הטייסים יעברו ניסוי. ארכיון (צילום: חדשות 2)
"לחצים כבירים שלא קיימים באף מסגרת צה"לית אחרת". בוגר קורס טיס | צילום: חדשות 2

מאות חיילים, שוטרים ומתנדבים חיפשו אחר פרח הטיס, אשל זילברשטיין, במשך שעות, עד שנמצא בליל יום ראשון יושב בבית קפה באילת. אחת ההערכות להעלמו הייתה כי הוא היה שרוי תחת לחצים כבדים ולכן נפקד מהבסיס, אבל מה הם אותם לחצים המופעלים על צעירים שעוברים את הקורס המבוקש ביותר בצה"ל?

חניכי קורס הטיס יזכו בסופו לדרגת סגן ולתואר ראשון מאוניברסיטת בן גוריון. אבל בפועל מדובר כמובן בהרבה יותר מכך –  החניכים מתחרים על תואר של כבוד, לרוב גם על הגשמת חלומם.

לאחר מבחנים מחמירים במיוחד, מתחילים החניכים את קורס הטיס שנמשך שלוש שנים, כולל שלבים רבים הדורשים: משמעת הדוקה, כושר גופני גבוה ולמידה מרוכזת. אך, דבר אחד מרכזי לא נעדר אף פעם משגרתו היומית של פרח הטיס - לחץ. אופי הקורס הממיין דוחף למצוינות, ומי שלא עומד בדרישות, פשוט לא נשאר בו. בסופו של דבר רק אחד משישה חניכים בממוצע זוכה לסיים את קורס הטיס והחניכים מודעים לכך בכל רגע נתון.

"על החניכים בקורס טיס מופעלים לחצים כבירים שלא קיימים באף מסגרת צה"לית אחרת", מספר עארף עלי קב"ן לשעבר ביחידות מבצעיות, סגן מפקד במילואים במרכז לטיפול בתגובות קרב של פיקוד צפון ומנהל של עמותת ער"ן בכרמיאל ובתל חי, "החיילים נתונים ברוב הקורס לאי וודאות מוחלטת ונמצאים לעיתים בתנאים בלתי אנושיים. החניכים יודעים שהם עלולים להיות מודחים בכל רגע, ובמקרים מסוימים גם אם יודחו, הם לא יקבלו הסבר מדוע".

עלי מסביר כי "בחלק מהשלבים החניכים אינם מורשים לשוחח בטלפון עם גורמים אזרחים. הם יוצאים לביתם פעם בשבועיים עד שלושה ולכן מתנתקים לחלוטין מ'המציאות בחוץ'. הם גם אינם מורשים לענוד שעון ואמורים לחוש את הזמן על-פי השעון הביולוגי ושעון השמש ולכן עלולים לאבד גם את תחושת הזמן".

השלבים

ה"מכין": השלב הראשון נמשך כחצי שנה וכולל טירונות חי"ר, פרק של לימודים אקדמיים במתמטיקה ובפיזיקה, קורס תולדות צה"ל וטיסות מיון במטוס הסנונית. בשלב זה חניכי הקורס גם מתוודעים לציפיות הגבוהות מהם. התנאים דומים לתנאיהם של לוחמים המוכשרים לחי"ר: שינה באוהלים, משמעת שמשליטים המפקדים ומסעות קשים.

השלב ה"בסיסי": השלב השני עורך כחמישה חודשים וכולל בעיקר אימוני קרקע. הוא כולל סדרות חי"ר מורכבות כמו ניווט והישרדות, קורס צניחה, סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ופרק נוסף של לימודים אקדמאיים. בסיום שלב זה מקבלים החניכים סיכת צוות אוויר, וסיכת מ"מ המסמלת את הפיכתם לקצינים.

בסופו של השלב ה"בסיסי" החניכים עוברים טיסות מבחן במטוס האימונים העפרוני, בסופן נקבעת חלוקתם למגמות הטיסה – קרב, מסוקים, נווטים ומכוננים. תפקיד טיס הקרב נחשב למבוקש ביותר, וחניכים רבים פורשים בשלב זה לאחר שלא זכו בתפקיד לו ייחלו. עם זאת, שאר התפקידים, דורשים מיומנויות דומות וחשיבותן לא נופלת מתפקיד טיס הקרב.

השלב ה"ראשוני": שלב זה נמשך כחצי שנה ובו צוערי הטיס כבר מחולקים למגמות. השלב ה"ראשוני" נחשב לשלב המלחיץ ביותר. הצעירים לומדים מיומנויות הטסה בסיסיות, ואז מגיעים לרגע האמת  – טיסת הסולו הראשונה קרחייהם.

הענקת כנפי טייס (צילום: Handout, GettyImages IL)
הרגע המיוחל - הענקת כנפי טיס | צילום: Handout, GettyImages IL

הקב"ן לשעבר עארף עלי מסביר כי "בקורס טיס אזרחי הטיסה הראשונה היא חוויה מאוד מסעירה. בקורס הצבאי, החוויה היא  בעיקר מלחיצה מאוד. החניך נמצא בדריכות למעשה 24 שעות ביממה. תחושת האחריות והציפייה והידיעה שהוא עומד למבחן שיקבע את עתידך, הופך את החוויה למלחיצה יותר".

בשלב זה, הצוערים במגמות השונות מתרגלים גם את נהלי החירום. במגמת המסוקים מתרגלים טיסות ניווט ובמגמת מטוסי הקרב מבצעים גם תרגילי אירובטיקה.

שלב ה"מבואות" ושלב ה"מסלולים" הנקראים ביחד "שנת ההשכלה": אורכם של שני שלבים אלה ביחד הוא כשנה ובמהלכם לומדים החניכים את מרבית המכסה לקראת קבלת תואר ראשון. מדובר בלימודים אקדמיים אינטנסיביים מטעם אוניברסיטת בן גוריון, המורכבים משלושה סמסטרים בני 13 שבועות כל אחד. ארבעת מסלולי הלימוד הם מתמטיקה ומדעי המחשב; ניהול מערכות מידע; כלכלה וניהול; ופוליטיקה, ממשל וניהול. החניכים לומדים בנוסף נושאים צבאיים ותעופתיים ושלושה קורסים באנגלית.

השלב האחרון בקורס – השלב ה"מתקדם": במהלכו נרכשות מיומנויות ההטסה המתקדמות של המסוקים והמטוסים ומסתיימים הלימודים האקדמאיים. בסיום שלב זה מקבלים הבוגרים דרגת סגן, כנפי טיס ותואר ראשון.

חניכי מגמת טיסי הקרב, מתחילים לטוס במטוס הקרבי מבצעי סקייהוק. הצוער לומד להכיר את נושאי צילום האוויר, תקיפת מטרות קרקעיות, וכל מה שלמד עד עכשיו – במתארים מורכבים יותר. בשלב זה נערכים אימונים רבים, בחלקם הצוער צריך להתחרות מול חבריו לקורס, ובדומה לכל משך הקורס התחרות מהווה גורם מהותי.

"יש לנו יכולת לתקוף אלפי מטרות ביממה" (צילום: רויטרס)
בחלק מהאימונים הצוער צריך להתחרות מול חבריו לקורס. מטוס חיל האוויר מפציץ | צילום: רויטרס
לקראת סוף השלב מגיע הרגע המיוחל של טיסי הקרב, בו מתאמנים על קרבות אוויר. מדובר בשילוב בין מאמץ פיזי אדיר לבין מאבק כוחות, כאשר יש להגיב על מהלכי היריב באופן מיידי ולהפגין יצירתיות בביצוע פניות, תמרונים ומהלכים בשניות ספורות.

במגמת המסוקים החניכים רוכשים בשלב ה"מתקדם" את מיומנויות ההטסה המתקדמות של המסוק. מי ששובץ למסלול זה יחל להטיס את מסוק הקוברה, המשמש מסוק תקיפה מבצעי. החניכים מתמקצעים בטיסה בגובה נמוך ובמבנה ומשפרים את רמתם בניווטים מתקדמים, ביום ובלילה.

טיסי התובלה לעתיד עוברים הכשרה על המטוס המבצעי המתקדם צופית, הכולל תפעול והטסת המטוס בתנאים שונים, תרגול מצבי חירום, אימוני חירום בסימולטור טיסה והכשרה לתפקיד קברניט. המכוננים עוברים סדרות אימון מורכבות ומתמקצעים מצבי חירום מורכבים.

סיום הקורס: שלוש שנים מתחילת הקורס ושבועיים לפני השלמתו, בודקת ועדה מיוחדת את הצוערים וקובעת סופית מי מסיים את הקורס – ומי לא. טקס הסיום, הנקרא גם "מסדר כנפיים", נערך בנוכחות צמרת צה"ל ומערכת הביטחון, ובנוכחות משפחות החניכים כמובן. 

האימונים עצמם נמשכים גם לאחר סיומו של הקורס, ובמשך השנה הראשונה לתפקיד הטיסים הצעירים יעברו גם אימונים מבצעיים. אך אם הם התגברו על כל הקשיים הם לפחות יוכלו לומר שסיימו את הקורס בהצלחה. 

הקב"ן לשעבר עלי מסביר שכדי לוודא שחניכי הקורס מתאימים לתהליך המאתגר, הם יעברו מבחני סוציומטרי ומבחני אישיות על-ידי מרכז הערכה במחלקת מדעי ההתנהגות של צה"ל. המבחנים כוללים ראיונות, משימות אישיות ומשימות בקבוצות ומטרתם לוודא יכולת עמידה בלחצים, אישיות בריאה ונורמלית, נאמנות, אחריות, בגרות ובשלות ויכולת ריכוז במשימה.

לדברי עלי, תוקף הניבוי של מבחנים אלה הוא גבוה יחסית. "ברוב המקרים האנשים שנמצאים מתאימים במבחנים אלה, אכן מוכיחים את עצמם כמתאימים מהבחינה הנפשית לפחות ומעטים מאוד המקרים שבהם נופלות טעויות". 

אך עם זאת, חשוב גם לשים לב לאלה שנשברים בדרכם להגשמת החלום. "ישנם חיילים שהתחרות הקשה, הלחצים, הדריכות הבלתי פוסקת והעמידה המתמדת למבחן מביאה אותם למצבים של דיכאון, של הפרעות חרדה והפרעות שינה", הוא מסביר.

הוא מדגיש כי "מאוד חשוב שמשפחות החניכים ישימו לב במקרים בהם משתנה התנהגותו של החניך או הופעתו החיצונית. למשל, בחור שמעולם לא הלך עם כיפה על ראשו ופתאום התחיל, צעיר שנהג להקפיד על הופעתו ופתאום הפסיק להתגלח או חניך שהחל להסתגר בחדרו כשהוא מגיע הבייתה".

עלי מסביר כי בשלב הראשון יש לדבר עם החניך, ואם התנהגותו אינה משתנה, יש לערב גורמים צבאיים או ליצור קשר עם אירגוני סיוע ולהתייעץ עימם כיצד ניתן לפעול. 

לייעוץ וסיוע ניתן לפנות לקו לחייל של ער"ן בטלפון 2201*