צבא ארצות הברית פיתח משגר מטוסים אלקטרומגנטי ענק, סוג של קטפולטה מודרנית, שיוכל להזניק מטוסי קרב לשמיים מסיפון נושאת מטוסים. הרעיון מאחורי הטכנולוגיה החדשה הוא להחליף את משגר המטוסים הישן שעובד על קיטור, בו נעשה שימוש עד כה. בעוד שמשגר הקיטור נותן למטוסים את הדחיפה שהם צריכים כדי להמריא, הוא תופס הרבה מקום, שוקל לא מעט, מצריך המון תחזוקה ומפעיל לחץ רב על מערכת המטוס.
 
בדיקה שנערכה לאחרונה על מערכת השיגור החדשה והמתקדמת, הראתה כי זו מסוגלת לשגר לאוויר גוש פלדה כבד במשקל 36 טון. לשם השוואה, נציין שלמטוס מסוג F35, מטוס הקרב החמקן החדש, יש משקל המראה של קצת פחות מ- 30 טון. בסרטון של שיגור המבחן, אפשר לראות עגלה עשויה מברזל, משוגרת מנושאת מטוסים הישר למים של נהר ג'יימס בווירג'יניה. על פי גורמים בצבא האמריקאי, המערכת האלקטרומגנטית החדשה הציגה האצה חלקה יותר והפעילה פחות לחץ על הכלי שהיא שיגרה. 

משגר המטוסים של ארצות הברית (צילום: general atomics)
"זהו זמן מאוד מיוחד לחיל הים" (אילוסטרציה) | צילום: general atomics


 
בסופו של דבר, המערכת הזו תוכל לשגר מטוסים במהירות של 390 קמ"ש. היא מורכבת משני חלקים עיקריים: שתי קורות נייחות ארוכות ועגלה גדולה שמחוברת ביניהן ויכולה לנוע קדימה ואחורה. כל קורה מכילה את החיווט הדרוש לייצר מספיק אנרגיה שתהפוך לכוח האלקטרומגנטי שיניע את העגלה. לאחר החיבור לעגלה, הכוח האלקטרומגנטי דוחף את המטוס ומושך מטה את המשגר עד להמראה.
 
על פי המגזין "air and space", משגר מטוסים אלקטרומגנטי ערוך לשיגור מידי 45 שניות. כל שיגור כזה שלוקח שלוש שניות סך הכל, צורך לא מעט אנרגיה - מאה מיליון וואט, כמות זהה למה שעיר קטנה תבזבז באותו זמן בדיוק. "זהו זמן מאוד מיוחד לחיל הים", אמר גורם בצבא באמריקאי, "בפעם הראשונה מזה 60 שנים, הצלחנו לערוך 22 שיגורים מבלי להשתמש בשיטת הקיטור". 

המערכת החדישה תמשיך לעבור מבחנים בתקופה הקרובה וככל הנראה ייקח עוד זמן לפני שיחובר אליה מטוס אמיתי.

>> צפו: הקליע החכם שמתכוונן לבד למטרה נעה