חופשת הקיץ כבר תיכף מאחורינו. כולנו נדחסנו במחלקות התיירים בטיסות צ'ארטרים ואכלנו מקופסאות פלסטיק במקרה הטוב, או סנדביץ' במקרה הרע. אבל תכירו את ערוץ החיים הטובים – אלה שטסים בסטייל, במחלקה הראשונה או במחלקת העסקים. מדובר אמנם בעיקר באנשי עסקים שטסים הרבה וצריכים גם להספיק לעבוד במהלך הטיסה, אבל אין ספק שהתנאים שלהם הרבה יותר טובים.
באיזה מחלקה אנשי העסקים הישראלים הכי אוהבים לטוס? איפה יש את מבחר היינות המפתה ביותר? ואילו מטוסים מציעים את "מחלקות העסקים לעניים" – מחלקת התיירים פלוס, הטרנד החדש בחברות התעופה? דיברנו עם שורה של אנשי עסקים שטסים לפחות פעם בחודש לחו"ל, וגם בדקנו עם חברות התעופה מה הן מציעות בקו תל אביב-ניו יורק.
אל על: במקום הראשון במחלקת עסקים
דבר הטסים: אנשי העסקים שדיברנו איתם מבינים שבאל על הם לא יקבלו את התנאים הטובים ביותר, אבל מחלקת העסקים של החברה הישראלית זכתה אצל רובם במקום הראשון. אחד מהאנשים העסקים אמר לנו: "באל על ברור שהכל פחות מהוקצע, אבל זה הכי משפחתי - מכירים אותי, אני מרגיש איתם הכי בבית בעולם".
פנינה רוזנבלום מספרת שהיא טסה גם במחלקה הראשונה וגם במחלקת העסקים. "אני חייבת לציין שאין הבדל גדול כל כך בין הפירסט לביזנס" היא אומרת, "בפירסט יש פחות כסאות ואולי פחות רעשים, אבל כל היתר אותו הדבר". מנכ"ל של אחת מחברות הפרסום הגדולות בארץ הוסיף: "אני חושב שכנוסע ישראלי הזמינות של אל על היא זו שמהווה יתרון גדול. חוץ מזה, באופן יחסי ניתן לקבל טיסות בונוס לרוב היעדים וגם להגיע לצבירת כרטיס בונוס די מהר".
מחלקה ראשונה | 8,700 דולר
מושבי יוקרה המתכווננים למצב מיטה שטוחה.
מחיר: 8,700 דולר לכרטיס לניו יורק.
בידור: חוץ מסרטים וסדרות, באל על מקפידים שתרגישו כמו בבית, כולל צפייה בתכניות שידורי קשת, צפייה במהדורת החדשות היומית של חדשות 2 באנגלית, במהדורת ערוץ הספורט ואפילו האזנה לגל"צ וגלגלצ.
אוכלים שותים: באל על מתגאים בארוחת הבוקר שהרכיב למחלקה הראשונה השף שגב משה. הארוחה מוגשת בצנצנות זכוכית ואפשר ליהנות גם משקשוקה ישראלית פיקנטית שמוגשת בסיר. בנוסף, אל על מגישה בכל טיסותיה באופן חופשי ללקוחות המחלקה הראשונה יינות ישראלים של מיטה היקבים המובילים, בין היתר של רקנאטי, תשבי, רמת הגולן, קסטל, דלתון וגם בירת בוטיק מקומית.
פינוקים נוספים: ערכת נוחות הכוללת מברשת שיניים, משחת שיניים, כיסוי עיניים, אטמי אזניים, נעלי בית. בנוסף מקבלים הנוסעים במחלקה ראשונה אימונית שינה (פיג׳מה).
מחלקת פלטינום (עסקים) | 3,954 דולר
מושבי מחלקת הפלטינום מתכווננים למיטה שטוחה בהטייה (לא שטוחה לגמרי).
מחיר: 3,954 דולר לכרטיס לניו יורק.
בידור: במטוסי ה-767 מקבלים אייפד במחלקת העסקים. המכשיר כולל מבחר גדול של סרטים, סדרות טלוויזיה, תוכניות ספורט, ערוצי אוכל וטיולים, משחקים ועשרות אלבומי מוסיקה.
לטוס ביותר סטייל מהרגיל, אבל לשלם על זה. תיירים פלוס, אל על תיירים פלוס | תוספת של 80-150 דולר לכל כיוון
30-40 מושבים משופרים עם מרווח רגליים גדול יותר (36 אינץ' לעומת 32 אינץ' במחלקת התיירים הרגילה), זווית הטיית גב גדולה ב-33 אחוז ודלפק בידוק ייעודי ומקצר תור.
מחיר: תוספת של 80 דולר ליעדי אירופה או 150 דולר לכל כיוון יעדים רחוקים יותר (אפשר לשלם גם בנקודות).
בידור: מערכת בידור אישית, עם כל התכנים של אל על.
פינוקים נוספים: מושב ארגונומי והדום רגליים. כרית ושמיכה ממחלקת העסקים וגם ערכת טיפוח מתנה.
השורה התחתונה: אל על מציעה חוויה ישראלית כוללת בטיסה. יש כאלה שיירצו להתחמק מזה כשהם טסים לחו"ל, אבל אנשי עסקים שנמצאים הרבה מחוץ לבית, דווקא מתגעגעים. לתיירים שרוצים לשדרג את עצמם ולטוס קצת יותר בסטייל, מחלקת תיירים פלוס תאפשר להם לקבל לא מעט מההטבות שיקבלו במחלקת העסקים, בפחות כסף מכרטיס במחלקת עסקים.
לופטהנזה: ה – BMW של חברות התעופה
דבר הטסים: לופטהנזה דורגה במקום השני בקרב אנשי העסקים שדיברנו איתם. פרי גיל רן, מנהל פרוייקטים בחברה המתמחה בארגון והפקת כינוסים רפואיים ברחבי העולם (מה שמותיר אותו עם מעט מאד זמן על הקרקע), אומר "לופטהנזה טסה במטוסים שנחשבים גדולים וארוכי טווח ולכן מחלקת העסקים שלה משופרת. המושבים בטיסה לארץ טיפה פחות נוחים ובכלל, הם הודיעו שבעוד כמה חודשים יתחילו לשלוח לארץ מטוסים קטנים יותר בהם אין באמת מחלקת עסקים מפנקת". איש עסקים אחר אמר לנו "שאם אל על היא הכי בטוחה ונוחה, לופטהאנזה זה BMW, האוכל במיוחד מצויין והנוחות בכלל לא ברת השוואה".
דורגה במקום השני. מחלקה ראשונה, לופטהנזה
מחלקה ראשונה | 12,982 דולר לכרטיס
8 מושבים, הנפתחים למיטות באורך של יותר משני מטר. המרחק בין השורות עומד על 228 ס״מ- 232 ס״מ ורוחב המושבים כ-78 ס״מ.
מחיר: כיום יש מחיר ״מבצע״ לניו יורק ב- 7,450 דולר. המחיר הרגיל עומד על 12,982 דולר.
בידור: לכל מושב יש מסך טלוויזיה שטוח של 17 אינץ, עם אופציה לצפות במגוון רחב של סרטים, סדרות טלוויזיה וגם להאזין ל-100 דיסקים או מספר רב של ערוצי שמע.
אוכלים שותים: הנוסעים נהנים מבחירה בין ארבע מנות עיקריות כמו בשר אייל, דג פוטית וקציצות עגל. וכן קוויאר וצדפות למנות הראשונות. על התפריט אחרי השף תומס ביהנר, שמחזיק בשלושה כוכבי מישלן.
פינוקים נוספים: כל נוסע מקבל ערכת ״פינוק״ עם קרמים, מברשת שיניים וגם נעלי בית. מבצעים את כל תהליכי הצ'ק אין במבנה מיוחד בנפרד מהנוסעים האחרים. כל נוסע מקבל שירות ״לימוזינה״ הישר למטוס.
שמפניות ויינות מובחרים. מחלקת עסקים, לופטהנזה
מחלקת עסקים | 4,750 דולר
48-90 מושבים במחלקות העסקים במטוסים השונים. המושבים נפתחים למיטה באורך שני מטר, ונפרסים גם בזווית מלאה של 180 מעלות.
מחיר: 4,750 דולר לטיסה מישראל לניו יורק וחזרה (דרך פרנקפורט).
בידור: מסך של 15 אינץ', המוצב בצמוד למושב ומאפשר בצפיית סרטים וערוצי טלוויזיה עם עשרות סדרות טלוויזיה.
אוכלים שותים: התפריט משתנה כל חודשיים, והוא מציע חוץ משלוש אופציות למנה ראשונה ועיקרית, גם שמפניה ומבחר יינות מובחרים.
פינוקים נוספים: מושב ארגונומי שמאפשר מגוון רחב של תנוחות ישיבה וגם שכיבה ומאובזר בתאים לאחסון פרטים כמו נעליים ואפילו משקפיים.
השורה התחתונה: החברה הגרמנית מציעה בעיקר מיטות נוחות, גם במחלקת העסקים, שזה נדיר. עם זאת, לאנשי העסקים הישראלים מחלקות הפרימיום של לופטהנזה בקרוב יהיו פחות רלוונטיות, מאחר שהחברה תפעיל בטיסה מישראל לגרמניה ובחזרה מטוסים קטנים.
המתנה הכי שווה: בריטיש איירוויז
דבר הטסים: גם בריטיש איירוויז ממוקמת גבוה אצל הטסים הישראלים. אייל, מנכ"ל בחברת היי טק גדולה, אומר שאצלו בריטיש במקום הראשון "אפשר להשכיב לחלוטין את הכיסאות, הנוחות שלהם היא ברמה אחרת לגמרי מזו של אל על. האוכל מושקע מאד יחסית למחלקות בחברות האחרות. המתנה שמקבלים בסוף שווה יותר מאשר בחברות אחרות. השירות הוא הטוב ביותר ויש תחושת פינוק רבה יותר".
המנות תוכננו ע"י צוות שפים מכל העולם. ארוחה במחלקה ראשונה, בריטיש איירווייזFirst – המחלקה הראשונה | החל מ-6,739 דולר
תאים אישיים ומעוצבים בהשראת עיצוב פנים של מכונית הרולס-רויס. בכל תא אישי מושב ההופך למיטה שטוחה לחלוטין באורך של 2 מטרים.
מחיר: טיסות מישראל לניו יורק החל מ-6,739 דולר.
בידור: בכל תא מערכת בידור, עם מסך מגע 15 אינץ' ומגוון סרטים, ערוצי טלוויזיה, מוזיקה, משחקים וגם "ספרים מדברים" (audio books).
אוכלים שותים: הארוחות במחלקה הראשונה הן ארוחות גורמה וכוללות מנות שתוכננו על ידי צוות של שפים מרחבי העולם. בתחילת הטיסה מקבל כל נוסע תפריט ממנו הוא יכול לבחור ממגוון המנות העשירות המוצעות – וכן להחליט מתי לאכול. בכל טיסה מוצע בר יינות ומשקאות חריפים יוקרתיים.
פינוקים נוספים: נוסעי המחלקה יכולים לטוס עם 3 מזוודות, מקבלים שמיכת פוך, פיג'מה ונעלי בית. בתא יש תריסים אלקטרוניים פרטיים, שולחן כתיבה מעור. מקבלים גם תיק רחצה עם מוצרי קוסמטיקה של ד"ר האריס, כולל שמנים ארומתרפיים להירדמות קלה. בנוסף, הנוסעים במחלקה יכולים לקבל טיפול ספא בשדה התעופה.
Club World – מחלקת העסקים | החל מ-2,861 דולר
מושב שהופך בלחיצת כפתור אחת למיטה שטוחה לחלוטין, באורך של כמעט 2 מטרים.
מחיר: טיסות מישראל לניו יורק במחלקת עסקים החל מ-2,861 דולר.
בידור: מערכת בידור מתקדמת, הכוללת מסך נגיעה אישי גדול ומגוון רחב של סרטים, ערוצי טלוויזיה, מוזיקה ומשחקים.
אוכלים שותים: ארוחות בנות ארבע מנות שהורכבו על ידי שפים בינלאומיים. לנוסעים בטיסות ארוכות שאוהבים ל"נשנש" מזון בין הארוחות מציעה החברה את מטבח הקלאב, המאפשר לכל נוסע של מחלקת העסקים לקום ולבחור לעצמו מזון קל (סלט אטריות, פלטת פירות, כריכים, מיני-עוגות, שוקולד אורגני, חטיפי שוקולד, צ'יפס ושייקים). בנוסף, מקבלים הנוסעים יינות, בירות ומשקאות קלים. המטבח נפתח מיד לאחר הגשת הארוחה העיקרית ונשאר פתוח במשך כל שעות הטיסה.
פינוקים נוספים: גם במחלקת העסקים יכולים הנוסעים לטוס עם 3 מזוודות. לנוסעים יש תא מיוחד לשמירת המחשב הנייד וגם שקעים חשמליים להמשך העבודה גם בזמן הטיסה. תיק רחצה וגם הם זכאים לטיפולי ספא בשדה התעופה.
השורה התחתונה: אחרי שלופטהאנזה תפסיק את טיסותיה במטוסים הגדולים מהארץ וחזרה, אין ספק שבריטיש אירוויז היא הפתרון לאנשי עסקים שטסים לאירופה. מיטות באורך 2 מטרים, גם במחלקה הראשונה וגם בשנייה – הן כנראה ההיי לייט.
יש לי קיוביקל משלי: US Airways
דבר הטסים: אחרי בריטיש איירוויז, אייל, מנכ"ל חברת ההיי טק, ממקם את מחלקת העסקים של .US Airways. "הטיסה אצלם היא בדרך כלל זולה יותר מאל על, מדובר בטיסה ישירה, שזה יתרון ברור על פני בריטיש, אם רוצים לטוס לארצות הברית, והכיסאות שם מעוצבים באופן שלגמרי מאפשר לך פרטיות: יש מחיצה שאפשר להוריד והיא יוצרת מעין קיוביקל נפרד לחלוטין".
Envoy suite | החל מ-3,473 דולר
מחיר: החל מ-3,473 דולר לטיסה מישראל לניו יורק.
בידור: כל מושב מצוייד במסך 12.1 אינץ', עם 50 סרטים, 40 שעות של תכניות טלוויזיה, משחקים, 75 דיסקים ו-10 ערוצי אודיו.
אוכלים שותים: התפריט מציע ארבע מנות אמריקאיות קלאסיות, כשהפילה הוא המפורסם והמומלץ ביותר. בנוסף, יש תפריט יינות, המכיל יינות מובחרים עטורי פרסים מרחבי העולם. במשך כל הטיסה אפשר ליהנות מפירות טריים וחטיפים.
פינוקים נוספים: כל מה שצריך לעבודה תוך כדי הטיסה – שקע חשמל אוניברסלי, שקע לאוזניות, טלפון לוויני, מנורת קריאה אישית ומחבר USB. בנוסף, מקבלים תיק טיפוח עם כל מה שצריך לטיסה, שמיכות וכריות נוחות יותר, בקבוקי מים אישיים, אוזניות איכותיות ושתייה חריפה חינם לאורך כל הטיסה.
השורה התחתונה: פרטיות זה הכל כשאתה טס כל כך הרבה לניו יורק.
דלתא: לא כולל שירות
דבר הטסים: אנשי העסקים הישראלים אומרים שחברות התעופה האמריקאיות (US AIRLINES ודלתא) דומות מאד לאל על, אבל שם לא מקבלים את היחס האישי והחם שמקבלים בחברת התעופה הישראלית. "כל חברות התעופה האמריקאיות מפסידות כרגע כספית ולכן הן הולכות ומצמצמות את איכות השירות שלהן ולא מנסות לשפר אותו", אומר מנכ"ל חברת פרסום.
יש גם תפריט גלאט כשר! מחלקה ראשונה, יו. אס
BusinessElite | החל מ-3,479 דולר
48 מושבי מיטה שטוחה לגמרי הממוקמים בסיפון העליון והתחתון של המטוס.
מחיר: טיסה מתל אביב לניו יורק וחזרה עולה החל מ-3,479 דולר.
בידור: שקע חשמלי פרטי, מנורת קריאה אישית, מסך 15.4 אינץ' עם גישה ליותר מאלף אפשרויות בידור. יותר מ-300 סרטים, 88 שעות של תכניות טלוויזיה, 100 שעות של תכניות של רשתות HBO ו-SHOWTIME, 27 משחקי וידאו ומוזיקה.
אוכלים שותים: הנוסעים נהנים מארוחת גורמה של חמש מנות של השפית מישל ברנסטין, בין הארוחות הם יקבלו חטיפים ואפילו יוכלו לבחור מבין 24 סוגי יין, שמפניה ועוד משקאות אלכוהולים.
פינוקים נוספים: תיק רחצה עם כל הדברים שצריכים לטיסה.
Economy comfort | תוספת של 120 דולר לכל כיוון
42 מושבים, הממוקמים בשורות הראשונות של מחלקת התיירים.
מחיר: תוספת של 120 דולר לכיוון על מחיר הכרטיס הרגיל.
בידור: יציאת USB ומסך מגע בגודל 9 אינץ' - המציע בידור אישי וכולל את כל הספרייה המורחבת של אפשרויות בידור המוצעת לנוסעי מחלקת העסקים.
פינוקים נוספים: עלייה מועדפת למטוס, משקאות חריפים ללא תשלום, ועוד 4 אינץ' נוספים של מקום לרגליים ו-50 אחוז יותר בזווית המשענת.
השורה התחתונה: מחלקת התיירים המשודרגת מהווה פתרון מאד טוב לתיירים שרוצים לטוס בנוח בטיסה ארוכה לניו יורק. 100 שעות של תכניות של רשתות HBO ו-SHOWTIME כבר אמרנו?
UNITED AIRLINES: ללכת על אקונומי פלוס
BusinessFirst | המחיר - 3,622 דולר
50 מקומות ישיבה שנפתחים למושב מיטה שטוח, באורך של 198 ס"מ ומרחק של 1.52 מטרים בין המושבים.
מחיר: 3,622 דולר.
בידור: מושבי המיטה מצוידים בנגן וידאו אישי, מערכת אודיו/וידאו, הכוללת מסך מגע בגודל 15.4 אינץ', עם 150 סרטים ו-185 תכניות טלוויזיה.
אוכלים שותים: בתפריטים אפשר למצוא מנות שמותאמות לקו. במטוסים הממריאים מתל אביב, יש גם תפריט גלאט כשר שהכיו חיים כהן ומיקה שרון. במהלך הטיסה ניתן לקבל חטיפים מסוגים שונים. ושתייה חינם שכוללת מבחר של משקאות וקוקטיילים, בירה, יינות בינלאומיים וקפה טרי.
פינוקים נוספים: מגש ארגונומי עם חיבור USB לעבודה נוחה בזמן הטיסה, ערכת פינוק ושמיכה איכותית.
Economy Plus | תוספת של עד 129 דולר לכל כיוון
השבוע הושקה ביונייטד איירליינס מחלקת תיירים משודרגת עם 72 מושבים משופרים, עם 15 ס"מ נוספים במרווח בין המושבים, כדי שיהיה יותר מקום לרגליים.
מחיר: תוספת של 109-129 דולר לקו ניו-יורק תל אביב.
מבחינת אוכל ומערכת הבידור – תקבלו את התנאים של מחלקת התיירים.
שורה תחתונה: גם אם אנשי העסקים מעדיפים לא לטוס בחברה, התיירים יוכלו ליהנות ממחלקת האקונומי פלוס, במחיר הוגן.
אייר פראנס: רק מפריז
באייר פראנס אפשר ליהנות ממחלקת עסקים וממחלקה ראשונה רק בטיסות ההמשך מפריז. בטיסה מישראל לפריז, תאלצו להסתפק במחלקת תיירים.
מה תרצו? פילה יונה ברוטב מנגו? מחלקה ראשונה באייר פראנס
מחלקה ראשונה - La Premiere | המחיר - 15,907 דולר
המחלקה כוללת 9 מקומות ישיבה על הסיפון הראשי. המושבים נפתחים למיטה באורך 2 מטרים, כשבכל מושב שמיכה איכותית וכרית נוצות.
מחיר: 15,907 דולר לטיסה מתל אביב לניו יורק ובחזרה (המחלקה פועלת רק מפריז).
בידור: מסכי וידאו 15 אינץ' (כמו במחלקת התיירים והעסקים), עם יותר מ-500 שעות צפייה של תכניות וסרטים. 85 סרטים עלילתיים, בהם 10 שוברי הקופות האחרונים, 30 שעות סדרות טלוויזיה, 17 משחקי מחשב ואפילו מילון ברליץ וצ'אט פעיל עם כל הטסים האחרים במטוס.
אוכלים שותים: תפריטי גורמה, לבחירה ממבחר מנות שמוגשות בכלי שולחן שיוצרו ועוצבו במיוחד. את התפריטים במחלקה מרכיבים ומכינים שפים מובילים תחת פיקוחו של ג'ואל רובשן ולצד גיא מרטין - שניהם זוכי כוכבי מישלן. בתפריט אפשר למצוא פילה יונה בקישוט מנגו, מוס כבד אווז ועוד.
פינוקים נוספים: כריות עיסוי, אוזניות Hi-Fi, טלפון אישי, תאורה רכה באמצעות סיבים אופטיים. הנוסעים מקבלים גם ערכה אישית עם פיג'מה רקומה, תיק נעליים, נעלי בית וערכת טיפוח של Clarins. וגם– במטוסי האיירבוס 380, אפשר אפילו לצרוך אמנות ב"גלריית האמנות המעופפת" חלל מיוחד המציע צפייה במגוון רחב של יצירות ארט-וידאו מודרניות. התערוכה מתחלפת.
מחלקת עסקים | 3,856 דולר
מושבים שנפתחים למיטה באורך של יותר משני מטרים, עם 61 ס"מ רוחב.
מחיר: 3,856 דולר לניו יורק וחזרה לתל אביב (המחלקה פועלת רק מפריז).
בידור: כמו במחלקה הראשונה.
אוכלים שותים: ארוחות שהורכבו ועוצבו ידי גדולי השפים, הכל בנגיעות צרפתיות. ולאורך כל הטיסה אפשר ליהנות מעוגיות ושוקולדים של חבורת שוקולד כמו Valrhona ו Cluizel.
פינוקים נוספים: כרית נוצות שמתאימה גם לסובלים מאלרגיות, שמיכת צמר. שקע המתאים לסוגי שקעים שונים. ערכת ציוד לטיסה, הכוללת גם קרמים של חברת clarins.
השורה התחתונה: אין ספק שמחלקות הפרימיום של אייר פראנס הן בין המפנקות ביותר – עם אוכל צרפתי מצויין של שפים מובילים,שוקולדים, פינוקים, קרמים ומערכת בידור שיכולה להעביר את הטיסה בקלות. אבל כאמור הבעיה היא שהמחלקות פועלות רק בטיסות ההמשך מפריז.