כלב מלקק בטן הריונית (צילום: istockphoto)
לא לרופאים ולא לווטרינרים יש הסבר מושלם לתופע | צילום: istockphoto
אילולא לולה, כלבה מגזע סטפורדשייר בול טרייר, ייתכן שאוליבר התינוק לא היה נולד חי. ג'ייד אמברוז הבריטית בת ה-23 הייתה בשבוע ה-33 להריונה הראשון, כשהיא התעוררה באמצע הלילה בגלל נביחות חסרות מנוח של הכלבה האהובה שלה. "בהתחלה חשבתי שהיא נובחת על משהו מחוץ לבית, ולקח קצת זמן עד שהבנו שהיא נובחת עליי. רק אז שמתי לב שאני מדממת ושהמים שלי ירדו".

אמברוז, שלא הרגישה בשום כאב וישנה שינה עמוקה, הייתה יכולה לאבד את התינוק שלה. לאחר שמיהרה לבית החולים הרופאים אכן אישרו לה שהדם והמים בישרו על לידה מוקדמת – אבל בזכות התגובה המהירה שלה הם הצליחו לייצב את העובר ברחם ולמנוע את הלידה, שאין לדעת כיצד הייתה מסתיימת. בזכות הכלבה שזיהתה את המצוקה של העובר ההיריון ניצל, ואוליבר התינוק נולד בשבוע 40 בריא ושלם.

בהריון? היכנסי למחשבון ההריון שלנו

"אם לולה לא הייתה מעירה אותי בלילה ההוא, אני לא יודעת מה היה קורה כי לא הרגשתי שום דבר", אמרה אמברוז. "אין לי מושג אם היא יכלה לשמוע את פעימות הלב של העובר או שזו הייתה פשוט אינטואיציה כלבית, אבל אנחנו נהיה אסירי תודה כלפיה לתמיד".

לולה היא לא כלבה יוצאת דופן: נשים מספרות כל הזמן כיצד הכלבים שלהן זיהו שהן בהיריון. לכלבים יש יכולת לא לחלוטין מוסברת לחוש בהיריון של הבעלים שלהם, ולעתים הם עושים זאת עוד בטרם האישה עצמה יודעת שהיא הרה. כלבים יכולים לזהות את השינויים ההורמונליים המתרחשים בגוף האישה באמצעות חוש הריח שלהם – ולעתים הם מגיבים בהפגנת חיבה יתרה לאשה ההרה, או דווקא בהתנהגות מבולבלת ומרוחקת.

לא לרופאים ולא לווטרינרים יש הסבר מושלם לתופעה. ״אנו מכירים ביכולתם של כלבים לזהות שינויים הורמונליים אצל נשים ואף מחלות מסוימות באמצעות חוש הריח המפותח והמדהים שלהם", אומר לנו ד"ר בועז לנדרמן, הווטרינר של גן החיות הלימודי בחיפה ובעל מרפאת דניאל בחיפה, "אך מבחינה מדעית הנושא אינו מספיק מוכר לנו ולכן קשה לקבוע ששינוי בהתנהגות הכלב יצביע בוודאות על זיהוי בעיה רפואית כזאת או אחרת אצל הבעלים".

במקרה של אמברוז, בכל מקרה, חיי העובר ניצלו בזכות הכלבה שלה. אם את מצפה לתינוק ויש לך בבית כלב, כדאי לך מאוד להיות עירנית לתגובות שלו גם בשלבים המאוחרים של ההיריון. להזיק זה לא יכול.

>> כל המיתוסים על הריון ובעלי החיים