"בשנים הקרובות, כשנפסיק לנהוג, נהיה מוקפים בהמון..." 
-"מה? מה זאת אומרת נפסיק לנהוג, מי יפסיק לנהוג"? 
"אני, אתם. תהיה מכונית אוטונומית ולא יהיה הגיוני שננהג יותר או שנחזיק בכלל מכונית".
-"מתי?"
"10, 15 שנים, לא יודע. אבל לא עוד הרבה".
-"?!"
"זה חדש לכם"?
-"?!?!"

רגע של דממה בחדר. הקהל שבא להרצאה שלי השבוע ממש הופתע. לקח להם כמה שניות לעכל את ההיגיון הזה. המכונית האוטונומית תהיה הצלחה לא אם לכל אחד תהיה אחת כזו – אלא אם לאף אחד לא תהיה מכונית בכלל. אנחנו לא רק נפסיק לנהוג – אנחנו נפסיק להיות הבעלים של כלי רכב.

רכב גוגל (צילום: גוגל)
הנהג שלנו חברמן, הוא בכלל לא קיים | צילום: גוגל

צאו רגע מהקופסה. זה הרי פתטי: כל הרחובות שלנו כולם הם פשוט מחסן מכוניות ענק. כשאני מסתכל על תמונות ישנות של תל אביב זה ממש צובט בלב. פעם היה רחוב. עצים, מדרכות, מקום לאנשים. היום זה מגרש מתכת. אנחנו משתמשים במכונית שלנו ארבעה אחוזים מהזמן. ב-96 האחוזים הנותרים אנחנו צריכים לאחסן אותה איפשהו. גוגל טוענת ש-30% מעומס התנועה בערים נובע מחיפוש אחר חנייה

יודעים מה, אני רוצה שימציאו לי אסלה ניידת. על האסלה אנחנו יושבים פחות מאחוז אחד מהזמן. בין לבין, למה שלא אחנה את האסלה שלי בכחול לבן.

אז זה רק הפרומו. הנמלים בחיפה, אשדוד ואילת מתפקעים ממש ברגע זה מ-70 אלף מכוניות חדשות שמחכות לבעלים. מתחננים שם לשטחי חנייה חדשים למכוניות עם ריח פלסטיק אורגינל. קצב היבוא של המכוניות לישראל הוכפל בחודשים האחרונים. לא שמעתי שהכפילו את קצב בניית הכבישים.

80% מכוניות פחות

"אם היה שירות הסעות שהוא זול יותר מהבעלות על מכונית, יותר אמין, ואתה יושב מאחור בנוחות ולא לחוץ מקדימה – למה שתרצה להיות הבעלים של מכונית"? לשאלה הרטורית שהציב השבוע מנכ"ל אובר (Uber), טראוויס קלניק' בפני הפורום הכלכלי העולמי, יש שתי תשובות: ההרגל האנושי להיות הבעלים של מכונית ולנהוג בה – ואינטרסים כלכליים עצומי-משקל של יצרני המכוניות, הדלקים, הביטוחים וכל השאר. קשה מאוד להתגבר על הכוחות האלה, אבל אם נצליח, האנושות כולה תרוויח חתיכת זינוק בעלייה.

ג'וני קאב מזכרון גורלי (צילום: מתוך הסרט)
למה שלא תקחו מונית שנוהגת בעצמה, כמו הג'וני קאב מזכרון גורלי? | צילום: מתוך הסרט

אם אנחנו משתמשים במכונית 4 אחוזים מהזמן, אומר קלניק, זה אומר שמכונית אחת יכולה לשרת 30 איש. גם אובר, כמו גוגל, אפל, מרצדס ואחרות, מפתחת שירות של מכוניות שנוהגות את עצמן. עכשיו תחשבו על צי מכוניות, שכל אחת יודעת להביא אותנו לבד ממקום למקום, ולהביא את עצמה אל הנוסע הבא. בסוף היום היא מחנה את עצמה מחוץ לעיר, רחוק. אם הצי גדול מספיק, והמחשב שמנהל אותו חכם מספיק, המכוניות האלה לא ייסעו ריקות יותר מכמה מטרים. מישהו סיפר לי פעם שהמרחק שמוניות גט טקסי נוסעות בלי נוסע קטן ב-75 אחוזים יחסית לתחנות מוניות "רגילות", בגלל שיש מוח גדול וממוחשב שמייעל את הצי הזה בכל רגע. ובכל זאת, נניח שקלניק טועה. מכונית אחת לא תספיק ל-30 אנשים. רק לחמישה. אבל מה – המחשב מסדר אותם אוטומטית בקארפול. בום, העלמנו 80% מהמכוניות בכביש. רוצים לדמיין מה זה יעשה לעומס בכבישים ולתאונות הדרכים?

למה אנחנו מחכים?

המכונית עצמה כבר מוכנה. לא נשאר הרבה. יש כמה פינות לסגור, כמו לשכנע את כל המדינות בעולם שהיא מספיק בטוחה כדי לאפשר לה לעלות על הכביש. זה החלק הכי קל, אגב. להתגבר על האינטרסים של כל החברות שנהנות מהמצב הקיים, זה הולך להיות חתיכת תיק. לשכנע את בני האדם לוותר על ההרגל הישן, זה הולך לקחת כמה שנים טובות ומיותרות מאוד.כי כל שנה שהמכונית האוטונומית מתעכבת, זו עוד שנה של עצבים ולחץ, בזבוז זמן כסף ודלק, ומיליון איש שנהרגים בתאונות דרכים בעולם. מכירים את הסיבה הכי מנומסת לתאונות דרכים - "הגורם האנושי"? אפשר להעיף אותה מהמשוואה, וכדאי לעשות את זה כמה שיותר מהר.

המכונית האוטונומית של גוגל עושה כבר היום הרבה פחות תאונות מכל נהג אנושי. משהו כמו 13 תאונות קלות ליותר ממיליון מייל של נסיעה, וגם הן שלא באשמת המכונית הממוחשבת. אל תהיו פרנואידים - לנהג יש אפשרות להשתלט על ההגה בכל רגע. הנהגים מצאו סיבה לעשות את זה רק באלפית מזמן הנהיגה. אולי כי פתאום התפנה להם המון זמן. הם בטח הלכו לישון.