החלטת בית המשפט העליון של ארה"ב מ-2015 קובעת כי משפחות להט"ביות זהות בכל דבר ועניין למשפחות הטרוסקסואליות, ובכל זאת חלק מהמדינות היותר שמרניות מסרבות להתייחס לפסיקת בית המשפט. שופטים ובעלי תפקידים ציבוריים מצליחים להפלות לרעה להט"בים, בכך שהם "נמנעים מסיבות מצפון" להחליט בעניינם, כפי שהסביר השופט לענייני משפחה מיטשל נאנס מקאנטקי, כשסירב לאשר אימוץ בידי משפחות להט"ביות. המחלוקת מחריפה במדינות טקסס, דרום דקוטה, קנטאקי ואלאבמה, שמוצאות דרכים להגן מענישה פדרלית על סוכנויות אימוץ בתחומן המפלות זוגות להט"בים.

על רקע המאבק בין השמרנים בארה"ב לקהילה הלהט"בית, ד"ר אנדרו לילנד יצא לברר האם ישנם הבדלים בין ילדים במשפחה של שני אבות, ובין ילדים במשפחה של אבא ואמא. בקצרה, אין ממש הבדל, וההבדל שכן ישנו מסתבר לטובת הקהילה כולה. במחקר שערך במסגרת הדוקטורט שלו בחינוך, בדק מחקרים על אופני החינוך של ילדים במשפחות של שני אבות, וסקר עשרות משפחות באזור צפון מזרח ארה"ב.

חלוקת התפקידים במשפחות של שני אבות דומה למדי לחלוקת התפקידים במשפחות הטרוסקסואליות. מחקרים מצאו כי זוגות אמידים ולבנים, נוטים לחלק את התפקידים לפי רמות הכנסה. האחד מחזיק קריירה בעלת הכנסה גבוהה, ואילו האחר בעל הכנסה נמוכה יותר או ללא הכנסה בלבד, הוא זה שדואג למרבית מטלות הבית והטיפול בילדים. במשפחות בהן שני האבות עובדים במשרה מלאה, ובהכללה אצל בני זוג שאינם לבנים, חלוקת התפקידים נוטה להיות מבוססת יכולת. כלומר כל הורה עושה את מה שהוא טוב בו, והתפקידים אינם מתאימים בהכרח להגדרות תרבותיות כמו תפקיד "אבהי" או תפקיד "אמהי".

מחקר שנערך באוניברסיטת אורגון ב-2015 מצא הסכמה מקיר לקיר, כי ילדים לזוגות חד מיניים אינם נמצאים בעמדת נחיתות על פני חבריהם הגדלים להורים משני המינים. 19,000 מאמרים ומחקרים מהשנים 1977 עד 2013 נסקרו ונשקלו. המחלוקות המעטות בקהילה המדעית שככו במהלך שנות השמונים, כשהצטבר נפח גדול יותר של מידע מן השטח. עד תחילת המאה הנוכחית נזנחו המחלוקות לחלוטין, וכעת הקונצנזוס בקהילה המדעית הוא שילדים להורים מאותו המין בעלי איכויות פסיכולוגיות, התנהגותיות וחינוכיות זהות לאלה של רוב האוכלוסיה.

אבל מה לגבי מערכת החינוך? איך ילדים להורים להט"בים יסתדרו בבתי הספר ובמסגרות החינוכיות? במחקר החדש שערך לילנד, נמצא שאבות גאים נוטים להיות מעורבים יותר בחיי הקהילה ובבתי הספר של ילדיהם בהשוואה לאבות הטרוסקסואלים. חלקם יקחו תפקידים בוועדי הורים, יתנדבו במרכזים קהילתיים, ויארגנו פעילות מחוץ למסגרת בית הספר.

מחקר שנערך ב-2008 בידי הרשת ההומו-לסבית-סטרייטית לחינוך, סקר 588 הורים להט"בים. במחקר נמצא כי אבות הומוסקסואלים נוטים להיות מעורבים יותר מאבות הטרוסקסואלים, מכיוון שהם אוהבים את ילדיהם ורוצים לתרום את חלקם לקהילה. החוקרת אבי גולדברג משערת שדרך מעורבותם בחינוך ילדיהם, אבות גאים מצליחים לקדם נראות להט"בית בקהילותיהם, ולהדוף מראש דעות קדומות ותגובות שליליות מצד המחנכים וההורים האחרים.

>> "אתה ואבא ינאי תתנחמו זה בזה"

>> אנחנו יכולים לדעת באיזה גיל יצאת מהארון

>> 18 סלבס שלא ידעתם שההורים שלהם להט"בים

עוד נמצא, שבאופן די הגיוני, אבות גאים נוטים להעדיף בתי ספר וקהילות בעלי מגוון ופתיחות תרבותית, המהוות סביבה בטוחה לילדיהם. שוב המדע תומך בעובדה משפחות להט"ביות אינן שונות ממשפחות הטרוסקסואליות, ונוקטות צעדים לשילוב מלא בקהילה, וילדיהם אינם היחידים שמרוויחים מכך.