תודה לצוות mako גאווה: ג'ורג' אבני, עידן מטלון ורותם ללוש


מצעד הגאווה ה-16, הקורא השנה לשוויון זכויות מלא ובדגש על הנוגע לחיי המשפחה בקהילה, היה הגדול ביותר אי פעם בהיסטוריית העיר תל אביב, וישראל בכלל. כ-125 אלף איש - להט"בים, סטרייטים, תיירים, מקומיים, נשים וגברים - צעדו זה לצד זה בשלל צבעים וגוונים. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הזניק באופן רשמי את המצעד בשעה 13:00, והמשאיות החלו לזוז לאורך בוגרשוב, כשעשרות אלפי צועדים מלווים אותן עם שלטים, בלונים, דגלים וצבעים. לאחר הצעידה הגיעו המשאיות והצועדים לגן, שם נהנו מהופעות של נינט, דנה אינטרנשיונל ומיי פיינגולד.

פרויקט מיוחד: איפה הרובע הגאה של תל אביב?

מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית (צילום: עידן מטלון)
מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית | צילום: עידן מטלון
מצעד הגאווה 2014 (צילום: רותם ללוש)
צילום: רותם ללוש
מצעד הגאווה 2014 (צילום: רותם ללוש)
צילום: רותם ללוש

העדכון האחרון:

17:23 -  ליין הפאג עלה לבמה והקפיץ את כל הרוקדים.

17:03 -  מיי פיינגולד עלתה לבמה כדי לבצע את שיר האירוויזיון, "Same Heart", ולאחר מכן את החידוש לשיר "Sweet Harmony".

16:57 - אליעד כהן, שאיבד את קולו, עלה לבמה יחד עם מיטל דה רזון, ששרה את "Papa Don't Preach".

16:45 - "זהו המצעד הגדול ביותר אי פעם", אמר חבר מועצת העיר יניב ויצמן האחראי על ענייני הגאווה בעיריה, "יש כאן בין 125-130 אלף איש, מהם כ-30 אלף תיירים. הקהילה בתל אביב היא הצעירה ביותר בעולם".

16:25 - תל אביב, יא חביבי, תל אביב: בלי עומר אדם, אבל עם 120 אלף חוגגים גאים, סטרייטים, תיירים ומקומיים, ששרים לכבוד תל אביב.

16:20 - דלית רצ'סטר מליין הדרעק עלתה לתקלט, ומיד אחריה הגיע הזמן של הליין אריסה, כדי להזכיר לתיירים שלמרות הכל הם במזרח התיכון. מי שלא ראה גרמנים מענטזים לצלילי ג'קי מקייטן לא ראה שמחה מימיו. על במה, בין היתר עלו רקדניות בטן.

16:03 - מלכת הדראג האמריקאית ווילאם בלי, שהגיעה כאורחת של MOOVZ, עלתה לבמה ושרה את הלהיט שלה "This Boy is a Bottom, עשתה סלפי עם כל הקהל והזמינה אותם לתייג את עצמם באתר. לאחר מכן קראה לקהל בעברית צחה - "גוש, תרימי".

מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית (צילום: עידן מטלון)
מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית | צילום: עידן מטלון

15:47 - דנה ירדה מהבמה וליין ה-FFF של שירזי השתלט על הבמה המרכזית. הדי ג'יי של הליין מרקיד את הקהל.

15:40 - דנה ביצעה בין היתר את השירים "ילדים זה שמחה", "דיווה" ו"שמור נא עלינו כמו ילדים", אותו הקדישה לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, וביקשה מהקהל - "אני שלכם לנצח אבל אני כבר לא צעירה, תעזרו לי לשיר".

מצעד הגאווה 2014 דנה אינטרנשיונל
מצעד הגאווה 2014 דנה אינטרנשיונל

15:25 - מורן אטיאס עלתה לבמה, בירכה את התיירים ("אמרו לי שיש כאן 120 אלף איש!"), והזמינה לבמה את דנה אינטרנשיונל. דנה עלתה לבמה יחד עם ילדים שרקדו איתה עם חולצות בצבעי הגאווה.

15:10 - נינט עלתה לבמה המרכזית ופתחה את הופעתה עם השיר "Crazy" כשיוסי מזרחי, ארוסה הטרי, מלווה אותה: "תעשו אהבה, תעשו חיים ותהיו אתם", אמרה לקהל הענק שמולה, "איזו אהבה גדולה יש לי אליכם".

14:55 - גם הצועדים הגיעו לגן צ'ארלס קלור, שכבר מלא בלמעלה מ-130 אנשים שמחכים לתחילת ההופעות. את מסיבת הענק  תנחה מורן אטיאס, כאשר האמנית המובילה ואורחת הכבוד היא הדיווה דנה אינטרנשיונל, שלראשונה מזה שש שנים בהן נעדרה מהאירוע, חוזרת למצעד ובגדול. אורחות נוספות: נינט ומיי פיינגולד, שתגיע למצעד לבמה המרכזית היישר מהאירווזיון. בנוסף, עשרה ליינים יעשו שמח וירקידו את הקהילה: דלית רצ׳סטר, דיג׳י סברינו, אביחי פרטוק ותומר מייזנר, fff, אריסה, פאפא, תמי ביברינג מדנה וענת, פאג, דרעק, 3 some, אויטה, ביף, פוראבר תל אביב, נועם זדה והבנות.

מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית (צילום: ג'ורג' אבני)
מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית | צילום: ג'ורג' אבני

מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית (צילום: ג'ורג' אבני)
מצעד הגאווה 2014 הבמה המרכזית | צילום: ג'ורג' אבני

14:45 - המשאיות הגיעו לגן צ'ארלס קלור, ואלפי החוגגים מאחוריהן. נינט כבר מחממת את הגרון מאחורי הקלעים.

14:30 - המצעד עושה את דרכו מבן יהודה לבמה המרכזית בגן צ'ארלס קלור, שכבר מרקידה את כל מי שהגיע למקום. אלפים כבר קופצים ורוקדים, ומחכים למופע המרכזי בהנחיית מורן אטיאס בשעה 15:00. נינט תופיע ראשונה ולאחריה דנה אינטרנשיונל, ואז יעלו הדי ג'יים המובילים של חיי הלילה בתל אביב.

מצעד הגאווה 2014 (צילום: עידן מטלון)
ווילאם בלי | צילום: עידן מטלון
מצעד הגאווה 2014 (צילום: עידן מטלון)
צילום: עידן מטלון

מצעד הגאווה 2014 (צילום: עידן מטלון)
עידן מטלון | צילום: עידן מטלון

14:15 - מעל 30 אלף תיירים הגיעו למצעד! מספר שיא בהיסטוריה של המצעד בישראל.

13:50 - הצועדים הגיעו לטיילת, לראשונה בהיסטוריית המצעדים בתל אביב. הקבוצות מתערבבות והסולידריות רק הולכת וגוברת - אנשים שמחים, צוחקים, מחייכים והתחושה היא של מסיבה אחת גדולה לאורך הים. ההחלטה להעביר את המצעד לטיילת לוותה בביקורת רבה, אבל אין ספק שהצועדים נהנים היום ממצעד מרווח ומאוורר יותר. המסלול, שמצדו האחד תל אביב ומצדו השני ים, מציג את כל מה שיש לעיר להציע.

מצעד הגאווה 2014 (צילום: עידן מטלון)
מצעד הגאווה 2014 | צילום: עידן מטלון

מצעד הגאווה 2014 (צילום: ג'ורג' אבני)
צילום: ג'ורג' אבני

צועדים לשוויון: האם הקהילה סוף סוף התבגרה?

13:23 - המשאיות המרכזיות של המצעד, ביניהן המשאית של הבר הגאה האוויטה, והמשאית של לין ה-FFF של שירזי, החלו לנוע ברחוב הרברט סמואל, כשעליהן חוגגים בגאווה רקדנים, מלכות דראג ואנשי הליינים. משאית ה-FFF החליטה השנה לשדר מסר של תמיכה בנישואים גאים, ואילו משאית האוויטה מכילה גם את דמות האפיפיור. אליהן יצטרפו בקרוב עשרות הצועדים, שנעים ברחוב בוגרשוב, ביניהם קבוצות של חושן, איגי, התאים הגאים של המפלגות השונות, תגלית והוועד למלחמה איידס.

מצעד הגאוה 2014 משאיות (צילום: ג'ורג' אבני)
מצעד הגאוה 2014 משאיות | צילום: ג'ורג' אבני
מצעד הגאווה 2014 משאית שירזי (צילום: ג'ורג' אבני)
המשאית של שירזי וליין ה-FFF | צילום: ג'ורג' אבני
מצעד הגאווה 2014 משאית שירזי (צילום: רותם ללוש)
המשאית של שירזי | צילום: רותם ללוש
מצעד הגאווה 2014 משאית אוויטה (צילום: רותם ללוש)
המשאית של האוויטה | צילום: רותם ללוש
מצעד הגאוה 2014 משאיות (צילום: ג'ורג' אבני)
מצעד הגאוה 2014 משאיות | צילום: ג'ורג' אבני

10:00 - הבוקר, שעות ספורות לפני תחילת אירוע הגאווה בעיר תל-אביב-יפו וטרום הזנקת המצעד הגדול, יצאה עירית תל-אביב-יפו ביוזמה צבעונית וצבעה בצבעי הגאווה את אבני השפה ברחוב בוגרשוב במקטע שבין רח' בן יהודה לרח' הירקון.

מדרחוב בוגרשוב בצבעי הגאווה (צילום: רוני שיצר,  יחסי ציבור )
מדרחוב בוגרשוב בצבעי הגאווה | צילום: רוני שיצר, יחסי ציבור

מדרחוב בוגרשוב בצבעי הגאווה (צילום: רוני שיצר,  יחסי ציבור )
מדרחוב בוגרשוב בצבעי הגאווה | צילום: רוני שיצר, יחסי ציבור

כל מה שצריך לדעת על אירועי הגאווה

כחלק מפעילות המניעה, ההסברה והעלאת המודעות ל- HIV בקהילה הגאה, הוועד למלחמה באיידס הפעיל לראשונה ניידת בדיקות HIV בגן מאיר שפעל בין השעות 9:00-12:00. עם תום ההפנינג בגן מאיר החלה הצעידה ובתוכה קבוצה צבעונית בה צעדו במשותף, מטעם הוועד למלחמה באיידס, אנשים החיוביים ל- HIV ואנשים השליליים ל- HIV, תחת המסר: 'לוקחים אחריות על החיים'.

מצעד הגאווה 2014 איגי (צילום:  Photo by Flash90, פייסבוק)
דוכן איגי בגן מאיר | צילום: Photo by Flash90, פייסבוק

 כמו כן, הוענק ציון לשבח לשנת 2014 לקבוצה הלהטב"ית האתיופית הראשונה - קל"א. קבוצת הנוער הגאה שקמה השנה וסוללת את דרכה באומץ בעדה האתיופית ופורצת דרך לנוער הנתקל יום יום בקשיים.

אמש: קוקטייל חגיגי בהשתתפו שר האוצר לפיד

אתמול בשעה 19:00 בערב התקיים קוקטייל הגאווה הרשמי במרכז הגאה-גן מאיר, אליו הגיעו שרים וחברי כנסת כדי לברך את הקהילה הגאה ביום חגה. מכיוון שבשנים האחרונות הפך מצעד הגאווה למוקד עלייה לרגל לפוליטיקאים, הוחלט להוציא את נאומי הפוליטיקאים מהמצעד וליצור ערב מיוחד, הכולל גם פאנל שיאפשר לקהל לשאול שאלות ולקבל תשובות בנושאים הנוגעים לקהילה.

קוקטייל אירועי הגאווה 2014 (צילום: ג'ורג' אבני)
ח"כ יחימוביץ', הורוביץ ושלח | צילום: ג'ורג' אבני

את חלקו הראשון של הערב, שכלל נאומים וברכות של אישי ציבור, הנחתה השחקנית אסי לוי. את שלב הברכות פתח שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, שברך את הקהילה הגאה בישראל בשמו ובשם הנשיא האמריקאי. "אני לא יכול להסביר לכם כמה אני מצפה לארוע הזה כל שנה ושנה", אמר שפירו, "כאן בתל אביב הצלחתם יותר ממקומות אחרים, ואפילו יותר מאיתנו". שפירו דיבר על המהפך שעוברת ארצות הברית בנושא הנישואים הגאים ואמר כי הוא צופה שהמגמה תמשך עד שכל המדינות בארה"ב יאפשרו בדרך זו או אחרת נישואים גאים.

אחריו נאם שר האוצר יאיר לפיד. "אני גאה להיות פה היום מפני שתמיכה בקהילה הגאה, בזכויות שלה, בשיוויון שלה בפני החוק, זה חלק ממה שמגדיר אותי כאדם. אני לא עושה את זה בשבילכם, אני עושה את זה בשבילי. כל עוד אין לקהילה הגאה את כל הזכויות שלה, זה אומר שאני עדיין לא חי במדינה שבה אני רוצה לחיות". לפיד מנה את הישגי מפלגתו הכוללים את  חוק הפונדקאות, המהפכה בתחום הניתוחים לשינוי מין, הגדלת התקציב של ארגון הנוער הגאה, התיקון לחוק הפרשנות והנחת את הצעת חוק ברית הזוגיות. "היינו ונשארנו ונשאר תמיד מחוייבים בכל ליבנו למלחמה על זכויות הקהילה הגאה בישראל".

קוקטייל אירועי הגאווה 2014 (צילום: ג'ורג' אבני)
שר האוצר לפיד | צילום: ג'ורג' אבני

לקראת סיום נאומו של לפיד החלה קבוצת פעילים שעמדה בקהל בקריאות בוז. הפעילים עלו על הבמה, תפסו את המיקרופון מידי המנחה לוי וביקשו להגיב לדבריו של לפיד, שלטענתם משתמש בתמיכתו בקהילה הגאה כעלה תאנה עבור פעולותיו לדיכוי אוכלוסיות מוחלשות אחרות. לאחר שלפיד מיהר לעזוב את המקום החליטו מארגני הערב לאפשר לפעילים לומר את דבריהם, למרות הלו"ז הצפוף.

קוקטייל אירועי הגאווה 2014 (צילום: ג'ורג' אבני)
הפעילות מתפרצות לבמה | צילום: ג'ורג' אבני

לאחר שהסדר הושב לאולם נשא דברי ברכה יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג, שהתייחס לארוע ואמר שהוא שמח שזה קרה לפני הנאום שלו, כי יש לו נטייה להרגיע קהל. בוז'י ברך את הקהילה בחג גאווה שמח והבטיח כי מפלגת העבודה תמשיך ותתמוך במאבקי הקהילה ובהצעות חוק שנועדו להסדיר את זכויותיה של הקהילה, גם אם אלו יגיעו מכיוון האופוזיציה.

אחריו נאמה יו"ר מרץ זהבה גלאון. גלאון התייחסה אף היא בדבריה להפרעה של הפעילים והזכירה שוב כי לדעתה אי אפשר להפריד את המאבק לזכויות של הקהילה הגאה מהמאבק הכללי לזכויות אדם של כל קבוצות האוכלוסיה, כי "רבנים ששונאים ערבים אח"כ אוסרים על לסביות לשכור דירה ברמת גן". גלאון הצהירה כי "אנחנו נאבקים לכך שכל מי שנמצא כאן, וגם מי שלא הצליח להצטופף באולם הזה, יתגאה בהיותו שונה ולא יצטרך להשתנות".

בשם עיריית תל אביב נאמה חברת המועצה אפשרת טולוקבסקי, שהבטיחה להיות קול עבור הנשים בקהילה, לאחר שנים בהן לא הייתה אישה מהקהילה במועצה. יניב ויצמן, מחזיק תיק הקהילה הגאה במועצת העיר ת"א, דיבר על המאבק של הקהילה לשיוויון שיצא השנה לרחוב, והבטיח להמשיך ולייצג את כל הקבוצות.

שרת הבריאות יעל גרמן, ידידה ותיקה של הקהילה, נכחה אף היא בארוע כאורחת כבוד. מנכ"לית איגי (ארגון נוער גאה) העניקה לגרמן מגן הוקרה מטעם הארגון, לאחר שהמגן שהוענק לה בזמן כהונתה כראש עיריית הרצליה אבד.

קוקטייל אירועי הגאווה 2014 (צילום: ג'ורג' אבני)
ח"כ זהבה גלאון | צילום: ג'ורג' אבני

אסי לוי, שהודתה שזו הנחייתה הפוליטית הראשונה, ביקשה לומר כמה מילים אישיות. היא קרעה את דפי הטקסט וסיפרה "הייתי נושאה לגבר והיום יש לי אהובה. ואני הלכתי עם הגבר שלי יד ביד אוהבת, וגם עם אהובתי אלך יד ביד אוהבת, ואני לא אצניע את אהבתי בעד שום הון שבעולם". לוי התייחסה גם למקרה הקשה של האב שרצח את שני ילדיו ואמרה: "לא צריך רשיון להיות הורים, אבל אני לא שמעתי על הורה להט"ב שחנק/רצח/הטביע את ילדיו, שיוויון זה באמת לכולם".

עם סיום שלב הנאומים התקיים פאנל בהשתתפות ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ), ח"כ עופר שלח (יש עתיד) וח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה). ח"כ דב חנין (חד"ש) לא הגיע ברגע האחרון בשל אילוצי לו"ז.

הפאנל הונחה על ידי גל אוחובסקי, שהציג למשתתפים מספר שאלות זהות ובהמשך אף אפשר לקהל להפנות שאלות למתמודדים. בין השאר נשאלו חברי הכנסת מה הדבר הכי חשוב שעשו עבור הקהילה בשנה האחרונה.

ח"כ שלח ציין את רשימת החוקים שהעבירה יש עתיד ואת בחירתו להיות יו"ר השדולה הגאה יחד עם ח"כ הורוביץ, שעכשיו "מובלת ע"י חבר כנסת הומו מהאופוזיציה וח"כ סטרייט מהקואליציה". ח"כ הורוביץ ציין מקרה אישי בו עזר לפליט הומו חסר מעמד, שהיה מועמד לגירוש, לקבל אזרחות ולהשאר בארץ ובכך הציל אותו מגורל של מוות.

עוד נשאלו חברי הכנסת על חוק הפונדקאות שנמצא בימים אלו בתהליכי חקיקה, על "הצהרות" חוק שמועלות לפעמים רק כדי להביך את הקואליציה ועל האפשרות להעביר חוקים לטובת הקהילה הגאה בקואליציה עם חרדים. יחימוביץ' הסבירה כי לדעתה כל הצעת חוק שעולה היא טובה. הצעות חוק של האופוזיציה נועדו לאתגר את הקואליציה, והן מהוות נקודת פתיחה לשיח בנושא, שבסופו של דבר ישפיע על עיצוב החוק שהקואליציה תגיש. עוד ציינה יחימוסיץ' כי אנו נמצאים בנקודה היסטורית, בה בכנסת הנוכחית יש 46 חברים השייכים למפלגות שהן ידידות אמת של הקהילה הגאה, אם רק יהיה שיתוף פעולה אמיתי בין המפלגות, ללא שיקולים קואליציונים, ניתן יהיה לעשות את כל המהפכות עליהם אנו מדברים.

באופן לא מפתיע העלה אוחובסקי שאלה שעוררה עניין רב במיוחד: מה היה יחסם של חברי הכנסת אם היו מגלים שיש במפלגתם, התומכת בשיוויון זכויות לקהילה, ח"כ גאה שחזר לארון בעקבות בחירתו. שלושת חברי הכנסת ענו כי לדעתם מדובר בהחלטה פרטית, מכיוון שתהליך היציאה מהארון הוטא תצהליך אישי שעל כל אחד לעבור בקצב שלו ובזמן שלו. יחימוביץ' סייגה את תשובתה והוסיפה כי לדעתה מותר להוציא אדם מהארון במקרה והוא פועל נגד הקהילה, אך מכיוון שבמקרה הזה אין זה כך, לדעתה יש לכבד אותו ולתת לו את הזמן שלו. יחימוביץ' אף האשימה את אוחובסקי וטענה שהתבטאויותיו בסגנון "שייחנק בארון" עושות נזק רב ומשיגות בדיוק את ההפך.

לסיום ביקש אוחובסקי מכל אחד מהמשתתפים להבטיח משהו אחד שהם יעשו השנה עבור הקהילה הגאה. ח"כ שלח הבטיח שחוק הפונדקאות יעבור בקריאה שניה ושלישית עוד במושב הנוכחי, ח"כ יחימוביץ' הבטיחה להמשיך ולהיות ידידת אמת של הקהילה, ולתמוך בכל הצעות החוק שיעלו בנושאי הקהילה הגאה, מהאופוזיציה ומהקואליציה. (ג'ורג' אבני).

עוד ב-mako גאווה: