חודש לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

את השאלה הראשונה הקדשנו לנושא הגרעין האירני ולסוגיית "הקו האדום": האם על ישראל לתקוף את מתקני הגרעין של אירן או לדבוק באפשרות של משא ומתן?

הליכוד ביתנו: ישראל בהנהגת נתניהו לא תאפשר לאירן להפוך למדינה עם יכולת גרעינית צבאית. אחמדינג'אד והעולם כולו ממתינים לתוצאות הבחירות לראות אם הליכוד-ישראל ביתנו התחזקו או לא, כי כולם מבינים שראש ממשלה חזק משמעותו ישראל חזקה שמגבה את מדיניות ראש הממשלה בסוגיית הגרעין.

העבודה: יש למצות תחילה את מגוון האפשרויות השונות- עיצומים חריפים ולחץ מדיני של הקהילה הבינלאומית. האופציה הצבאית היא האופציה האחרונה המונחת על השולחן שעליו מונחות כל האופציות ובכל מקרה חיוני שישראל תהיה מתואמת עם ארצות הברית ועם מדינות אחרות.

התנועה: ישראל חייבת למצות את כל הצעדים הדיפלומטיים והסנקציות הכלכליות באמצעות גיוס הקהילה הבינלאומית והקמת קואליציה פעילה ותקיפה נגד תכנית הגרעין האירנית.יחד עם זאת, אם ייכשלו המאמצים הדיפלומטיים אזי כל האופציות מונחות על השולחן.

יש עתיד: יש למצות את המאמצים הדיפלומטיים עד תומם לפי שמחליטים על צעד של תקיפה באירן. אם נגיע לנקודת האל-חזור ישראל תצטרך לפעול, אבל אנחנו עוד לא שם. הדיון כרגע אינו הפצצה או לא, אלא האם להפציץ כשעוד לא מיצינו את כל האמצעים האחרים: החל מהסנקציות הבינלאומיות וכלה בפעילות חשאית. הפצצה ישראלית היום לא תבלום את הגרעין האירני וגם לא תעכב אותו בהרבה, אבל היא יכולה לפגוע פגיעה אנושה ביחסים שלנו עם ארה"ב ולהביא למלחמה אזורית בזמן שהעורף אינו מוכן לה. זהו חוסר אחריות מוחלט.

מרצ: מרצ מתנגדת לתקיפה ישראלית באירן. להיטותו של נתניהו לצאת למלחמה באירן מדאיגה. אירן היא בעיה של העולם כולו ולא רק של ישראל, ולכן אפיק הפעולה הישראלי צריך להיות דיפלומטי. יש לעודד את מאמצי הקהילה הבינלאומית להטיל סנקציות כלכליות שיגרמו לאירן לחזור בה מכוונתה לפתח ולהחזיק בנשק גרעיני. מתקפה ישראלית לסיכול תכנית הגרעין האירנית היא הימור מסוכן, שגם גורמי ביטחון בכירים ביותר מתנגדים לו משום שהוא יסכן את ביטחונה ישראל לטווח הארוך.

קדימה: אסור שלאירן יהיה נשק גרעיני. דעה זו מקובלת גם על בני בריתנו האירופאים והאמריקאים. אופציה אחרונה, המהווה ברירת מחדל סופית היא האופציה הצבאית. רק כשהגרזן מונף מעל צווארנו נאלץ להשתמש באופציה זו. אנו חייבים להיות מתואמים עם בני בריתנו האמריקאים ונאפשר להם להתמודד צבאית עם הבעיה בעדיפות לפנינו.

יהדות התורה (עמדתו של ח"כ הרב ישראל אייכלר): דעתנו שמי שאין לו את כל הפרטים בל יביע דעה בנושא. גם לקביעת הקו האדום צריך מידע, שאינו בנמצא אצל המפלגות והח"כים.

היום שאחרי אחמדינג'אד (צילום: רויטרס)
לתקוף או לדבר? נשיא אירן | צילום: רויטרס

חד"ש: חד"ש תומכת במשא ומתן. זו טעות איומה לפוצץ על כולנו חבית של חומר נפץ באופן יזום. אנחנו בעד הידברות עם הפלסטינים והעולם הערבי על בסיס יוזמת השלום הערבית שאומצה גם בוועידת מדינות האיסלם. במסגרת תהליך ההידברות וההרגעה הזה, אנו גם בעד התקדמות לפירוז המזרח התיכון כולו מנשק גרעיני

עם שלם: איננו חושבים שנושא זה צריך להיות בדיון פומבי.

עוצמה לישראל: צריך היה לתקוף את אירן מזמן. כל יום שחולף מקטין את יעילות התקיפה כי יותר צנטריפוגות נכנסות לבטן האדמה בפודו ( המתקן התת-קרקעי שליד העיר קום). אין שום סיכוי שאירן תפסיק את פיתוח הנשק הגרעיני במשא ומתן או תחת סנקציות. נתניהו שדיבר גבוהה גבוהה נבהל ברגע האחרון והוא בעצם ויתר תחת הלחץ האמריקאי. בכך הוא בעצם החליט שאירן תוכל להיות גרעינית והוא סומך על האמריקאים שיעשו עבורנו את העבודה. הם לא יעשו זאת כמובן ולפיכך - תקיפה לאלתר כדי לדחות ולו רק בכמה שנים את התחמשותה של אירן בנשק גרעיני.

עלה ירוק: ראשית, יש להעדיף משא ומתן. תקיפה אווירית באירן תגרור ככל הנראה מלחמה אזורית. סנקציות כלכליות שימוטטו את כלכלת אירן ויערערו את המשטר האירני אפשריות ונכון להיום הן עדיפות על תקיפה, בטח כל עוד אין תמיכה בינלאומית ואמריקאית לתקיפה כזו. יחד עם זאת אין לאפשר בשום אופן נשק אטומי למשטר האירני ובהחלט נתמוך בתקיפה לאחר שימוצו כל האפשרויות האחרות.

מפלגות הבית היהודי, ש"ס, בל"ד ורע"ם-תע"ל לא הציגו את תשובותיהן לחדשות 2 באינטרנט