לפעמים, פגישה כמעט מקרית בין שני אנשים היא כל מה שדרוש כדי לייצר שינוי. בימים אלה נערכות הכנות אחרונות לקראת פתיחתה של מסעדה ישראלית באדיס אבבה, בירת אתיופיה. מדובר ביוזמה של שני ישראלים, שנועדה לסייע ליהודי אתיופיה הממתינים לעלייה לישראל.

מי שעומדים מאחורי המיזם הם יצחק מולה, המכהן בשנים האחרונות כיו"ר תנועת המאבק להעלאת יהודי אתיופיה מגונדר ואדיס אבבה לישראל. מולה, 29, המתגורר ברמלה, הצליח להביא אשתקד להחלטת ממשלה בנוגע להעלאתם של כ-9,000 משארית יהודי אתיופיה בחמש השנים הקרובות לישראל. "לצערי עד היום עלו רק 80 יהודים", מעדכן מולה. מאז 2012, הוא חולם לפתוח עסק עצמאי באתיופיה, באמצעותו יוכל להעסיק יהודים הממתינים להגיע לישראל, ולסייע, גם אם במעט, למצבם הכלכלי הקשה. אליו הצטרף רונן מלניק, איש עסקים ויועץ עסקי אשר משקיע בקרנות הון סיכון בתחומי הביו-טכנולוגיה והתעשייה. מלניק הקים, בין השאר, את הסניף הישראלי של חברת הייעוץ מקינזי, וליווה עשרות חברות סטארט-אפ ישראליות.

השניים נפגשו בשנה שעברה במסגרת תכנית מנטורינג של "מרכז מעשה", היא עמותת בת של קרן רש"י, המפעילה תכניות התנדבות בפריפריה. מולה היה פעיל לפני גיוסו לצה"ל במרכז מעשה ומספר שהוא חיפש אחר דרך לחבר בין יזמות עסקית למאבק להעלאת יהודי אתיופיה לישראל, ואילו מלניק מצדו, הגיע לתכנית מתוך תחושה של צורך להתנדב, כדי לתרום מניסיונו לחברה.

יצחק מולה - מסעדה באדיס אבבה (צילום: באדיבות יצחק מולה)
בית הכנסת בגונדר | צילום: באדיבות יצחק מולה
מולה מספר שהכימיה בין השניים הייתה מיידית והם לא הופתעו לגלות שלשניהם תחום עניין משותף - האהבה לבישול. לאחר מספר מפגשים בהם החליפו מתכונים, החליטו מולה ומלניק לקחת את התחביב המשותף צעד אחד קדימה - כשמלניק נרתם למיזם שמוביל מולה - הקמת מסעדה ים-תיכונית באדיס אבבה שבאתיופיה שתעסיק יהודים-אתיופים. "מרבית משארית יהודי אתיופיה סובלים מאבטלה וממצב סוציו אקונומי נמוך", מתאר מולה, "ולכן חיפשתי דרך שיכולה להעצים אותם וליצור להם מקור פרנסה בלתי תלוי בזמן שהם ממתינים לעלות ארצה".

הבחירה באוכל ים-תיכוני אם תהיתם, נועדה להביא את הטעמים מישראל לאדיס אבבה, עיר מתפתחת בעלת שיעורי צמיחה גבוהים. "מספר המסעדות הבינלאומיות עדיין נמוך באדיס אבבה, וזו הזדמנות מצוינת להביא טעמים אחרים לאתיופיה. המטרה היא לבנות עסק מצליח, ובמקביל ליצור הזדמנויות תעסוקה ולקרב את הקהילה היהודית שמתגוררת שם לטעמים הישראליים ולחיים בישראל", הוסיף מולה. "חשוב לי גם להדגיש שההצלחה בסיפור הזה היא ממש לא שלי לבד. יש לי שותפים מדהימים בארץ ובאתיופיה, ובלעדיהם זה לא היה קורה". 

יצחק מולה - מסעדה באדיס אבבה (צילום: באדיבות יצחק מולה)
אדיס אבבה - לא מה שחשבתם | צילום: באדיבות יצחק מולה
השניים מספרים שהם חילקו את העבודה כך שכל אחד יתמקד במה שהוא חזק בו. מולה רתם את יכולותיו וקשריו באתיופיה כדי להשיג את האישורים הנדרשים לפתיחת עסק, העמיק בנושא כלכלת אתיופיה ומורכבותה וגייס אנשי עסקים אתיופים לטובת הנושא. מלניק הדריך אותו כיצד לבנות תכנית עסקית, לערוך מחקר שוק ולהבין מי המשקיעים הפוטנציאלים.

"דרך הפגישות עם יצחק נחשפתי לעולם חדש שלא הכרתי עד אז", מספר מלניק. "בזכותו נחשפתי למציאות החיים הקשה עמה מתמודדת הקהילה היהודית שנותרה באתיופיה ולמדתי על האתגרים המורכבים של צעירי העדה בישראל, כמו מאבקם להעלאת שארית בני העדה. יצחק, כיזם אמיתי, הוא מקור אנרגיה עבורי".

לאחרונה התבשרו השניים כי יש בידם כל האישורים הנדרשים מממשלת אתיופיה לפתיחת המסעדה. בשל כך מולה טס לאחרונה מאתיופיה על מנת להיערך לפתיחת המסעדה. "סיפורם מעורר ההשראה של יצחק ורונן מוכיח שהתועלת מהתנדבות היא הדדית", אומר יוסי מלכה, מנכ"ל מרכז מעשה. "משמח לראות כיצד לסיפור ההתנדבות בין השניים היבטים חברתיים ועסקיים שצפויים לסייע לקהילה היהודית באתיופיה".

יצחק מולה - מסעדה באדיס אבבה (צילום: באדיבות יצחק מולה)
מולה (מימין) עם הממתינים לעלות לישראל, באתיופיה | צילום: באדיבות יצחק מולה

צילומים מרהיבים של ליאור ספרנדאו המתעדים את יהודי אתיופיה