היית מעסיק מתכנת ערבי?
בעקבות הקמפיין הממשלתי להעסקת אקדמאים ערבים ודרוזים: יותר מ-300 פניות להעסקת אקדמאים בני מיעוטים בשבוע. יחד עם התמריצים הכוללים סבסוד של 25 אחוזים מהמשכורת, מקווים ברשות לפיתוח כלכלי של המגזר לשפר משמעותית את הנתונים הקיימים. ראש הרשות: "למה בוגרי הייטק ערבים צריכים לעבוד כמורים? אני מרגיש נכונות לשנות את המצב"

למי שעדיין לא ראה, בשבוע האחרון רץ בטלויזיה ובאינטרנט קמפיין במרכזו סרטון ובו ראיון עבודה. העובד הפוטנציאלי לעתיד עונה נכון על כל הקריטריונים, חוץ מאחד. הוא ערבי. הסרטון זכה תגובות מעורבות. נכתב עליו שהוא חסר טעם ומציד ערבים ומעסיקים באור שלילי. "קיבלתי המון תגובות על הקמפיין", אומר סייף, "היו גם ביקורות וזה טבעי ומקובל. מבחינתי מה שחשוב זה שהנושא הרגיש הזה של שילוב אקדמאים ערבים נמצא עכשיו על השולחן. אמרנו: 'חברים אנחנו רוצים לטפל בסוגיה הרגישה הזאת' והסרטון יצר שיח ציבורי".
המעסיקים התרשמו מהקמפיין, אבל בנוסף הם התעניינו בתמריצים הממשלתיים שניתנים למי שמעסיק אקדמאים ערבים. "הממשלה מחלקת שני תמריצים עיקריים", אומר סייף, "האחד ממסלול התעסוקה שמופעל על ידי מרכז ההשקעות של משרד התמ"ת. כל מעסיק שישכור לעבודה אקדמאים מקרב אוכלוסית המיעוטים יקבל סבסוד בגובה של 25 אחוזים בממוצע מעלות השכר של העובדים לתקופה של שנתיים וחצי. זה הרבה כסף, וכסף טוב. המעסיק צריך להעסיק חמישה עובדים ומעלה כדי לזכות בהטבה הזאת. הדבר השני שאנחנו מציעים כממשלה זה תמיכה בכיסוי הוצאות ההכשרה של העובדים".
מאיפה מגיעים התקציבים?
"אלו תקציבים שהממשלה מקצה למשרד התמ"ת, הגוף שמפעיל ואחראי על התמריצים הממשלתיים. הוא מקבל את הבקשות ובוחן אותם. זה כלי יעיל מאד לעידוד קליטתם עובדים חדשים. בשלוש שנים האחרונות הכלי הזה הצליח להכניס 4000 עובדים מבני המיעוטים לשוק העבודה. ההטבות היו קיימות בשוק גם לפני הקמפיין, אבל הוא היה הכרחי לצורך המודעות".
סייף מקווה שהקמפיין והתמריצים יעלה את שיעורם הנמוך של האקדמאים הערבים המועסקים במגזר העסקי היהודי. "בואי ניקח את ענף ההיי טק. מתוך אלו מהמגזר שלמדו את מקצועות ההיטק, רק 1.3 אחוזים משתלבים בתחום. חמישים אחוזים מהם עובדים כמורים בבתי ספר. למה? כי הדלתות של החברות בתחום ההיטק כמעט סגורות בפני אקדמאים ערביים. מדובר בהפסד לחברה הערבית כמובן, אבל בראש ובראשונה למשק הישראלי. החברות האלה צמאות לכוח אדם מקצועי. הקמפיין אומר למעסיק היהודי: 'אדוני, יש לך כאן אקדמאים משכילים, מיומנים עם ראש פתוח שכל מה שהם רוצים זו הזדמנות'. בינתיים, התוצאות מראות שיש בהחלט נכונות במגזר היהודי העסקי לשנות את המצב בתחום הזה".