>> לקבוצה של mako גאווה בפייסבוק כבר הצטרפתם?

פרויקט ברק (צילום: תומר ושחר צלמים)
עומד: יואב קרניבד, רכז מתמטיקה. יושבים (מימן לשמאל) ד"ר אבי צור, דותן מור ויאיר הדר | צילום: תומר ושחר צלמים
בגיל 19 הלך לעולמו ברק נקשרי. הוא היה בסך הכל בן 19. בחור צעיר שהגיע לעיר ולא הצליח להתברג באף מסגרת, לא מצא את עצמו, הדרדר לסמים ונפטר ממנת יתר.

אזור הדמדומים הזה, בו צעירים רבים אינם מוצאים את עצמם ולא מצליחים להתקדם בחיים, הוא בדיוק המקום שהוביל להקמתו של פרויקט ברק, שם מנסים למנוע מאותם צעירים מלוותר ומציעים להם פתרון טוב יותר. "אנו עוזרים לאותם צעירים לסלול מעין דרך חדשה שתחזיר אותם למסלול שכל החברים שלהם נמצאים בו - לימודים, עבודה וכו'", אומר יאיר הדר, רכז הפרויקט.

אחוז נשירה גבוה מהלימודים בין חברי הקהילה הגאה

פרויקט ברק נוסד ע"י ליאור קיי בתמיכתו של יו"ר האגודה לשעבר מייק המל והיום עומדים בראשו 3 רכזים - הדר, רכז הפרויקט, יואב קרניבד, רכז מתטיקה ואבי צור, רכז אנגלית.

הפרויקט, שפועל במרכז האגודה (הברנוער) ברחוב נחמני בת"א, משמש כמרכז למידה, הכשרה וחונכות לגברים ונשים מהקהילה שנפלטו ממסגרות תיכוניות כשהמטרה העיקרית היא השלמת בגרויות.

"מסתבר שבקהילה ההומו-לסבית יש אחוז נשירה גבוה ממסגרות תיכוניות, בעיקר נערים ונערות שמתמודדים עם קשיים נוספים מעבר לקושי של ההתמודדות עם הנטייה המינית", אומר הדר. בין היתר, מדובר בקשיים סוציו-אקונומיים, אלימות במשפחה וקשיים שנובעים מלקויות למידה.

"כשאותם תלמידים מגיעים אלינו, הם כבר אחרי גיל 18 ואינם במסגרת. אנחנו מנסים לתת להם את הכלים לעבור מחדש את הבגרויות או אפילו כלים בסיסיים במתמטיקה ואנגלית שיקפיצו אותם גבוה יותר מהמקום הזה שהם הגיעו אליו אלינו".

זקוקים לתרומות

תרגום הרצון לעזור לכדי עשייה בפועל אינו פשוט כלל- החל מגיוס מורים מתנדבים, דרך גיוס תרומות כספיות וחומרי לימוד ועד עידוד תלמידים פוטנציאליים להשקיע מחדש בהשלמת בגרויות.

"אנחנו מגייסים בעיקר ברשתות חברתיות כמו 'פייסבוק', ברשתות החברתיות שנוצרו פה מאנשים שלימדו ומלמדים, ודרך מתנדבים שפונים לאגודה", אומר הדר. "אנחנו משלימים בגרויות במתמטיקה, אנגלית והשנה גם אזרחות. אם יהיו לנו מתנדבים שיוכלו ללמד ספרות, לשון וכד', נוכל להציע יותר."

קרניבד, רכז מתמטיקה, מוסיף: "הפרויקט כולו מבוסס על תרומות, חלקן כספיות, חלקן של ספרים, אנחנו מקבלים הרבה עזרה מ"אנקורי" וכמה מוציאים לאור. מבחינת מתנדבים יש פה מגוון- מחיילים ועד פנסיונר שמתנדב פה כבר הרבה שנים. ההתנדבות היא מינימום לשנה של ליווי אישי- כל תלמיד מלווה ע"י 2 מורים, אחד שנפגש איתו ביום ראשון ואחד בשלישי. הקשר ביניהם הוא למעשה מעבר למורה-תלמיד, אתה הופך לחונך, אח גדול. לא פעם התלמידים מעלים נושאים שעל ליבם מול המורה, מעזרה בכתיבת קורות חיים, התלבטויות שיש להם בחיים ועד נושאים אישיים שאולי הם לא יכולים לדבר עליהם באף מקום אחר".

קרניבד מוסיף על הקושי בלגרום לאותם צעירים לשוב לתלם. "בד"כ מי שנשר מבית ספר לא יצא בתחושה של 'ואו אני אלך ללמוד עכשיו ובכיף עוד רגע אני אשלים את הבגרות'. לרוב הם חוו הרבה כישלונות וצריך בהדרגה לבנות להם חזרה את הביטחון שהם מסוגלים לפתור שיעורי בית ובחינות ולצבור איתם הצלחות. יש פה לא מעט תלמידים שהגיעו לתקופה קצרה, נשרו וחזרו אחריי שנה, את רואה את התהליך שהם עוברים והרוב הגדול מצליח להשלים בגרויות."

את הפרויקט מלווים מספר גופים חשובים, ביניהם מכון "ניצן" שעורך אבחונים לאיתור לקויות למידה. "מגיעים לכאן אנשים שלא מודעים בכלל לעובדה שיש להם לקות למידה"" מסביר הדר. "לכן, דבר ראשון הם עוברים שיחה עם הרכז שלנו מ'ניצן' שיודע להגיד אם התלמיד צריך אבחון או לא. האבחונים מראים אם יש לתלמיד לקויות למידה ואם כן באיזו רמה ואיזו הקלות והתאמות מגיעות לו במבחנים- תוספות זמן, בחינה בע"פ, עוד בחירה ועוד. 'ניצן' מעניקים לנו סיבסודים חלקיים לעלות של אותם אבחונים."

"חשוב להבהיר שמעבר להתאמות במבחן, האבחון עוזר לנו להתאים את שיטות ההוראה לתלמיד כדי שהוא יצליח להבין ולפתור תרגילים ובעיות איתם לא הצליח להתמודד בעבר כי המורים לא לימדו אותו באופן המתאים לו", מסביר קרניבד, "אבל בגלל חוסר משמעותי בתקציב יש לא מעט תלמידים שעברו אבחון ראשוני "אינטק", אבל אנחנו יודעים שסבירות גבוהה שיש להם לקות בדרגה גבוהה שמצריכה אבחון נוסף- דידקטי ופסיכו דידקטי- אבל בגלל שאין לנו מענה כספי אין לנו מענה ראוי עבור אותם תלמידים והם לא מקבלים את ההתאמות המגיעות להם".

סוד ההצלחה: הקשר המיוחד בין התלמיד למורה

אין תמונה
המורה, דותן מור, עם תלמידה
מעבר לעזרה הלימודית, הגוף השני שמלווה את הצוות וזמין לתלמידים הוא השירות הפסיכו-סוציאלי. הדר מציין, כי במקרים בהם מורים או רכזים מזהים תלמיד עם בעיות שיכולות להיות גם מאוד קשות, יש למי לפנות ולמי להפנות. "יש לנו טיפול פסיכולוגי מסובסד וליווי מאוד קרוב עם אנשי מקצוע שעובדים עם האגודה. השנה אמור היה ללמוד בפרויקט תלמיד שהתאבד שבועיים לפני שהתחילו הלימודים. הייתה אכזבה מאוד גדולה שהידיים שלנו לא הספיקו להיות שם כדי להפנות אותו, לכוון למקומות שיכלו אולי לעזור."

למרות שפרויקט ברק פועל מזה ארבע שנים בלבד, מתגאים רכזיו בתוצאות מרשימות ביותר וקשה שלא לחוש השראה נוכח הישגיהם ומסירותם של התלמידים והצוות.

"חלק מההצלחה שלנו היא בזכות קשר ה'אהבה' של אותו מורה שמאמין בתלמיד שלו", אומר צור. "התלמיד רואה שאכפת לנו וזו אחת הסיבות שהוא משתדל להצליח. החיבוק והביטחון שהם מקבלים מאיתנו כאן מאוד משמעותי. הקשר בין המורה לתלמיד הוא לא TOP DOWN אלא בגובה העיניים."

הדר מוסיף: "התוצאות של תלמידים שניגשים לבגרות מאוד גבוהות וזה נובע מתנאי הלמידה- אחד על אחד, 2 מורים לכל תלמיד מקנה לו יכולת ליהנות משני צורות למידה וגם יכולת של הצלבת אינפורמציה בין המורים. התלמיד לא אחד מתוך כמה הוא אחד מתוך אחד בשביל המורים. אחד התלמידים שסיים בגרות הפך עכשיו למורה פה. זה הסימן הכי גדול להשתלבות והצלחה."

"ההצלחה פה לא נמדדת רק בציוני בגרות, זה לא בית ספר", מדגיש קרניבד. "בהתחלה הגיעו אלינו חבר'ה בני 20 פלוס שלכאורה סיימו בית ספר אבל לא ידעו את ה- ABC או חיבור בסיסי. במקרה הזה לתת לאותם אנשים שהגיעו בלי שום ידע מינימאלי את היכולת להתמודד נכון עם החיים, לדעת את לוח הכפל, לקרוא ולדבר באנגלית- זו הצלחה אדירה."

במקום השקעת אנרגיה בהסתרת זהותם - משקיעים בלימודים

רכזי הפרויקט מאמינים שהגורם העיקרי שמונע מאותם צעירים מלהצליח בזמן התיכון הוא כמות האנרגיה שהם משקיעים בלהסתיר את הנטייה המינית שלהם מחבריהם והפחד שמא היא תתגלה. האצבע המאשימה מופנית בעיקר למערכת החינוך.

"אנחנו שומעים הרבה סיפורים על תלמידים או מורים שזורקים פה ושם איזושהי מילה על הומואים ולסביות שמאוד פוגעת באותם צעירים", אומר צור. "והם לא במצב או במקום שהם יכולים לענות. אין היום שום הכשרה מסודרת מטעם משרד החינוך למורים במסגרת ההשתלמויות שהם עוברים איך להתמודד מול תלמידים עם נושא הנטייה המינית. אם תלמיד, למשל, יזרוק בכיתה משפט 'יא הומו' המורה לא ידע איך להתייחס לזה, איך להתנהג. הוא עומד חסר אונים."

איך ניתן לקחת חלק ולתרום לפרויקט?
"קודם כל התנדבות כמורים. מדובר רק על כשעתיים בשבוע אבל כן נדרשת התחייבות והתמדה", אומר קרניבד.

צור מוסיף, כי לא חייבים להיות 'מורים' בהגדרה. "איש היי-טק או מישהו שמתמצא בתחום למשל מתמטיקה או סטודנט לרפואה עם אנגלית טובה, יחד עם ההדרכה שאנחנו יכולים לתת כאן בהחלט יכול לבוא ולעבוד ביחד עם תלמיד."

הדר מוסיף, כי חלק מהותי בעזרה הוא בתרומות. "אפילו מאבחנים שיסכימו לתרום אבחונים, פסיכולוגים שיוכלו להשלים את האבחון הדידקטי ולעשות אבחון פסיכו דידקטי, זה מאוד משמעותי עבורנו. חסרים לנו מורים במקצועות ההומאנים. גם למצוא תלמידים זה ממש לא פשוט. אנחנו צריכים את העזרה של להגיע לאותה אוכלוסייה ולשכנע אותה שיש להם הזדמנות וכדאי לנצל אותה, שלא מאוחר מידי.

כל תרומה כספית צריכה להיעשות דרך האגודה למען פרויקט ברק, מאחר ואנחנו פרויקט של האגודה. בנוסף, פניות לפרויקט בנוגע ללימודים, התנדבות או נושאים כלליים אפשר לפנות למייל: barak@glbt.org.il. אפשר למצוא אותם גם בפייסבוק.

התחיל כתלמיד – היום הוא מורה

בין אותם מורים מסורים להצלחת התלמידים מתנדב אליעד אשר, שהתחיל את דרכו בפרויקט דווקא כתלמיד שהגיע להשלים בגרויות.

"פנה אליי ב'אטרף' ליאור, רכז הפרויקט, במטרה מאוד ברורה של להציע לי להצטרף לפרויקט. ידעתי שזו דלת גם להכיר את תל אביב ואנשים משם, להיפתח לעולם יותר מאשר להיות סגור בעיר שלי, מעלה אדומים, וזה עבד, התחלתי ללמוד שם".

אשר פרש מהתיכון בגלל שהיה לו קשה להתמודד עם הנטייה המינית שלו. "הייתי בכיתה שלמה שהנחתי שכולם סטרייטים והרגשתי שונה, וההרגשה הזו של השוני ולחיות ככה במשך שנים באותה מסגרת עשתה את זה קשה יותר. אני לא חושב שנטייה אמורה להשפיע ככה על אנשים אבל לא כולנו נולדנו בתל אביב ונמצאים בחברה פתוחה אז קשה לנו יותר לקבל את עצמנו."

מה היה פרויקט ברק עבורך מזווית של תלמיד ואיך אתה חווה אותו היום כמורה?
"כתלמיד זה מתחיל בזה שקודם מחפשים מקום שיהיה מקבל, אוהב וחם לקהילה. באתי במטרה למצוא גם את עצמי וגם להשלים בגרויות במקביל. אני לא בהכרח מתערבב בקהילה אבל כן מכיר אנשים שנחמד להכיר בתור חברים ולא בקטע של דייטים כשאוטומטית צריכה להיות מטרה מסוימת", אומר אשר. 

פרויקט ברק (צילום: תומר ושחר צלמים)
מימין - אליעד אשר (מורה), תלמיד, ד"ר אבי צור (רכז פדגוגי/אנגלית) | צילום: תומר ושחר צלמים
ב"ברק" הוא מצא את הערבוב הנכון הזה של אנשים שרוצים לעזור ולראות את הצד היפה יותר של הקהילה שלא רואים בכל יום, בטח לא דרך אתרי היכרויות. "המורים היו מאוד מסורים להגיע לשיעורים, נתנו לי תמיכה מלאה ואת כל ההשקעה. ובתור מורה אני קודם כל רואה את ההתנדבות כסוג של payback, אני מחזיר ממה שנתנו לי. הפרויקט נתן לי המון מעבר, וכמו שנשרתי מהלימודים מהסיבות שלי אני מניח שלאחרים היה את הסיבות שלהם ולא הייתי רוצה לראות אף אחד נתקע בדרך ולא ממשיך הלאה כמו שאני עושה היום."

מה המטרות והמדדים שלך להצלחה של התלמיד ושלך?
"לגרום לתלמיד לרצות להגיע כל שבוע. התלמיד שלי עד היום שולח לי סמס 3-4 שעות לפניי השיעור 'מה קורה? נפגשים היום?' וזו הצלחה ראשונה מבחינתי, אם הגעתי למצב שהתלמיד שלי שואל אותי אם אני מגיע ולא להיפך. לגביי ציונים מבחינתי מאוד חשוב שהוא יצליח אבל גם אם זה לוקח לו זמן והוא מתקשה אני תמיד אראה לו שאפשר לשפר, תמיד אפשר להתקדם, לחזור על הנושא וללמוד אותו כמו שצריך."

"נוצרת חברות אמיתית"

ערן , מורה למתמטיקה, נמשך להתנדב לפרויקט מתוך אהבה עזה ללימודים. "אני אובססיבי ל'ללמוד וללמד', כי תמיד כשמלמדים אז גם לומדים. יש פה הרבה חומר שבכלל שכחתי ואני מגלה אותו מחדש, בגלל זה אני לא מרגיש מורה. הגעתי דרך חבר שלימד פה קודם ובגלל שהסביבה קשורה יותר אליי, בכל זאת אני גם מהקהילה, אז יש לזה ערך מוסף.

אני מרגיש הישג בכל שאלה שפתאום מבינים איך עושים אותה, בכל שיחת טלפון שאני מקבל בשביל להיעזר בי, ואני מאושר שהתלמיד מרגיש בנוח כדי לשאול אותי מה עושים כשנתקעים. אני מאמין שזה יהיה אפילו עוד יותר ממלא כשנגיע לסוף."

לאלון חשוב להיות מורה שעוזר לתלמיד להצליח בבגרות אבל קודם כל קשוב אליו ולבעיות שלו, אם יש. "חשוב לי שהם יגיעו איתי לשיחות עמוקות שהם מעבר, לדעת איך מתנהל השבוע של התלמיד, שהכול בסדר איתו. אתה חווה את הבנאדם ולומר להכיר אותו מעבר למורה- תלמיד בלבד. לרוב אנחנו אותם גילאים אז נוצרת חברות שהיא בלי קשר למקום הזה ספציפית. זו הזדמנות מצוינת להכיר פה עוד אנשים. אני מצפה מעצמי להצליח להביא את התלמיד לבגרות בתור המטרה הראשית אבל מעבר לזה המטרה היא שהוא ירגיש איתי בנוח וגם יתקדם, לווא דווקא במתמטיקה, אבל בכלל שירגיש שהוא מתפתח ובונה לעצמו ביטחון. לתת לו תחושה שיש מישהו שנמצא איתו".

"גרמו לי להאמין בעצמי"

חיוכים גאים, הערכה רבה לצוות שמשקיע בהם זמן ומרץ, מודעות עצמית גבוהה ותחושת ביטחון בהצלחתם האישית- כל אלו מהדהדים היטב מדבריהם של מי שלשמם התכנס הפרויקט- התלמידים. אי אפשר שלא להתרגש מהאופן בו כמה מהם מתארים מהו פרויקט ברק עבורם.

"הגעתי לפרויקט דרך ידיד של הבן זוג שלי שלמד שם אנגלית. גיליתי מקום מדהים", אומר אבי שלומד במקום. "אנשים מגיעים ומקדישים מהזמן הפרטי שלהם בשבילך. בתיכון היה חסר לי החיבור בין המתמטיקה הבסיסית של שברים ואחוזים לבין מתמטיקה של התיכון. המורים כאן עשו לי את החיבור הזה בצורה מדהימה ואינטנסיבית, בגלל זה זה מצליח. אפילו אם יש בעיות אישיות הם מוכנים לעצור את השיעור ולדבר כי כשדברים מונחים על הלב אי אפשר באמת להתרכז. זה לא רק מורה למתמטיקה, זה גם מעין פסיכולוג או קואוצ'ר."

אין תמונה
המורה אורי (מימין) ולתמיד
אורלי (שם בדוי) מספרת: "אני מקרה מאוד מיוחד, יש לי דיסלקציה והפרעת קשב. לא הצלחתי בלימודים במסגרת רגילה, וגם במובן הרגשי זה לא פשוט ברגע שאת עסוקה באם את לסבית או לא. בנוסף יש את הלחצים אצלנו בקהילה החרדית של בחורה שמגיעה לגיל 18 וחייבת להתחתן, כל התהליך של שידוך- הרגשתי שאין לי סיכוי. במיוחד כשאת לומדת בבית ספר חרדי, שם אין להם בכלל מודעות למה זה לסבית, דיסלקציה עבורם זה ממש פיגור, אבחונים זה משהו שלא היה".

אורלי ידעה שיש פער מאוד גדול בין הידע שלה לתוצאות שקיבלה במבחנים. "אם היו שולחים אותי לאבחון ונותנים לי את ההתאמות שמגיעות לי הייתי מגיעה לציונים הרבה יותר גבוהים. פה בפרויקט ברק אתה לומד עם מורה אחד על אחד וזה מאוד משמעותי עבורי, 80% מהלקויים שלי פשוט נעלמים, אין לך מקום לחלום, הם עוזרים לך להתמודד עם כל קושי. השנה זו פעם ראשונה מכיתה א' שהכנתי שיעורי בית. יש כאן דרישות אבל הכול מותאם לצרכים שלי, הכול בהדרגה- התחלתי להכין תרגילים כשהמורה נוכח לידי ולצבור ביטחון להכין שיעורים בעבודה עצמאית בבית.

בזכות המורים והצוות

את המורה שלה היא רואה כמורה דרך. "הצוות מאוד תומך בין אם זה קשיים רגשיים לגביי הומוסקסואליות  או סתם קושי בעבודה, תמיד יש להם מענה. אני רוצה בהמשך להתנדב פה כמורה בעצמי ולעבור את התהליך הזה יחד עם מישהו."

"הגעתי דרך פרסום בחוף הילטון שיש מקום באגודה למי שרוצה ללמוד ולהשלים בגרויות", מספר מ'. "לא היה לי קל כבוגר פתאום לשבת ולהכין שיעורי בית, ללמוד לבגרויות. אבל מה שהחזיק אותי פה זה לא רק הרצון ללמוד זה גם הצוות, הם עוזרים לך גם כשאתה מגיע ללמוד וגם כשאתה בבית וגם מעבר לתחום הלימודי, בדברים של מאחורי הקלעים. הם מדרבנים אותי ונותנים לי מוטיבציה, אם זה במתמטיקה שיואב מתקשר אליי ודואג אם הכנתי שיעורי בית. בתיכון הייתי הולך לאיבוד בכיתה של 45 תלמידים, זה היה ממש בלתי אפשרי. פה אתה יושב עם מורה אחד על אחד, וככה הצלחתי לעשות 4 יחידות באנגלית, במתמטיקה אני משלים עכשיו את היחידה השלישית כשהיה חסר לי הכול, התחלתי איתם מ-א'. אני מאוד מעריך ומרוצה מההספק שלי."

למי שנמצא באותו מצב שלהם ומתלבט אם להגיע לפרויקט, יש להם מה לומר. "אם אתם מרגישים שהמצב ממש אבוד מבחינה של ללמוד ולהשלים את הבגרות מחדש, אז פה המורים יכולים לעשות אדמה מעל האדמה ואדמה חדשה וצחה וממנה באמת לבנות מגדל אייפל. פשוט מדהים מה שהם עושים פה", אומר אבי. "המקום הזה בונה אותך, גם אם לא תצא עם בגרות הוא נותן לך ביטחון להאמין בעצמך. בעיניי זה לא לימודים זה תרפיה דרך לימודים. זו זכות גדולה להיות כאן", מוסיפה אורלי.

נאור:"חשוב שידעו שפה זה מותאם לצרכים של כל תלמיד והם יכולים להשלים בגרות מלאה ולהתקדם הלאה, אפילו ליהנות פה מחוויית הלמידה ומהאנשים".

לתרומות אפשר לפנות לאגודה בטלפון: 03-6205590 ולציין שהתרומה מיועדת לפרויקט ברק. בנוסף, פניות לפרויקט בנוגע ללימודים, התנדבות או נושאים כלליים אפשר לפנות למייל: barak@glbt.org.il.

>> אני אוהב את הבן ההומו שלכם. למה אתם לא?

>> עומר שריף הבן: "אני הומו ויהודי"

>> היכנסו ותיהנו מכתבות נוספות בערוץ הגאווה