יום ראשון, התחנה המרכזית החדשה בבאר שבע, 12:15 בצהריים: רציף הנסיעה לבסיס צאלים (המרכז לאימוני יבשה), אחד מהבסיסים הגדולים ביותר בדרום, מלא עד אפס מקום. מאות חיילים נדחקים בצפיפות איומה ובלתי נסבלת בניסיון לעלות לאוטובוס, דוחפים אחד את השני או מטפסים על מעקה הברזל בניסיון להגיע בזמן לבסיס.

התמונה המזעזעת והמסוכנת הזו מתרחשת מדי יום ראשון משעות הבוקר ועד שעות אחר הצהריים. אלפי חיילים נוסעים בקווים 30 ו-130 לצאלים, אותם מפעילה חברת 'אגד תעבורה'. ארבעה אוטובוסים בשעה יוצאים מהתחנה, ובכל זאת, הצפיפות והדוחק חסרי תקדים. ברי המזל בקרב החיילים זוכים לעמוד לאורך כל הנסיעה שאורכת כשעה.

"זה נס שעד היום לא היה פה אסון", מזהיר נהג האוטובוס, ליאב חכמון. "בכל יום ראשון, זה אותו סיפור ואף אחד לא עושה כלום כדי לשנות את המצב, יש דוחק איום ונורא. זה ייגמר באסון, שלא יגידו שלא הזהרתי. חייבים לעשות משהו לפני שיהיה מאוחר מדי, אולי רק אז כולם יתעוררו. אני אומר את הדברים האלה, כי בסופו של דבר ינסו לחפש את הבעיה אצל הנהגים. הבעיה היא של צה"ל ומשרד התחבורה", מוסיף. "אנחנו עובדים בתנאים קשים מאוד, לפעמים זה כמעט בלתי אפשרי להיכנס לרציף כי החיילים לא זזים, כל אחד מחפש לעלות ראשון לאוטובוס". חכמון, שבעברו היה אף שירת בצה"ל כרס"ר משמעת, טוען כי רק תגבור הקו באוטובוסים נוספים יכול לסייע בשיפור המצב ובמניעת אסון.

>> מכורים לפז"ם? הירשמו לפייסבוק שלנו

"יש לנו הקצאה של ארבעה אוטובוסים בשעה", מסביר חכמון. "אני לא נהנה להוריד חיילים מהאוטובוס, כואב לי הלב, אבל אין לי ברירה. אני לא יכול לקחת יותר מ-50 נוסעים ועוד עשרה בעמידה. אני לא מוכן לסכן את חיי החיילים ואת העבודה שלי", מדגיש. לדברי חכמון, התופעה הזו חוזרת על עצמה בכל יום ראשון והיא רק הולכת ומחמירה. "גם הרכבת לאופקים לא תקל על התופעה הזו. הפתרון הכי טוב הוא שצה"ל ומשרד התחבורה יורו על הקצאת אוטובוסים נוספים לקווים הללו ויוסיפו 'שאטלים' מיוחדים לצאלים. רק ככה אפשר יהיה למנוע אסון ונפגעים בקרב החיילים". סרטון שמתעד את העומס הרב בקווים לצאלים הועלה לעמוד הפייסבוק חיילים מצייצים בשבוע שעבר וזכה לאלפי תגובות, לייקים ושיתופים. מבין המגיבים היה חכמון, נהג האוטובוס, שרק תגובתו הנזעמת זכתה ללא פחות מ-2,000 לייקים.

"חיילים יפגעו ואפילו יהרגו"

"כשמאות חיילים מסתערים לעבר האוטובוס זה ממש בית משוגעים. קשה לתמרן ולעשות סדר, הם לא ממושמעים לצערי ולוקח לי המון זמן לצאת מהתחנה", מוסיף י', נהג אחר שנוסע בקו. "אני חושב שאם לא יהיו 'שאטלים', חיילים יפגעו ואפילו יהרגו. ששר התחבורה והרמטכ"ל יבואו בעצמם לראות מה קורה ויבינו שזה לא יכול להימשך יותר", מזהיר. א', חייל שנוסע מידי שבוע בקווים לצאלים תומך בדבריהם של הנהגים. "לפעמים מרוב צפיפות אין אוויר, כולם מטפסים על כולם, דורכים אחד על השני. זה ממש לא נעים ואפילו בלתי נסבל", טוען א', "אם מישהו לא יטפל בזה ויתן על זה את הדעת, זה יסתיים בהרוגים ופצועים. בכל שבוע זה נהיה יותר גרוע".

הפתרון המסתמן אם כן, הוא שירות הסעות שיופעל בקרוב ממגוון נקודות בארץ אל קריית ההדרכה בנגב, אשר אכלוסה החל בשנה האחרונה וימשך גם בחודשים הקרובים. מקריית ההדרכה, כך מבטיחים בצה"ל, יצאו אוטובוסים לבסיסים רבים בדרום.

תגובת דובר צה"ל: "צה"ל מעמיד לחיילים המשרתים בדרום שירותי הסעה לבסיסים מבסיס קריית ההדרכה אליו ניתן להגיע ממספר מוקדים מרכזיים ברחבי הארץ כחלופה לשירותי ההסעה מתחנה המרכזית בבאר שבע. נציין, כי בחודשים הקרובים יורחבו מספר האוטובוסים הנוסעים מתחנה זו לקריית ההדרכה".

תגובת משרד התחבורה: "החל מחודש פברואר יופעל מערך ההיסעים מבאר שבע המשפיע כיום על קווים אחרים שפועלים באזור על ידי משרד הביטחון. הדבר צפוי להפחית את העומס באופן ניכר באזור כולו. כמו כן, אין בעיה בתדירות הקווים היוצאים לצאלים אלא הבעיה נעוצה בעומס הרב שנוצר בתחנה המרכזית".