לאחר סבב ארוך של מיון ואיתור מועמדים לתפקיד בכיר בפייסבוק בישראל, הג'וב הנחשק נתפס: ג'ורדנה קטלר, כיום ראש לשכת שגריר ישראל בארה"ב, מונתה למנהלת מדיניות ותקשורת של הרשת החברתית בישראל. עד כה לא היה בישראל תפקיד אחראית קשרי ממשל ותקשורת מעין זה בפייסבוק, ומינוי כזה משקף את העמקת הקשר של החברה בארץ.

מארק צוקרברג (צילום: מתוך כנס F8)
מארק צוקרברג | צילום: מתוך כנס F8

קשרי ממשל כאלה נחוצים במיוחד לפייסבוק בתקופה זו בה החברה נמצאת תחת מתקפה חזיתית בשל התחמקותה מתשלום מס על פעילותה בישראל, באמצעות רישום הפעילות העסקית המקומית שלה באירלנד. בכנסת וברשות המסים הועלו באחרונה הצעות לחייב את החברה לשלם מס חברות ומע"מ בישראל.

התפקיד אליו מונתה קטלר כולל ניהול המדיניות של פייסבוק בשוק הישראלי, שיתופי פעולה עם גופים ציבוריים, עמותות וגופי ממשל - וניהול תחום התקשורת בחברה. עד כה פעילויות אלה נוהלו על ידי צוות פייסבוק בלונדון. בחודשים האחרונים ניסתה החברה לאתר מועמד לתפקיד כזה, ומועמדים בכירים התמודדו על התפקיד.

קטלר תצטרף לצוות של פייסבוק אירופה, אפריקה והמזרח התיכון, ותהיה אחראית על קשרי ממשל ותקשורת של פעילות החברה בישראל. בשלוש שנים האחרונות היא שימשה כראש לשכת שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שהיה יועצו הקרוב של נתניהו ואף שימש ככותב הנאומים שלו. מ-2003 מכהן דרמר כיועצו הקרוב של נתניהו במשרדים השונים שבהם כיהן, למעט תקופה שבה כיהן דרמר כציר הכלכלי בשווינגטון. קטלר שימשה גם כסגנית היועץ הבכיר לראש הממשלה בנימין נתניהו לענייני תפוצות במשך ארבע שנים, לאחר שהיתה קצינה בכירה לדיפלומטיה ציבורית בשגרירות ישראל בארה"ב.

כיום פייסבוק פעילה מול התקשורת בישראל באמצעות משרד יחסי הציבור "שלום תל אביב". המשרד ימשיך ללוות כחברת יחסי הציבור את הרשת החברתית בישראל. על אף שפייסבוק חיפשה נציג שיהיה אחראי גם על היחסים עם התקשורת, נראה כי המינוי נועד בעיקר לחזק את קשרי הממשל של החברה עם השלטון הנוכחי בישראל. קלרט היא מקורבת לרון דרמר, שגריר ישראל בארה"ב, שהוא בעצמו נמצא במעגל הקרוב ביותר של נתניהו מזה יותר מעשור.

פייסבוק נמצאת לאחרונה תחת אור הזרקורים בכל הקשור להתנהלותה מול פוסטים ותגובות מסיתים ברשת החברתית. הרשת נוקטת מדיניות של חסימה והסרה של טקסטים ותמונות מסיתים, אך נטען לא פעם כי היא אינה עושה זאת באופן שיוויוני בין טקסטים מסיתים פרו-פלסטינים ופרו-ישראלים.

המתחרים המקומיים הקשים ביותר של פייסבוק, כמו גם של גוגל, הם דווקא גופי התקשורת המקומיים. בשנה האחרונה החלו ערוצי השידור לדרוש מנציגי הממשלה לפעול להסדרת השוק, וזאת לאור העובדה כי שיעור הולך וגדל מתקציב הפרסום מוזרם לפייסבוק וגוגל על חשבון גופי התוכן המקומיים. הממשלה עצמה, אגב, היא אחת המפרסמות הישראליות הגדולות בפייסבוק, באמצעות תקציבי הפרסום של משרדי הממשלה השונים.

פורסם במקור ב-TheMarker

עוד ב-TheMarker

עסקת ענק: מיקרוסופט תרכוש את לינקדאין תמורת 26.2 מיליארד דולר
המתחרה הסינית של אובר גייסה 600 מיליון דולר