האם יש לאפשר "תספורות" לבעלי הון? (צילום: רויטרס)
האם יש לאפשר "תספורות" לבעלי הון? | צילום: רויטרס

15 ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: התנצלות בפני טורקיה? 

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: צה"ל פעל כראוי ולפי החוק הבינלאומי, כך על פי ועדת פאלמר, ועדה בלתי תלויה של האו"ם. ישראל הציעה להביע את צערה על מותם של האנשים שהיו על ספינת המרמרה, אבל אינה מוכנה לקבל אחריות או להביע התנצלות וזאת כיוון שמדובר בפעולת טרור כנגד מדינת ישראל.

העבודה: מפלגת העבודה רואה ביחסים הדיפלומטיים עם טורקיה נכס אסטרטגי משמעותי עבור מדינת ישראל, ותחתור לשימור ולהידוק מחודש של הקשר בין המדינות.

הבית היהודי: מדינת ישראל לא צריכה להתנצל בפני מי שפרע חוק והגיע לגבול עזה על מנת לעורר פרובוקציות ולקדם את הטרור. אנו עומדים מאחורי חיילינו שסיכנו את עצמם בהגנה על המולדת.

התנועה: לישראל ולטורקיה יש והיו אינטרסים משותפים הנוגעים לנושאים רבים בדגש על כלכלה וביטחון, ובהינתן הבידוד המדיני הבינלאומי של ישראל יש לעשות כל מאמץ להחזיר את השת"פ האסטרטגי בין המדינות.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: יש לחתור למשא ומתן עם הטורקים שיוביל לסיום מערכת היחסים העכורה עם טורקיה . ניתן לעשות זאת עם משרד חוץ חכם ועניני שלא מושיב שגרירים על כיסאות נמוכים.

מרצ: ישראל מעולם לא הייתה מבודדת יותר בעולם, מאשר בקדנציה של ממשלת נתניהו-ליברמן. אם תהיה התקדמות במישור המדיני, הנזק של מדיניות החוץ המביכה יוסר לאטו וישראל לא תהיה חייבת לאף אחד התנצלות.

קדימה: ישראל צריכה לעשות כל מאמץ על מנת לשקם את יחסיה עם מעצמה אזורית חשובה כמו טורקיה החברה בנאט"ו, שכן נעשו מישגים קשים בהתנהלות מולה. אנו מאמנים שאפשר וצריך לשקם את יחסנו ונעשה כל מאמץ להביא לכך.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): ביחס לטורקיה נעשו טעויות בעיקר בהשפלת השגריר על הכיסא הנמוך ועל כך צריך להתנצל ולא על ספינת המרמרה.

חד"ש: חד"ש בהחלט בעד שיפור היחסים עם כל מדינות האזור, ובכלל זה גם עם טורקיה. אנו חושבים שלממשלה יש בהחלט על מה להתנצל בכל הנוגע לפרשת מרמרה.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: טורקיה היא מדינה הנלחמת בטרור (המחתרת הכורדיתPKK) ולפיכך ישראל צריכה להתנצל בפני טורקיה על שלא העמידה לדין את כל מחבלי ה-IHH - ארגון הטרור הטורקי הפרו פלסטיני - שהיו על סיפון המרמרה. אסור לישראל להתנצל בפני טורקיה על כל ענין אחר, ודאי שלא על כך שתוך הגנה עצמית על חייהם בפני המחבלים הרגו חיילי השייטת 9 מחבלים.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: הארגון שהוציא לפועל את משט ה"מרמרה" הוא בן חסותו של המשטר הטורקי, לכן אין מקום להתנצלות חד צדדית שתפגע במעמד ישראל. ניתן באופן פרגמאטי להגיע להסכם של התנצלות הדדית שישרת מבחינה פרקטית את האינטרס של אזרחי ישראל. 

הירוקים: ישראל לא צריכה להתנצל בפני טורקיה על ארועי המרמרה. חיילי השייטת שעלו על הספינה הרגישו מאוימים ואף התמונות והסרטונים משם מוכיחים זאת, ופעלו כפי שנדרשו לפעול, כדי לשמור על ביטחונם.

אירוע המרמרה היה פרובקציה מתוכננת שנועדה למשוך את תשומת הלב של התקשורת הבינלאומית. הסכסוך הישראלי-פלסטיני הינו נושא חשוב שיש לפעול לפתרונו, אך פרובוקציות אינן הדרך להביא לפתרון.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון