חרם אמנים? (צילום: חדשות 2)
חרם אמנים? | צילום: חדשות 2

תשעה ימים לפני הבחירות לכנסת ה-19 חדשות 2 באינטרנט מציגים בפניכם פרויקט מיוחד: השאלה היומית. לקראת יום הבוחר פנינו אל המפלגות שמקוות לזכות בקול שלכם, וביקשנו מהן להציג את עמדותיהן הברורות בנוגע לנושאים הביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים שעומדים על סדר היום ומעניינים את הציבור הישראלי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

בכל יום נחשוף מה חושבים מי שאמורים לייצג את אזרחי ישראל בארבע השנים הבאות על: תקיפה ישראלית באירן, התנצלות בפני טורקיה, שחרור מחבלים תמורת חיילים, פינוי התנחלויות, גיוס בני ישיבות, תחבורה ציבורית בשבת, זכאות לדיור ציבורי, הורדת מחירי הדלק, נישואים חד-מיניים, המאגר הביומטרי, לגליזציה של סמים קלים, חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל ועוד שלל נושאים.

והיום על המוקד: חרם על אמנים שלא שירתו בצה"ל

מתלבטים במי לבחור? מצפן הבחירות יגיד לכם

הליכוד-ביתנו: ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו מגנה בכל תוקף את תופעת סרבנות הגיוס לצה"ל ולכן אנו מגנים גם קריאות שמעודדות קריאות סרבנות לשירות בצה"ל. אנו מאמינים כי חרמות על אמנים, וחרמות בכלל, הן לא דרך פעולה נכונה.

העבודה: ככלל, מפלגת העבודה, והדבר אף מתבטא בקמפיין הבחירות שלה, מתנגדת לשיח של שנאה, פסילות וחרמות, זאת ללא קשר להתנגדותה בתוקף לסרבנות משמאל ומימין.

הבית היהודי: מפלגת הבית היהודי רואה כערך עליון את השירות בצה"ל. מעבר לתפקידו הברור של צה"ל, כגוף ששומר על ביטחון המדינה ואזרחיה, הוא גם מקרב ומפגיש אוכלוסיות שונות בחברה. בכך, הצבא ממלא גם תפקיד חברתי חשוב ומצמצם פערים חברתיים. אנחנו נגד חרמות מכל סוג שהוא, אך רואים בחומרה רבה אנשים שבוחרים לא לתרום למדינה. היחס הראוי הוא מי שנותן יותר- יקבל יותר ומי שנותן פחות- יקבל פחות.

התנועה: גיוס לצה"ל הוא חובה מהמעלה הראשונה. עם זאת, כחברה אין לנו עניין במיסוד חרם והפיכתו לכלי פוליטי, דבר המאפיין חברות סגורות ומשטרים אפלים. כל אזרח בישראל ינהג לפי צו מצפונו ויבחר האם להאזין או לתמוך באמן שלא שירת בצבא.

ש"ס: לא הציגו את עמדתם

יש עתיד: "יש עתיד" נגד חרמות בכל תחומי החיים.

מרצ: כיוון שאמנים הם אזרחים, השאלה האמיתית היא האם להטיל חרם על אזרחים שלא שירתו בצבא. האם יש לאסור עליהם להיבחר בכנסת, ללמד בישיבות או למכור במכולת? מובן שתשובה חיובית תביא לשסע חברתי שימוטט את מדינת ישראל. לכן כל בר דעת ישיב בשלילה.

קדימה: בעבר הגישה 'קדימה' ע"י ח"כ רונית תירוש הצעת חוק לפיה גוף ציבורי הממומן על ידי המדינה לא יורשה לממן אומנים שמעוניינים ליטול חלק במופעי תרבות וספורט, אך לא שירתו בצה"ל או לא התנדבו לשירות לאומי. עם זאת, לפי ההצעה, שר התרבות והספורט יהיה רשאי לאשר מופע של מי שלא שירת בצה"ל או בשירות לאומי, ובלבד שהשתכנע מהנימוקים שיציג בפניו ראש הגוף הציבורי המממן.

מתכוננים ליום הבוחר (צילום: חדשות 2)
מתכוננים ליום הבוחר | צילום: חדשות 2

 

בל"ד: לא הציגו את עמדתם.

יהדות התורה: לא הציגו את עמדתם.

חד"ש: מתנגדת לחלוטין. אנו חושבים שכל פגיעה במרחב הדמוקרטי היא מסוכנת ופסולה.

רע"ם-תע"ל: לא הציגו את עמדתם.

עוצמה לישראל: בעד, ובלבד שיוכח כי לא קיבלו פטור רפואי או חוקי אחר.

עם שלם: לא הציגו את עמדתם.

עלה ירוק: "חרם האמנים" כוון כנגד אמנים שהצבא שחרר כחוק, מסיבות בריאותיות או סיבות אחרות התואמות לנהליו. כיוון שהאמנים שוחררו מהצבא כחוק הדרישה לחרם כנגדם היא אנטי-דמוקרטית במהותה ואנו מתנגדים לה.

הירוקים: כמפלגה שכל חברי רשימתה שירתו בצה"ל, אנו רואים חשיבות רבה בשירות, אך אין מקום לחרם או פגיעה נוספת באנשים שלא שירתו בצבא מסיבה כזו או אחרת. מי שאינו משרת, קיבל פטור מצה"ל משום שאינו מתאים בריאותית או נפשית לשרת או שעובר עבירה. כל עוד קיבל פטור משירות, הדבר מוכר על ידי הגורמים הרלוונטיים והסנקציה כנגדו היא היעדר זכויות הניתנות לחיילים משוחררים. במידה ועבר על החוק, הרשויות יודעות לפעול נגדו בין אם מדובר באמן או כל אדם אחר.

בשני המקרים, אדם שלא שירת שילם את חובו לחברה ולא ראוי להפעיל נגדו סנקציות חברתיות נוספות שלא מתוקף חוק.

ארץ חדשה: לא הציגו את עמדתם.

מה חושבות המפלגות על:

- תקיפה באירן

- שחרור מחבלים תמורת שבויים ישראלים 

- המאגר הביומטרי

- סמים קלים

- הורדת מחירי הדלק

- התנצלות בפני טורקיה

- דיור ציבורי

- בעיית המסתננים

- ניסויים בבעלי חיים

- הארכת שעון קיץ

- חיוב לימוד מקצועות הליבה

- "תספורות" לבעלי הון

- נישואים חד-מיניים

- שבוע עבודה מקוצר