ניסויים בבע"ח (צילום: חדשות 2)
ניסויים בבע"ח | צילום: חדשות 2

חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: ניסויים בבעלי חיים

הליכוד-ביתנו: לא הציגו את עמדתם.

העבודה: מפלגת העבודה תדאג לשלומם, לרווחתם ולהגנתם של בעלי החיים באשר הם: חיות הבר, חיות הבית וחיות המשק. המפלגה תפעל למגר תופעות של התעללות, התאכזרות ועינוי של בעלי חיים. עם זאת, במקרים בהם ניסויים בבעלי חיים הינם חיוניים לשמירת חייהם או בריאותם של בני אדם, יש הכרח לבצעם באופן מבוקר ותוך פגיעה מינימאלית בבעל החיים.

הבית היהודי: לא הציגו את עמדתם.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם 

התנועה: החוק שעבר בשנת 2010 האוסר שיווק וייצור תכשירים קוסמטיים שנוסו על בעלי חיים הוא ברכה גדולה. עם זאת הוא איננו מספק. יש לאסור לחלוטין מתן אישור לביצוע ניסויים בבעלי-חיים למטרות קוסמטיקה בישראל ויש לאכוף פיקוח על ניסויים בבעלי חיים למטרות רפואיות. כמו כן יש להפסיק מיד את המצב בו ישראל משווקת בעלי חיים לשם ניסויים בחו"ל.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם.

יש עתיד: ככלל נגד ניסויים בבעלי חיים. יש לשקול חריגים כשמדובר בניסויים שתכליתם מחקרים שנועדו להצלת חיים.

מרצ: מרצ תומכת בתיקון חוק צער בעלי חיים - ניסויים בבעלי-חיים. כיום, ישראל היא המדינה היחידה בעולם המערבי, אשר אינה מקדמת חלופות לניסויים בבעלי-חיים. יש לבטל את הוועדות הפנימיות לאישור ניסויים, להוסיף נציגים של ארגונים להגנת בעלי החיים לוועדות המאשרות, ולקבוע קריטריונים מחמירים למתן אישורים לניסויים בבעלי חיים, רק במקום בו הוכח שהמחקר הוא לצורך הצלת חיים ואין לו חלופה מתאימה.

קדימה: ח"כ רונית תירוש הובילה כמה מהלכים לתיקון זכויות בעלי החיים, בהם תקנות לצמצום התעללות בבעלי חיים ואיסור שימוש, ייצוא ושייוווק פרוות - הצעה שלצערנו, הליך חקיקתה לא הסתיים, בשל אינטסים זרים. יחד עם זאת, בכדי להציל חיי אדם בעתיד, לפעמים אין ברירה אלא לעשות ניסוי על בעלי חיים (אף לצד ניסויים בבני אדם), וזאת במסגרת המינימום הנדרש, תוך שמירה על כללי האתיקה בתחום.

יהדות התורה (עמדת ח״כ הרב ישראל אייכלר): צער בעלי חיים הוא איסור מן התורה. אבל גם האדם הוא בעל חיים. חייך קודמין. אפשר וצריך להציל חיי אדם, ולהימנע מגרימת צער בעלי חיים ברגישות רבה.

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

חד"ש: חד"ש בעד הגבלה דרמטית של הניסויים. הצענו הצעות חוק שמציעים מנגנונים אחרים לחלוטין של הגבלה ופיקוח של ניסויים אלה, אך למרבה הצער לא הצלחנו עדיין להעביר את ההצעות בפועל.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: הכרחיים לקיום המחקר הרפואי, פיתוח תרופות מצילות חיים ומשפרות איכות חיים, ניסויים אלו חייבים להימשך על פי כללי אמנת הלסינקי. יש למנוע ניסויים בבעלי חיים למטרות קוסמטיות וכו' תוך אבטחת היכולת למנוע שימוש בחומרים אלרגניים.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם

עלה ירוק: תומכים בחוק צער בעלי חיים על פיו אין לבצע ניסויים בבעלי חיים למטרות קוסמטיות. ניסויים רפואיים בבעלי חיים צריכים להיות כפופים לחוקי ההתעללות בבעלי חיים, ויש למנוע בחוק כל פגיעה, כאב או אי-נוחות שאינה, למרבה הצער, מתחייבת לצורך פיתוח תרופות מצילות חיים או משככות כאב. יש לחייב שימוש בהרדמה בכל ניסוי הכרוך בפעולות שיכולות לגרום כאב.

יש לוודא כי היושבים בוועדות המפקחות על הניסויים בבעלי חיים נטולי אינטרסים זרים. בחמישייה הפותחת ברשימתנו לכנסת ישנם שני צמחונים וטבעוני ואנו רואים בזכויות בעלי חיים חלק מהותי בתפיסת עולמנו. עם זאת, נתנגד בתוקף להצעות פופוליסטיות לאסור או לפגוע בניסויים למטרות רפואיות, שהפסקתם משמעה גזר דין מוות או חיי סבל לעשרות אלפי חולים בישראל.

הירוקים: הירוקים מתנגדים באופן גורף לניסויים בבעלי חיים. בעלי חיים הינם יצורים המרגישים וחווים סבל, אך אינם יכולים לדבר או לברוח. ביצוע ניסוי בבעל חיים הוא שווה ערך להתעללות, שכן בעל החיים אינו יכול להביע התנגדות. על ישראל למנוע ניסויים בבעלי חיים ואף למנוע ייצוא של בעלי חיים לניסויים בחו"ל.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים