובדת מהבית (צילום: Jupiterimages, Thinkstock)
לא צריך מתווכים, אפשר לחפש עבודה לבד | צילום: Jupiterimages, Thinkstock

קבוצת חיפוש משרות נוספת נקראת "משרות חברתיות (מגזר ציבורי, שלישי ורביעי)", והיא נפתחה לפני כשנה על ידי אביעד הומינר, בן 27, שעבד בכמה עמותות בחייו ופתאום שם לב שמדי יום הוא משתף עוד ועוד משרות בפיד האישי שלו. "התנקזו אליי לא מעט משרות, עשיתי להן שיתוף על הקיר שלי בפייסבוק, ואנשים הגיבו ועשו שיתופים", מתאר אביעד, "אמרתי לעצמי שאני יכול להקים מקום מסוים בו כל המשרות יפורסמו, ושעוד אנשים יוכלו לפרסם משרות כאלה".

במקום לשלם למתווך, אפשר להגיע לכל המידע לבד ובחינם

אז למה בעצם אנשים עוברים מאתרי הדרושים וחברות כוח האדם אל הפייסבוק? "בגיל שלנו אני לא מכירה אנשים שהולכים לחברות משאבי אנוש או נרשמים לאתרי דרושים בתשלום", טוענת עומר סולומון, בת 26 שמצאה עבודה דרך קבוצת הפייסבוק "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", לאחר חודשיים בלבד של חיפושים, "הרוב הגדול של מחפשי העבודה נמצא בפייסבוק ובלינקדאין. לדעתי אין שום סיבה כיום לשלם כדי לחפש עבודה".

"ישנו תהליך הפוך, בו פחות ופחות אנשים עושים שימוש באתרי דרושים ובחברות השמה, כי הקבוצות האלה מחליפות אותם, ואנשים מעדיפים לחסוך את הכסף, שלוקחות חברות ההשמה, ואת התיווך שלהן", מחזק יואב, "לפעמים יש אפילו מצב אבסורדי בו המגייסים מפרסמים בקבוצת הפייסבוק לפני שהם מפרסמים באתרי הדרושים".

יואב מלמד (צילום: אורן פודור)
יואב מלמד יוזם "משרות הייטק ושיווק ללא ניסיון", | צילום: אורן פודור
יתרון משמעותי שיש לקבוצות מסוג אלו הוא הקשר האישי עם מפרסם המודעה, המעסיק. "כיום אנשים מחפשים קשר ישיר, ללא תיווך", מוסיפה עומר, "זה לא חברת השמה שנסגרת ב-17:00, אלא אדם שיכול לענות לך בכל זמן ומכל מקום. הקבוצות האלה בעצם אומרות: 'המעסיק רוצה עובדים, את רוצה עבודה, צרו קשר ביניכם בצורה ישירה'. הרי האינטרס של המעסיק זהה לאינטרס של מחפשי העבודה, אז למה לא".

יתרון נוסף הוא הקהילתיות ששוררת בקבוצות האלה, ומאפשרת מענה על שאלות ובקשות לייעוץ בין מחפשי העבודה. כמו כן, זה פתרון מאוד נוח שנמצא במקום בו אנו במילא נמצאים הרבה זמן ביום. עוד ייחוד של הקבוצות הוא המיקוד והסינון של הספאם שמתפרסם בהן, שנעשה על ידי מנהלי הקבוצות אשר דואגים לתחזוקה. "המיקוד בתחומים מסוימים עוזר לי לחפש עבודה בקלות", אומרת עומר, "תוסיפי לזה את המידיות של הדברים, מה שמעלה את האטרקטיביות של הקבוצות אפילו יותר. הקבוצות האלה מתעדכנות כל כמה דקות. את יכולה לרפרש את העמוד ותמיד יהיו פרסומי משרות חדשים". בסופו של דבר, הייחודיות של הקבוצות הוא בכך שהן נפתחות ומתוחזקות על ידי אנשים שעושים את זה בהתנדבות, ולכן זה נעשה בצורה הטובה ביותר.

אביעד הומינר  (צילום: אליה טל)
אביעד הומינר, יוזם "משרות חברתיות (מגזר ציבורי, שלישי ורביעי)" | צילום: אליה טל
חשוב להבין שהיתרונות שמנינו הם גם החסרונות שנובעים מתוך חיפוש עבודה דרך הפייסבוק: יצירת תקשורת נטולת דיסטנס עם מי שעתיד להיות הבוס שלכם, לא תמיד שומרת על יחסי עבודה בריאים ולרוב יוצרת טשטוש גבולות בין העבודה לחיים האישיים. עם זאת, בעידן של ימינו מעטים האנשים שבאמת מצליחים לשמור על קשר סטרילי עם המעסיק, ולעיתים מי שמתעקשים על כך עלולים להצטייר כ"לא חברותיים" או "לא מעודכנים".

כמו כן, העובדה שהמעסיק העתידי זמין להשיב לשאלות מחפשי העבודה גם מעבר לשעות העבודה המקובלות, זה אולי יעיל ונוח עכשיו כשאתם בשלב החיפושים, אך לעיתים זה עלול להעיד על כך שביום מן הימים הוא ידרוש גם מכם להראות נכונות לעבודה בשעות כאלו. גם כאן, מדובר בנורמת עבודה שלצערנו הופכת להיות יותר ויותר שכיחה במחוזותינו. 

לסיום, קבלו טיפים לחיפוש משרות, שנתנו מנהלי הקבוצות יואב מלמד ואביעד הומינר:

  • שלחו קורות חיים בכל מקרה, גם אם אתם לא עונים על כל הדרישות.
  • חפשו עבודה בקבוצות ממוקדות שקשורות לתחום בו אתם מעוניינים.
  • הדברים שחייבים להשקיע בהם בעולם הדיגיטלי והתחרותי של היום הוא הייחודיות של קורות החיים שלכם – זכרו את חוק 7 השניות: אם תוך 7 שניות קורות החיים לא תפסו את עיניהם של המעסיקים, הם כנראה יתפספסו.
  • אימייל מקדים בעת שליחת קורות החיים הוא דבר חשוב. המטרה היא לגרום למעסיקים להתאהב בך ממבט ראשון, בעזרת כתיבת 5-6 שורות, הרבה לפני שהם ראו אותך.
  • חשוב מאוד לקרוא על מקום העבודה לפני ההגעה לראיון. המעסיקים מצפים מהמרואיין שיגיע עם ידע מקדים ושיעשה עבודת הכנה מקדימה מאסיבית.

מתלבטים מה הכי מתאים לכם ללמוד? המומחים שלנו הכינו שאלון תעסוקתי מקצועי וחינמי>>