הספורטאים הישראלים לאולימפיאדת ריו - אלכס שטילוב (צילום: ניצן סניור)
כולם מכירים את הסיפור של מדינתנו בעקבות ההסברה שאני וישראלים נוספים עושים", אלכס שטילוב" | צילום: ניצן סניור
אלכס שטילוב נראה כמו פרסומת לישראל. העיניים התכולות שלו מתאימות בול לדגל שמונח על החזה, המציץ מתחת לחליפה כחולה מהודרת. הוא נראה קצת כמו הסופרמן הישראלי שתמיד רצינו. מעין "גיבור על" SUPERHERO שמייצג את כור ההיתוך שנוצר כאן בצורה מושלמת. שטילוב צנוע, מדבר בשקט אך בביטחון וניכר שהוא עם רגליים על הקרקע. הוא נותן את התחושה שהוא באמת אוהב את מה שהוא עושה ומרגיש גאווה אמיתית לייצג את ישראל באולימפיאדה הקרובה.

אנחנו נפגשים כדי לדבר על הנסיעה לריו, כאשר שטילוב מקדיש לי דקות יקרות בין סשן צילומים אחד לשני. הצילומים מתקיימים לטובת קמפיין "השגרירים", מהלך כולל לטובת ספורטאינו המשתתפים במשחקים האולימפיים, אותו מוביל הוועד האולימפי הישראלי בשיתוף עם קבוצת אלדד פרי.

למהלך זה שותפה גם מעין דוידוביץ', אלופת ישראל בגלישה על גלשן מדגם ניל פרייד באחת-עשרה השנים האחרונות. דוידוביץ' היא בין השאר סגנית אלופת אירופה ובעלת שתי מדליות ארד מאליפויות העולם בשנים 2013 ו-2014, וגם היא כמו שטילוב נחשבת לאחת ההבטחות הישראליות באולימפיאדה הקרובה. שני הספורטאים מקבלים חסות אישית מקבוצת אלדד פרי, אשר מאפשרת להם להתרכז במה שחשוב – לנצח.

הספורטאים הישראלים לאולימפיאדת ריו - מעין דוידוביץ (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
מעיין דוידוביץ' - אלופת ישראל באחת-עשרה השנים האחרונות | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

הספורטאים הישראלים לאולימפיאדת ריו - מעין דוידוביץ (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
צופים כי תגיע להישגים מרשימים באולימפיאדה הקרובה בריו | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

"יוצא לי לטוס הרבה לחו"ל לתחרויות, ושם אני מרגיש שאני מייצג את המדינה ואת עצמי", מספר שטילוב כאשר אני שואלת אותו על המשמעות של היותו ישראלי בעולם בו ישראל מבוקרת ללא הפסקה. "אני מרגיש שאני נמצא רוב החיים שלי בחו"ל ובגלל זה יוצא לי להסביר את ישראל הרבה. הייתי בגרמניה, צרפת, בלגיה, סין, ארצות-הברית ועוד מדינות, ואני נפגש עם קולגות מכל העולם. כולם כבר מכירים את הסיפור של מדינתנו בעקבות ההסברה שאני וישראלים נוספים עושים", מספר.

 

"הצלחנו להביא לכאן את נבחרת רוסיה"

שטילוב בן 29, נולד באוזבקיסטן ועלה לישראל בגיל 15. בשנה שעברה התחתן עם אלה, אהבת נעוריו והוא מקדיש את מרבית זמנו לאימונים. אולימפיאדת ריו היא השלישית בה ישתתף והציפיות ממנו בהתאם. הוא אלוף אירופה בהתעמלות ובעל שתי מדליות ארד מאליפות העולם. יש לו מדליית זהב מגביע העולם במתח משנת 2014 והוא המתעמל הישראלי הראשון והיחיד שזכה במדליות זהב וכסף באליפות אירופה. הוא גם הישראלי הראשון שזכה במדליה באליפות העולם והראשון שהעפיל לשלב הגמר במשחקים האולימפיים ובאליפות העולם.

אני בטוחה שאתה זוכה להרבה התעניינות על ישראל כשאתה נמצא בחו"ל. מה שואלים אותך הכי הרבה בקשר אלינו?

"הכי הרבה שואלים אם יש כאן מלחמה, וגם על צוק איתן שהיה לפני שנתיים. לפעמים יש שאלות פרימיטיביות כמו "איפה אתם מתאמנים?", כי יש כאלה שחושבים שיש לנו פה גמלים שמסתובבים ברחובות ושהמדינה לא מפותחת. כמובן שאני מסביר להם שהמציאות בישראל שונה לחלוטין".

ומה התפיסות הכי מפתיעות בקשר אלינו?

"לי זה נראה מוזר שיש אנשים שחוששים להגיע להתחרות כאן, אבל בשנים האחרונות הצלחנו לעשות עבודה טובה ולהביא לכאן ספורטאים שלא חשבו שיגיעו בחיים. הצלחנו להביא את נבחרת רוסיה לאימוני התאוששות בישראל, כאשר הסברנו להם שלמרות מה שהם חושבים - לא מסוכן פה. הם באו. היו כאן גם תחרויות בהן השתתפו 78 מדינות, למרות שכמעט תמיד יש להם חששות. תראי, אני חושב שישראל היא המקום הכי בטוח בעולם, אבל אנשים צופים בטלוויזיה ורואים דיווחים שמציגים רק מלחמות ופיגועים, אז זו בעיה".

הספורטאים הישראלים לאולימפיאדת ריו - אלכס שטילוב (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
האם יחזור עם מדליה? שטילוב מתכונן | צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

שטילוב מספר שהוא לא מסתיר את הבעיות הקיימות בישראל, אבל הוא גם לא מקבל את התפיסות השגויות. "נכון שיש לנו בעיות, אני לא מתעלם מהן, אבל אנחנו מנסים לחיות חיים רגילים אחרי הכל. אבל למרות זאת, לא הכל רגיל. את אף פעם לא יכולה להתרגל למצב בו יורים עלייך טילים".

קרה לך פעם שנציגים ממדינות שאין להן קשרים טובים עם ישראל הגיבו בצורה פחות חיובית כלפי המשלחת הישראלית?

"לא החרימו אותנו אבל היה מקרה אחד שאני זוכר. זה קרה כשהיינו במחנה אימונים לפני 5-6 שנים ואחד המתאמנים כעס על המבצע שצה"ל עשה בזמנו ("עופרת יצוקה") ואז אני וחבר שלי הסברנו לו את הצד שלנו. זה לא רק אני שמסביר - זו כל הנבחרת הישראלית. אנחנו נותנים דוגמאות של האנשים בדרום לדוגמה, שלא יכולים לשלוח את הילדים שלהם לבתי הספר או לגנים. יש בעולם חוסר מודעות למצב האמיתי בישראל.

הספורטאים הישראלים לאולימפיאדת ריו - אלכס שטילוב (צילום: ניצן סניור)
בצילומים לקמפיין "השגרירים" של קבוצת אלדד פרי והוועד האולימפי | צילום: ניצן סניור

אני לא מסתיר כלום ותמיד עם דגל ישראל על החזה. אף פעם לא ניסיתי להסתיר אותו, למרות שלפעמים אני מקבל הוראות מהביטחון לא להסתובב עם בגדים שיזהו אותי כיהודי או ישראלי בחוץ, כי אין מה לעשות – עדיין נתקלים בתופעות של אנטישמיות, אבל אני באופן אישי לובש את החולצה של הנבחרת בכל הזדמנות".

ומה אתה חושב באופן כללי על הספורט הישראלי?

"בשבילי זה הבית. זה הדבר שאני הכי אוהב לעשות וכמובן גאה לייצג את ישראל. צריך לזכור שאנחנו, הספורטאים, לא פוליטיקאים וזאת לא המטרה שלנו לעשות פוליטיקה - אלא להתחרות ולהתעמל לפני הכל. זה ידוע שהספורט מעל הפוליטיקה, אבל למרות זאת לא צריך לשכוח מאיפה אנחנו מגיעים. אנחנו לא מייצגים רק את עצמנו - אלא גם את מדינת ישראל, וזה דבר שנוכח אצלנו תמיד". 

ערוץ Love Israel נולד בקיץ האחרון משיתוף פעולה של אתר mako עם קבוצת אלדד פרי במטרה להראות את הפנים היפות של ישראל ולתרום למערך ההסברה הישראלי בישראל ובעולם. כמו שאנו מבקשים לספר את האמת על ישראל, גם קמפיין "השגרירים" מבקש להתעסק בדברים החשובים באמת ולהעניק לספורטאינו את המעטפת האיכותית ביותר שתאפשר להם להגיע להישגים בינלאומיים גבוהים, ולממש את יכולותיהם האמיתיות.

>> המשיכו לעקוב אחרינו גם בפייסבוק