mako
פרסומת

הרכילות הופכת אותנו לאנשים טובים יותר?

חגגתם על הידיעה שליהיא גרינר עשתה קרחת ורצתם לחפש תמונות? עוקבים באדיקות אחר כל מקום שבר רפאלי מבלה בו? אין יותר צורך להתנצל. מחקר שנערך באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה מסביר: הרכלנים הם בסך הכל אלטרואיסטים

אלינור פוקס
פורסם:
הקישור הועתק

נשים מרכלות
"הידיעה שניתן לרכל עלינו, גורמת לנו לנהוג באופן מוסרי יותר". שתי נשים מתלחשות | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images

"לרכילות יצא שם רע, אבל אנחנו דווקא מצאנו שיש לה תפקיד חיוני בשמירה על הסדר החברתי", אמר הפסיכולוג החברתי, רוב ווילר, אחד ממחברי המחקר שפורסם החודש ב"כתב העת של אישיות ופסיכולוגיה חברתית" (Journal of Personality and Social Psychology ), בהודעה שהפיצה אוניברסיטת ברקלי.

את המסקנה מרחיקת הלכת הסיקו החוקרים מניסוי בנבדקים שצפו במשחק בין שני צעירים. כשאחד השחקנים רימה במשחק, ניתנה להם הזדמנות להעביר "פתק ריכול" לשחקן הישר ולדווח לו שהשחקן השני מרמה. מרבית המשתתפים בחרו באפשרות להעביר את הפתק, גם כאשר זה היה כרוך בוויתור על סכום הכסף שקיבלו על השתתפותם בניסוי, וזאת למרות שנאמר להם שלא יוכלו להשפיע על התנהגותו של השחקן המרמה.

רכלנים אלטרואיסטים

"כשאנו רואים מישהו נוהג באופן לא מוסרי, זה מתסכל אותנו, אבל האפשרות להעביר את המידע הזה לאחרים, גורמת לנו להרגיש טוב יותר", מסביר ווילר.

בעוד שהצפייה בהתנהגות לא מוסרית גרמה לקצב הלב של המשתתפים לזנק, הדיווח על המקרה לשחקן הישר, החזירה את קצב הלב שלהם לקדמותו. ככל שהמשתתפים היו אלטרואיסטים יותר, כך הם נטו יותר לרכל על המשתתף שרימה.

לפי הניסוי, הרכילות דווקא לא נובעת מייצר חטטנות בלבד, אלא משמשת את הצורך שלנו למנוע ניצול בחברה. מראהו של אדם הנוהג באופן לא מוסרי יוצר אצלנו מתחים. הרצון להזהיר אחר מפני התנהגותו השלילית, וכך גם לשחרר את המתח שנוצר אצלנו, גובר לעיתים על הרצון לקבל חיזוק חומרי.

פרסומת

הידיעה שניתן לרכל עלינו, גורמת לנו לנהוג באופן מוסרי יותר. שחקנים שנאמר להם שהצופה יוכל לרכל עליהם אחרי המשחק, נהגו באופן הגון יותר ושפרו את התנהגותם בחברה.

"המשטרה החברתית"

יובל נח הררי
ד"ר יובל נח הררי | צילום: ויקיפדיה העברית

"תפקיד הרכילות הוא להוות מעין משטרה חברתית. אחד הדברים שאפשרו לבני האדם להתארגן בקבוצות גדולות יותר עם ההתקדמות באבולוציה הוא היכולת לרכל. בקבוצות גדולות קשה לעקוב אחר התנהגותם של כל האנשים בקהילה והקשרים ביניהם. הרכילות אפשרה לעקוב אחרי ההתנהגות של מספר גדול יותר של אנשים. למשל: לדעת מי מרמה ומי הם האנשים ששמחים תמיד לקבל עזרה, אבל לעולם לא נותנים בחזרה".

אמצעי הישרדות שהפך לתעשייה בפני עצמה

ניוז אוף דה וורלד גיליון אחרון
הגיליון האחרון של צהובון ניוז אוף דה וורלד. לקח את נושא הרכילות רחוק מדי | צילום: אימג'בנק/GettyImages, getty images
פרסומת

אבל רגע לפני שאנו ממהרים לשמוח על אהבתנו לרכילות, דווקא ליאורה גולדנברג שטרן, כותבת מדור הרכילות "ליאורה" במעריב היא מזהירה שהתרחקנו מאוד מהיצר ההשרדותי הבריא.  

"העובדה שאכפת ל'אדם הסביר' איפה ועם מי אותם אנשים השייכים לקשת מצומצמת של מפורסמים אכלו צהריים היא תוצאה ישירה של מערכת יחסי ציבור משומנת מאוד שמצליחה לעשות את עבודתה. 'האדם הממוצע' חושב, או לפחות מקווה שאותם מפורסמים חיים חיים נוצצים ומעניינים יותר משלו, אבל בפועל הוא לא מרוויח מזה דבר. הקוראים הם קורבנות שנופלים שבי אחרי האינטרסים מסחריים של בעלי עסקים והמרחק בין זה ובין ביקורת עיתונאית ומועילה הוא עצום", אומרת מי שעוסקת בתחום שנים רבות.

בר רפאלי בפריז
'האדם הממוצע' חושב שאותם מפורסמים חיים חיים נוצצים ומעניינים יותר משלו. רפאלי בפריז | צילום: splashnews, noon

אך ד"ר הררי דווקא לא מסכים ומסביר כי לרכילויות השערוריתיות באמת עדיין יהיה ערך מוסף עבורנו. "הרכילות היום נלקחה לכיוונים אחרים לגמרי, אבל היא עדין מתבססת על אותם עקרונות", הוא אומר, "גם היום רוב הרכילות עוסקת בעיקר באנשים ששוברים את הכללים ומפרים נורמות. למשל, אם יתפרסם שאלי ישי אכל קורנפלקס זה לא יעניין, אבל אם יתגלה שהוא אכל בשר חזיר, זאת כבר תהייה ידיעה מרעישה. המטרה היא לבקר את התנהגותם של אנשי ציבור ומפורסמים ולהחליט אם כדאי לנו להעריך אותם או לא, אבל גם לדעת איך להתנהג בעצמנו".