הטבות במקום העבודה זה תמיד נחמד – נסיעה לחו"ל פה, תלושים לחג שם, ביום ההולדת של החברה תמיד יש איזה פינוק, בחנוכה יש סופגניות, בפורים יש מסיבות, בראש השנה הרמת כוסית, ופחות או יותר זהו. ברוב הזמן, אנחנו באים ליום עבודה בשביל לעבוד, בלי הרבה מעבר, ומחכים לרגע הזה שמישהו יכריז על פעילות שתשבור את השיגרה. חיטוט במשרדים של כמה חברות מפנקות במיוחד, גילה לנו שיש מקומות שגם ביום שסתם באים לעבוד בו, הפינוקים הם פשוט חלק מהשיגרה, שהופכת בעזרתם להרבה פחות אפורה. אנחנו כבר הפכנו לצהובים מקנאה, עכשיו תורכם.

חדר כושר בזמן העבודה

כשם שהסיבוס או התן ביס מעניקים הנחה על אכילה במסעדות, כרטיס הכושר  "FreeFit" מעניק הנחה משמעותית או מימון מלא בכניסה למגוון רחב של חדרי כושר אשר זמינים לעובדים בכל הארץ. לפני כחמש שנים, הקים אבי זיו ביחד עם הג'דוקה אריק זאבי את חברת "FreeFit", חברה אשר מציעה מוצר אחד – כרטיס כושר. מדובר במעין כרטיס כניסה לכ-150 מכוני כושר, בריכות ציבוריות, קנטרי קלאב ועוד, בכל רחבי הארץ, והכרטיס הפך להיות פינוק משדרג במיוחד במקומות עבודה. "אם לדוגמא העובד רוצה יום אחד להתאמן ליד העבודה, יום אחד להתאמן אחרי הלימודים ובסוף השבוע הוא נוסע לבקר את ההורים ורוצה להתאמן גם שם, הוא יכול להשתמש בכרטיס כדי להיכנס למכוני כושר וקאנטרי קלאב בכל המקומות האלו", מסביר אבי זיו, שמשמש כיום כמנכ"ל החברה. "זה גם נותן לעובד את היכולת לבחור – אם בא לו היום קרוס פיט, מחר בריכה ומחרתיים פילאטיס, זה אפשרי. אם הוא רוצה בקיץ ללכת לבריכה עם כל המשפחה, הכרטיס מעניק לו גם הנחה כזו".

עוד בלימודים וקריירה:

החברות אשר מעניקות את הכרטיס הזה לעובד, כמו אינטל לדוגמא, משתתפות בסבסוד מלא או חלקי שלו ולדברי זיו, גם הן רואות רווח מהעניין הזה. "מחקר שנעשה מראה שכל דולר שמושקע בכושר של העובד, מחזיר פי 6", הוא מספר. "חברות שהשקיעו בכושר של העובדים קיבלו עובדים בריאים יותר שנעדרים פחות מהעבודה, וכן עובדים מרוכזים יותר, ככה בחברה נוצרת תחושה של שייכות ומורל של אדם שמשקיעים בו. בסופו של דבר זה בא לידי ביטוי ברווחים של החברה".

כיוון ההתפתחות של החברה כיום, משתף זיו, הוא יצירת מעטפת שלמה לעובד – החל מיעוץ תזונתי, דרך טיפולי פיזיותרפיה ועוד.

חדר כושר (צילום: jupiter images)
אין כמו להגיע מזיעים לעבודה אחרי אימון טוב | צילום: jupiter images

חופשי על הבר

המנהג של שתיית אלכוהול במקומות עבודה תופס יותר ויותר תאוצה. מה שפעם היה נחשב לטאבו, היום הוא חלק מההווי של מקומות העבודה, בין אם באירועים מיוחדים ובין אם כמנהג שבועי קבוע. בחלק מהמקומות העובדים מקבלים מהחברה בקבוקי יין יוקרתיים כשי לחג, בחלק מהמקומות הבוס פותח בקבוק משקה פעם בכמה זמן, ובחלק מהמקומות יש בקבוקי בירה באופן קבוע במקרר.

יש חברות שהחליטו לקחת את הנוהג של הרמת הכוסית צעד אחד קדימה והקימו במשרדי החברה בר משקאות לכל דבר. הבר, שמאובזר בכל הציוד הדרוש ושמציע כמעט את כל סוגי האלכוהול, נפתח לרשות העובדים על בסיס קבוע, מה שיוצר אווירת האפי האוור עוד בעבודה. 

לצאת לחופש כל שנה - בהגדרה

חופשה שנתית לעובדי חברה זה משהו שנשמע ממש כיף. בפועל, זו יכולה להיות גם חוויה חברתית מאולצת ופחות מהנה לחלק מהאנשים. בחברת ויזה כ.א.ל, כנראה שמישהו הבין שיש עובדים שבמקום חופש חברה, היו מעדיפים חופש מהחברה. לכן, המדיניות כיום בחברה היא כזו שמציעה לכל עובדי החברה הטבה שנתית, כזו שלא משאירה אף אחד מקופח.

לכל עובד בחברה, גם הזוטרים ביותר, מגיעה חופשה שנתית, במועד שהוא מעוניין לקחת. לעובדים מוצעות שתי אפשרויות – או לצאת לנופש השנתי של החברה באילת או לוותר על הנופש ולקבל סוף שבוע בצימר לבחירתם, בלי יתר עובדי החברה ועם בן או בת הזוג. בנוסף לצימר, העובדים מצוידים בשלל קופונים למסעדות ולמקומות בילוי למשך החופשה. הסיבה – לכל עובד מגיעה חופשה כל שנה, בלי קשר לוותק, תפקיד או ביצועים. אנחנו יכולים להניח שהמעסיק מרוויח ככה עובדים רעננים יותר שקיבלו את האוויר לנשימה שמגיע לכל אחד בכל שנה.

טיול ביאכטה (צילום: צילום מסך, גלובס)
חופשה שנתית בלי כל העובדים של המשרד. זו חופשה | צילום: צילום מסך, גלובס

ארוחות צהרים, קניות לשבת ושטיפת מכוניות

ב-Hola, חברה שמעניקה פתרונות גלישה באינטרנט, אפשר להתבלבל ולתהות מי עובד בשביל מי. בתור התחלה, כנראה שהעובדים בחברה לא נשארים רעבים ומכונת פופקורן, מקרר גלידות, ארוחות צהרים שמבושלות על ידי שפים, משקאות סחלב ושוקולד לימי החורף וברד לימי הקיץ, הם חלק משגרת היום-יום. בנוסף, בימי חמישי מתקיים במשרדי החברה שוק פירות וירקות כשהחברה מסבסדת מחצית מעלות הקניה בו. בדרך החוצה לחופשת סוף השבוע, כל עובד מקבל חלות ועוגות לשבת.

אז רעבים הם לא. טרודים בענייני היום-יום? גם לא. החברה מעניקה לעובדים שלה סיוע אדמיניסטרטיבי די מקיף – החל מדאגה לתשלומי חשבונות שוטפים לבית וכלה בשטיפת מכוניות (כן, עם נהג כזה שאוסף אוטו מלא בבמבה של הילדים ומחזיר אותו עם ריח של חומר ניקוי). זה בנוסף לכרטיסים להצגות ולמופעים בערב. במילים אחרות, החברה עושה הכל כדי שהעובדים יהיו עסוקים אך ורק בעבודה.

כסף כוכבים

בחברת טבע, ההטבה היא לבחירת העובד. האמת היא שזה קצת כמו לילדים בגן, אבל עדיין שווה. במהלך השנה, העובדים מרוויחים "כסף טבע" על פי הביצועים שלהם. מדובר בכסף וירטואלי שהעובדים מקבלים כבונוסים במהלך השנה. בזמנם הפנוי, הם יכולים לבחור לפדות את ה"כסף" שלהם בעבור הטבות שהם בוחרים – כרטיסים לסרטי קולנוע והופעות, מכשירי חשמל לבית ועוד.

זה כמובן בנוסף לחגיגות בהזדמנויות שונות, פינוקים בהפתעה, ערבי חברה, ימי גיבוש ועוד. גם כאן, המעסיק יוצר לעובדים תמריץ להיות טובים במה שהם עושים, מה שיכול להתפרש בסופו של דבר ברווחי החברה.

שופינג (צילום: istockphoto)
החלום הרטוב של כל שונאי השופינג | צילום: istockphoto

אל מעבר לאופק

עובדי אל על, באופן לא מפתיע, נהנים מנסיעות לחו"ל. כן, גם אם הם לא דיילים. עובד שצבר ותק של 6 חודשים בחברה זכאי כל שנה לטיסה אחת על חשבון החברה, כך שהוא משלם רק את מסי הנמל. ואם הוא מעוניין בטיסה נוספת, הוא יקבל אותה בהנחה של 90 אחוז על מחירון העובדים ובנוסף לזה, ליתר הטיסות הם יכולים לעלות בעלות של 50 אחוזי הנחה, על בסיס מקום פנוי על המטוס. ההטבה, יש לציין, חלה גם על בני משפחה. בנוסף, לאל על יש הסדרים עם הרבה בתי מלון ביעדים שהיא טסה אליהם, כך שישנם הסדרים של חצי מחיר על לילה במלון ועוד.

אין ספק שעבודה בחברת תעופה היא עבודה לאנשים שאוהבים לטוס והרבה.

אחראי משאבי השופינג

במייקרוסופט ישראל יש חנות מתנות, שיש בה מסגרות לתמונות, כלים מגניבים למטבח ותכשיטים שנמכרים במחירים מוזלים. עד כאן נחמד אבל לא מיוחד. הפינוק הוא שאפשר להתקשר לבחורה בדלפק של החנות, להגיד לה "יש לי ולאשתי יום נישואין" או "אני צריך מתנה לבן שלי" והיא כבר תעשה בשבילך את העבודה ותמצא אופציות למתנה. ואם אתם ממש שונאים לעשות סידורים, גם לזה יש פתרון. לחברה גם יש שירותיי דואר בחינם, לכל מטרה, ושירות כביסה חינמי. אתה תעבוד, ותן לנו לעבוד בשבילך.

כללי "עשה ואל תעשה" עם הטבות של החברה

  • השתמש בהטבות בצורה הוגנת, ללא שימוש לרעה במה שמעניקים לך. החברה מעניקה את ההטבות כדי שתהיה עובד טוב יותר. אם יעלו על זה שאתה עושה בהן שימוש לא הולם, גם יתר העובדים עשויים להיפגע מזה. אף אחד לא אוהב את ההוא שהרס את המסיבה, או ההטבה במקרה שלנו.

 

  • עמוד על הזכויות שלך, למרות ההטבות שמעניקים לך. הטבות וצ'ופרים לא מחליפים שכר הוגן והעלאות. אל תמהר לקחת נסיעה לחו"ל כצ'ופר, בשעה שמתמהמהים עם העלאת השכר שלך.

 

  • דעו לדרוש הטבות שתואמות את מידותיכם – שומרים כשרות וקיבלתם קופונים למסעדה לא כשרה? בקשו קופונים למסעדה אחרת. קיבלתם קופון לספא ויש לכם בעיה בריאותית, בררו עם אחראי כח האדם אם אפשר להחליף בקופון אחר.

 

  • לא כל הטבה היא סיבה להישאר במקום עבודה. מקומות עבודה עושים שימוש בהטבות האלו הרבה פעמים כדי למנוע מעובדים לעזוב. כמובן שכל מקרה לגופו וצריכים להפעיל שיקול דעת.

 

  • כל עוד אתם במקום עבודה שמפנק, תיהנו ממה שנותנים לכם, כנראה שזה מגיע לכם.