בעת כתיבת שורות אלה, בעודנו יושבים בבית קפה בנמל תל אביב, חולפים לידנו קבוצות נערים בריצה כשהם מחזיקים בסמארטפון ותרים אחר דמויות הפוקימון המקומיות. המשחק הזה שבר שיאים עם 21 מיליון הורדות ביום, והפך ללהיט בין לילה. 

האם מדובר בצורת בילוי חדשה שתישאר פה הרבה זמן, או שמא זו תופעה חולפת שתשקע עם הטמפרטורות בסוף הקיץ הזה? קשה עוד לדעת, אך מעניין להיזכר במשחקי הסלולר ששברו שיאים בשנים האחרונות. היינו תקועים עם הראש בסמראטפון במשחקים, וכמעט נפגענו ממכוניות הרבה לפני שמפלצות הכיס פלשו לחיינו.

הנחש יצא ממסתורו

נראה שילידי שנות ה-80 יסכימו שאת משחק הסנייק נוכל להגדיר כמשחק הסלולר הראשון שהפך לתופעה בקנה מידה עולמי. אז נכון, עוד בשנת 1994 היו משחקי טטריס במכשיר ה-Hagenuk MT-2000, אך אלו לא זכו לתהילה כשהיו מותקנים במכשירי הסלולר וזו הגיעה בגדול בשנת 1997 עם הנוקיה 6610, מכשיר הסלולר הראשון בו הותקן משחק הסנייק.

השגעון תפס אז את כולם. מטרת המשחק היתה לשלוט בנחש שאוכל מזון המפוזר באקראיות בשטח המסך. בכל פעם גדל הנחש, אך אסור שיגע בעצמו או בגבולות המסך (עד לסנייק 2 שהיה ללא קירות).

כל שחקן מזדמן ניסה את מזלו עם הנחש המתפתל וכנראה 400 מיליון עותקים הופצו לגרסאות הסנייק השונות במכשירי נוקיה. גם תחרויות נערכו באותן השנים בין שחקני סנייק מנוסים. אחד האביזרים שסייעו להתמודד עם מקשי המכשיר הסלולרי היה הג'ויסטיק הייעודי.

רק אל תכעיסו את הציפורים

מאז התפתחה הטכנולוגיה, מסכי הטלפונים הניידים רק גדלו, חוויית המשתמש השתפרה משמעותית ואיתה גם משחקי הסלולר. כשמשחק האנגרי בירדס יצא לעולם ב-2009 הוא הופץ תחילה עבור מכשירי אפל וכבר זכה להצלחה גדולה. המשחק מבוסס על מלחמה בין ציפורים לחזירים, כאשר בכל פעם מותח השחקן רוגטקה שיורה ציפור אחת לעבר החזירים המסתתרים במקומות שונים. הציפורים צריכות להרוג את החזירים וכך מתקדמים בשלבים.

 

השילוב בין חווית המשחק (הלא מאוד ייחודית, יש לציין. היו משחקים עם עקרונות דומים) לבין הקומיות שבו היו כנראה המפתח להצלחה חסרת תקדים: לא פחות מ-16 גרסאות שונות של המשחק הופצו עד לאחרונה, כשלפני שנה עמד מספר ההורדות בשלל הפלטפורמות על שלושה מיליארד.

לא רק משחקים העמידו במרכז העלילה את הציפורים והחזירים החביבים: קו מוצרים מגוון הושק עם דמויות הסדרה, פרסומות, סדרות, סרט קולנוע ואף פארק שעשועים ליוו את ההיסטריה. אך לא ניתן לפספס כיצד המשחק הפך למציאותי, עת שחברת סלולר מברצלונה בנתה ברחוב מתקנים המדמים היטב את המשחק. עם שחרור הרוגטקה המפורסמת, רוגטקה שהוצגה באופן וירטואלי באחד ממכשירי הסלולר שהוצב ברחוב, שוגרה לאוויר בובה אמיתית בדמות ציפור וריסקה כמה מהמתקנים שנבנו לא הרחק משם כדי לחסל כמה בובות חזירים.

לא להפסיק לרוץ במשך 54,000 שנים

בשנת 2011 היה זה Temple Run שהפך ללהיט התורן. זהו משחק בו אנו מגלמים חוקרים שמנסים לגנוב חפצים ממקדש עתיק. באמצעות תנועות שונות על מסך המגע או הטיית המכשיר, אנו נדרשים לחמוק מקופים השומרים על מקדש. עלינו לרוץ הכי רחוק שנצליח מבלי שהקופים יתפסו אותנו.

בסוף אותה השנה דורג המשחק כאחד מחמישים האפליקציות המורדות ביותר בחנות ה-iTunes של אפל. כששוחרר בחנות האפליקציות של גוגל, בסוף מרץ 2012, משתמשי אנדרואיד הורידו את המשחק יותר ממיליון פעמים בפחות משלושה ימים. חמישה חודשים מאוחר יותר הוא כבר חצה מאה מיליון הורדות, אז פרסמה החברה המפתחת כי אם מחשבים את סך הזמן שבוזבז עד אז במשחק מגיעים ל-54,000 שנים. מרגיש כמו כלום, הא?

עוד ביטוי להצלחת המשחק היתה עם שחרורו של Temple Run 2, משחק ההמשך שמתבסס על אותה העלילה. לדברי המפתחת, חברת Imangi, הכוונה היתה לפתח משחק כמה שיותר דומה לגרסה הראשונה תוך הוספת אלמנטים חדשים ושיפור חווית המשחק.

אך כדי לעשות זאת נאלצה החברה לכתוב את קוד המשחק מחדש ותוצאות הגרסה השנייה מדברות בעד עצמן: בינואר 2013 הופץ המשחק בחנויות האפליקציות, בתחילה רק למערכות iOS, כשביממה הראשונה לשחרורו הוא השיג 6 מיליון הורדות. שנה וחצי לאחר מכן הוא כבר עבר את מיליארד ההורדות, אז גם הושקה גרסת מציאות מדומה למשקפי Gear VR של סמסונג. 

תופסים קו – באפליקציה

30 מיליון הורדות בחמישה שבועות – זהו הנתון הבלתי נתפס שנזקף לזכות אפליקציית Draw Something שהושקה בפברואר 2012. באותה התקופה, בממוצע 13 מיליון איש ביום עשו את הדבר הבא: הם בחרו מילה או ביטוי מבין שלוש אפשרויות, ציירו אותו על מסך הסמארטפון והיריב היה צריך לנחש מה ציירו, ולחילופין, הוא צייר להם והם ניחשו. ככה זה נראה כשזה היה בטלוויזיה, הרבה לפני הסמארטפון.


השיגעון החל להתפשט והאפליקציה תפסה את מקומה של אפליקציית אנגרי בירדס במקומות הראשונים בטבלאות ההורדות. זינגה, חברה המפתחת משחקי רשת, רכשה לאחר זמן קצר את החברה שפיתחה את Draw Something בכ-200 מיליון דולרים, אך לא עבר הרבה זמן ואנחנו מצאנו לנו אפליקציות אחרות שיעסיקו אותנו במהלך היום. Draw Something, אם שאלתם, איבדה רבות מהפופולאריות שלה.

הסוכריות שגרמו לעולם להתמכר

זה החל כמשחק פייסבוק תמים למראה שהתבסס על סוכריות צבעוניות כשהמטרה היא בכל שלב לרכז יחד את הסוכריות באותו הצבע ולהשלים את המשימות השונות. לאחר שנה היו כ-45 מיליון שחקנים ששיחקו בקנדי קראש סאגה בפייסבוק בכל חודש. מהר מאוד, לאחר ששוחררו אפליקציות לטלפונים חכמים, דורג המשחק במקומות הראשונים במצעדי ההורדות: נכון לשנת 2013 הופעל המשחק מדי יום כ-600 מיליון פעמים.

בכל מקום היה אפשר לראות את המכורים למשחק: באוטובוסים, בלימודים, במקומות העבודה. כולם היו גוררים ממתקים צבעוניים ממקום למקום ומסרבים להפסיק. עוד שלב, עוד משימה וגם עוד תגמול. "הייתי משחקת בו במצטבר 5 שעות ביום – גם בסמארטפון וגם בפייסבוק. "בשיא הייתי משחקת במצטבר 5 שעות ביום", אמר מ' בראיון ל-Nexter בתקופה שהמשחק היה להיט, "גם בסמארטפון וגם בפייסבוק. הגעתי עד שלב 181 מתוך 351 שהיו קיימים במקור, ובו אני תקועה כבר איזה שבועיים".

גרסה חדשה הוסיפה עניין למשחק הממכר, הפעם עם סוכריות סודה,  אך ההשלכות מההתמכרות למשחקים האלה רק המשיכו להתפרסם. למשל, אמריקאי בן 29 קרע גיד באגודל כתוצאה מגרסת הקנדי קראש במחשב ואפילו לא שם לב לזה מרוב שהיה מכור אליה.

שוב ציפורים בצמרת

עוד להיט שהכה בסמארטפונים שלנו בשנים האחרונות גרם הפתעה גם למפתחו. הפלאפי בירד הוא משחק לא מושקע במיוחד עם גרפיקה פשוטה והוא דל בכפתורי שליטה. כל שיש לעשות הוא לגרום לציפור לעוף, באמצעות לחיצות על המסך, ולהימנע מפגיעות בעמודים הרבים שפזורים שם בגבהים שונים.

בסוף ינואר 2014 כיכב המשחק ברשימת המשחקים החינמיים הכי מורדים בחנות האפליקציות של אפל, אך לא לזמן רב. שכן ב-10 בפברואר באותה שנה הוסר המשחק בפתאומיות. דונג נגוין, צעיר ווייטנאמי בן 29 שפיתח את המשחק קצת נבהל מהפופולאריות שלו: "פלאפי בירד עוצב למשחק של כמה דקות כשהמשתמש רגוע, אבל הוא הפך למוצר ממכר", סיפר. "אני חושב שהוא הפך לבעיה. כדי לפתור את הבעיה, הכי טוב להסיר את פלאפי בירד. הוא אבוד לעד". עם זאת, לא כולם האמינו לנגוין ויש הטוענים כי מדובר בהתערבות הממשלה הווייטנאמית.

אז החלה ההיסטריה: מכשירים שעליהם הותקנה האפליקציה עוד בטרם הוסרה, הוצעו למכירה במחירים יוצאי דופן. האהדה למשחק לא פסקה ולאחר זמן קצר המפתח הבטיח כי יחזיר את המשחק חזרה לחנויות ומי שבחרה לעשות מחווה למשחק היא לא אחרת מאשר גוגל שבגרסאות לוליפופ ומרשמלו של מערכת ההפעלה שלה כללה פיצ'ר נסתר המאפשר לשחק במשחק בכל מכשיר אנדרואיד

הנוסחה המנצחת למשחק מושלם

ואיך אפשר לשכוח את Fruit Ninja, את Clash of Clans, Where’s My Water?, Real Racing או Subway Surfers שכולם משחקים מוצלחים מאוד שגרמו לנו לבזבז שעות נוספות מול הסמארטפון שלנו. מדוע? ד"ר ירדן לוינסקי מונה כמה מגורמים להצלחה של המשחקים הממכרים הללו, בדגש על פוקימון גו: נוסטלגיה, חידוש ומוזרות.

אנחנו נהנים להיזכר בסדרות המצויירות של ילדותנו, אנחנו אוהבים מאוד את החידושים הטכנולוגיים הטמונים במשחק וגם חייבים לנסות משחקים שעליהם מדווחים בכל מקום בחדשות. רק אחר כך מגיעות התכונות שגורמות למשחק להצליח: פעולה, חוויה חברתית, התמחות, היטמעות, יצירתיות והישגיות. כך שאין ספק שאפשר להבין טוב יותר מדוע בכל שנה-שנתיים אנחנו מוצאים לנו את המשחק החביב התורן.