זו הייתה שנת ספורט מדהימה. יורו 2012 סיפק את הסחורה, שיאים מדהימים נשברו באולימפיאדה, האליפות באנגליה הוכרעה בשנייה האחרונה, מכבי תל אביב ופנאתנייקוס מתחו אותנו עד לשנייה האחרונה בסדרת פלייאוף מדהימה, ואפילו בליגת הכדורגל שלנו קיבלנו אלופה חדשה ומרגשת. 

אנחנו בערוץ הספורט של mako הבאנו לכם את כל הצבע וכל הדיווחים מכל מה שקרה השנה, כולל דיווחים של מוטי קירשנבאום מהשורה הראשונה באיצטדיון האולימפי, משם הוא ממש הריח את הזיעה של אוסיין בולט בזמן שהוא נוגע בזהב.

וגם בבחירת חמשת אתרי הספורט של ישראל נפלו הפתעות. ברשימה ניתן למצוא לא פחות משלושה אתרים שלא נבחרו בפרוייקט בשלוש השנים האחרונות, וקיבלנו גם המלצה חמה על אתרים מחו"ל מהמאמן של המדינה. 

אין תמונה
המגזין בפרונט. וואלה!ספורט

 1. וואלה! ספורט

וואלה ספורט מהווה בית לכותבים מוכשרים שפשוט כיף לקרוא. מבחינת התוכן החדשותי האתר מעודכן בדיוק כמו מתחריו, אך בנושא המגזיני הוא משאיר להם אבק. אם אלה הרשימות המרתקות של אוהד גרינוולד על מכבי תל אביב בכדורסל, הכתבות של אורן יוסיפוביץ' על כדורגל ישראלי או טור הדעה המצויין של פז חסדאי – תמיד יש משהו מעניין לקרוא על ספורט נטו, ולא על הגליצ'ים הרכילותיים שמסביב. בשורה התחתונה: מדובר באתר ספורט לאנשים חושבים.

2. ספורט5

אתר ערוץ הספורט נחשב עדיין, לאתר הספורט הטוב בישראל. בעוד אצל המתחרה הגדול שלו ONE ממשיכים להתעסק בכמות ובמהירות, בערוץ הספורט מתעקשים להתעסק באיכות המוצר.

אין תמונה
מקפידים על "הבוקסות". ספורט5
המראה הכללי של האתר הוא חלומו הרטוב של כל מעצב גרפי. כנסו לאתר ושימו לב לתופעה מוזרה, כל הכותרות, וכל כותרות המשנה, מיושרות למלבן – אין רווחים מיותרים. מדובר בעבודה סיזיפית של עורכי תוכן, שמקפידים לשמור על המראה החיצוני של האתר במקביל לעבודה השוטפת בדסק.

האתר, שגם אנחנו ב-mako מפרסמים את תכניו, עבר בשנה האחרונה שידרוג גדול לעולם הניו-מדיה, עם אפליקציית סלולר מרהיבה לאייפון ואנדרואיד והרבה שידורים חיים ותקצירים שוטפים אשר משודרים באיכות מדהימה. בשורה התחתונה: עדיין המקום הטוב ביותר להתעדכן בו על ענייני ספורט.

3. אתר ההתאחדות לכדורגל

חובבי ספורט בכלל וכדורגל בפרט לא אוהבים את אבי לוזון. זה קל לא לאהוב את אבי לוזון, האיש שהכריז על עצמו כראש הממשלה של הכדורגל, בדיוק כפי שקל לא לאהוב את בנימין נתניהו. גם עיתונאי הספורט לא מתים על לוזון, וכשבאים לקטרג עליו, נוטים להזכיר בעקיצה את העובדה שההשקעה הכי גדולה שלו מיום כניסתו לתפקיד הייתה שדרוג אתר האינטרנט.

אין תמונה
מילה טובה על לוזון. אתר ההתאחדות לכדורגל

אלא שעקיצות בצד, כי על אתר האינטרנט של ההתאחדות לכדורגל ניתן להגיד רק מילים טובות. עדכוני חדשות, תקצירי וידיאו, מידע שוטף, ליגת חלומות – ובעיקר, ארכיון סטטיסטי נרחב ומרתק, אליו ניתן לצלול שעות ארוכות במסע נוסטלגי בדברי ימי נבחרת ישראל או הקבוצה האהובה עליכם.

נורא קל לפספס את האתר הזה, גם בגלל המיתוג הבעייתי של הכדורגל הישראלי, אבל גם בעיקר שמעט אנשים מבינים איזו עבודה נהדרת עשו וממשיכים לעשות בו. אז כאמור, מעט מאוד מילים טובות נכתבו על אבי לוזון בעיתונות הספורט בשנים האחרונות, אז הנה קבלו אחת – שאפו. בשורה התחתונה: אתר הספורט הכי טוב שאתם כנראה לא מכירים.

4. אתר מנהלת הליגה בכדורסל

אם הבעיה המיתוגית של הכדורגל הישראלי מתחילה ביושב ראש, בכדורסל הבעיה שונה לחלוטין. ובכלל, כמה מהקוראים יודעים להגיד בשליפה מיהו יו"ר מנהלת ליגת ווינר סל? (לא, התשובה היא לא אבנר קופל).

לא צריך להיות מומחה ספורטיבי בשביל להכיר את הבעיות בכדורסל הישראלי – השליטה האבסולוטית של מכבי תל אביב, בריחת הכישרונות לחו"ל, פער האיכויות בין קבוצות הצמרת לקבוצות התחתית ועוד. ובכל זאת, אם יש גוף "נוצץ" בספורט המקומי – זוהי מנהלת הליגה בכדורסל.

אין תמונה
אנשים שאוהבים כדורסל, מבינים כדורסל, ומבינים אנשים שאוהבים כדורסל. אתר המנהלת

כל מי שהיה באחד מהקוקטיילים לפתיחת העונה, או באחד מאירועי הפיינל פור בשנים האחרונות יודע כמה דגש (וכסף) שמים במנהלת על המעטפת החיצונית. המנהלת לא צריכה להתעסק כמעט בנושאים מקצועיים (בשביל זה פועל, במקביל, איגוד הכדורסל) אלא רק בארגון ובמיתוג, והאנשים שעובדים במנהלת עושים בדיוק את זה, והם עושים את זה טוב.

באתר ניתן למצוא כל דבר שצריך לעניין מישהו שאוהב כדורסל ישראלי ועוקב אחרי ליגת העל. סיקורי משחקים, שידורים חיים, ליגת חלומות, סטטיסטיקות, תקצירי וידיאו, טורי דעה ואפילו פלטפורמה לשיתוף סרטוני גולשים סטייל יוטיוב – רק של כדורסל ישראלי.

קל להבחין שבאתר מנהלת הליגה בכדורסל עובדים אנשים שאוהבים כדורסל, מבינים כדורסל, ומבינים אנשים שאוהבים כדורסל. לא מפתיע לגלות שסמנכ"ל התקשורת של המנהלת הוא שלומי פרי, שהיה העורך הראשי של אתר "ספסל", שנבחר לאחד מחמשת האתרים הטובים של mako לפני שלוש שנים. בשורה התחתונה: יש דברים מוצלחים בכדורסל הישראלי שלא קשורים למכבי תל אביב.

5. ספורט הארץ

בגל הקיצוצים האחרון בעיתון "הארץ", מדור הספורט של העיתון, שהיה האיכותי והמעניין ביותר בישראל, פשוט נסגר והפך להיות חלק קטנטן בתוך עמודי הברודשיט של החדשות. אבל גם עכשיו, כשכנפיו קוצצו עד דק, ורבים מהכותבים המוכשרים שבו עזבו או הועזבו, עדיין מדובר בפרפר צבעוני בשמי תקשורת הספורט הישראלי.

אין תמונה
אל תבואו בשביל העיצוב. ספורט הארץ
וצבעוני זו מילת המפתח. אל תבואו לאתר "הארץ" כדי לחפש את התוצאות הכי מעודכנות או את סיקורי המשחק הכי נרחבים, אל תחפשו בו גם עיצוב מבריק ופלאשים נוצצים - תבואו בשביל כתבות הצבע והתוכן המקורי.

נציין ראשית את העורכים והכותבים הוותיקים עוזי דן, גיל ויטל ושלומי ברזל, שמוכיחים שאפשר להחזיק מדור מתפקד ומרתק עם מעט כוח אדם. נתבל בכמה מהפרשנים הטובים בארץ, כמו אביב לביא, אמיר ענבר ואורי משגב ונקנח בכתיבה הייחודית של אלון עידן, ככל הנראה האיש שרואה ספורט בצורה הכי מעניינת בישראל, ויודע להעביר את נקודת המבט שלו לקורא בצורה מושלמת. בשורה התחתונה: יוחזר מדור הספורט הנפרד של "הארץ" לאלתר.

בחירת הסלב: הבחירה של מאמן מכבי תל אביב, דיוויד בלאט:

בלאט, מצב מעורפל (אלן שיבר) (צילום: ספורט 5)
אתרים של מקצוענים. דיויד בלאט | צילום: ספורט 5

"אני מנסה לגלוש באתרים שהם יותר מבוססים על עובדות ועל סיקור מקצועי של התרחשויות ממשיות, מאשר על פרשנות, דעות ומה שנקרא 'כתבות צבעוניות'. האתרים האהובים עליי הם אתרי ה-NBA ו-ESPN, שם אפשר לראות תוצאות מדויקות, סטטיסטיקות של ליגות שונות בעולם, סיקור של משחקים ובעיקר להבין לעומק את היכולת והביצועים של השחקנים. אם זה דרך נתונים וסטטיסטיקה, ואם דרך סיקור משחקים. 

"עבורי זה כלי עבודה לכל דבר, למציאת שחקנים שיכולים להיות מתאימים למכבי בעתיד או כאלה שהיינו מעוניינים בהם בעבר והקשר עדיין לא נותק.  

"ב-ESPN הדיווחים מאד מקצועיים ולרוב נטולי פרשנויות. גם אם יש פרשנות, היא מבוססת על עובדות ופחות על סיפורי צבע או ספקולציות ודעות. אני קורא גם את אתרי הספורט הישראלים, אבל זה לרוב כדי להתעדכן בחדשות היומיומיות. כמו הרבה אנשים, כמעט הפסקתי לקרוא עיתונים.

"אני קורא אתרים בבית, וגם נכנס באייפון, אבל המינון משתנה מיום ליום כי אני בנאדם מאד עסוק. אתר נוסף אליו אני גולש באופן קבוע הוא סקאוטינג פור יו שהוא אתר כדורסל מקצועי שמעניין בעיקר מאמנים ואנשים שעוסקים בתחום".

היציאה: דה באזר

אתר דה באזר, שהוקם על ידי עיתונאי הספורט רונן דורפן ואיתן בקרמן, הוא ככל הנראה האתר הממכר בישראל (לא רק בספורט, בהכל). האתר הוא בעצם אסופה של בלוגים שונים, הנכתבים על ידי עיתונאי ספורט, כאשר לכל אחד מהם יש "מספר חולצה" קבוע, כמו בקבוצות ספורט מקצועניות. בין השאר כותבים באתר מנחם לס, זאב אברהמי, עמית לוינטל, דובי מילר, איציק אלפסי, יואב דובינסקי, עופר פרוסנר, דורון קרמר ועוד. בין השאר ניתן למצוא "פוסטים אורחים" תחת הכותרת - BUZZ.

אך הדבר שמייחד את האתר הוא לא הטקסטים, אלא דווקא הטוקבקים. להבדיל מכל אתר אינטרנט אחר בישראל כמעט, הטוקבקים בדה-באזר מתפתחים לדיונים ארוכים ומורכבים, בהשתתפות הגולשים וכותבי האתר הקבועים. התגובות באתר מופיעות בצורה של דיונים, שמזכירה יותר פורומים שיתופיים מאשר טוקבקים. לא פעם, הטוקבקים לפוסט הופכים להיות מוקד הפוסט, יותר מהטקסט עצמו.

בשנה האחרונה החלו להתפרסם חלק מהכתבות של "דה באזר" באתר ערוץ הספורט, אך עדיין מומלץ לחובבי הספורט האמיתיים להיכנס ולצרוך את הטקסטים בנושאים האהובים עליהם דרך האתר עצמו.