אין תמונה
"לא האמנו שנשרוד עשר שנים כלהקה"

השנה היא 1998. בתיכון של היישוב "מכבים-רעות" נערכת מסיבה לילדי השכבה. יפים ויפות מתגודדים בסמוך לבמה המאולתרת שבאולם הספורט. ההתלהבות בשיאה. להקת "בצפר", להקת הבית של התיכון, עומדת לעלות ולרשום ברזומה עוד הופעה משעשעת. הקהל מחכה בקוצר רוח, ומת שיגיע הלהיט "פיץ העכבר", שיר בו נהגו חברי הלהקה לשאוף גז הליום עמוק לריאות ולשיר בקול מצחיק, קטן וקופצני.

בימים ההם, אפילו הסולן והמנהיג של "בצפר", אביטל תמיר, לא האמין שהלהקה שהקים בתיכון תחגוג עשור לקיומה בהופעה חגיגית. "התחלנו לנגן במסיבות פרטיות של חבר'ה מהבית ספר. לא האמנו שנשרוד עשר שנים כלהקה, אבל היום כבר ברור לכולם ש'בצפר' כאן בשביל להישאר", הוא אומר. ויש לו גם קבלות.

"בצפר", שכוללת היום גם את רועי ברמן (תופים), מתן כהן (גיטרה) ורותם ענבר (בס), נחשבת ללהקת הניו-מטאל הבכירה בישראל ולאחת הבולטות בתחומה בעולם. ברזומה שלה רשומים שני אלבומים באורך מלא, אלבום שלישי נוסף, שייצא יחד עם ה DVD של הופעת העשור, ושיאים שלהקות "בית ספר" מהפריפריה יכולות רק לחלום עליהם, כמו הופעות חימום לכוכבי מטאל כמו "ספולטורה", החתמה בלייבל המטאל הנחשב 'Roadrunner' וילדים יפנים שמצטלמים ליו- טיוב כשהם מתחרעים על להיטי הלהקה.

השמועה על ההרכב הרועש ממכבים-רעות התפשטה ברחבי הארץ, והלהקה החלה לקבל הזמנות להופעות במועדונים ובאירועים פרטיים. כמובן שלפרסום באינטרנט, שבדיוק התחיל להיכנס חזק לארץ, היה חלק בתופעה. "הייתה תקופה שבאתר הבית שלנו נכתב משהו כמו: 'אם יש לך בית ריק ומגברים - נשמח לנגן אצלך במסיבה'", נזכר תמיר, "באיזשהו שלב קלטנו שיש לנו הרבה מאד מעריצים שהולכים אחרינו לכל הופעה. רבים מהם מלווים אותנו גם היום וילוו גם בעתיד".

אם הקהל נשאר נאמן, הרי שבגזרת הבס ידעה הלהקה לא מעט תחלופות. שמות כמו אביב, משי (במטאל אין חשיבות לשמות משפחה) ו-Evil Haim (בסיסט להקת "הורקור") באו והלכו, עד שבעמדה התייצב רותם, שמנגן איתם בחמש שנים האחרונות. "תמיד מישהו היה צריך ללכת, מסיבות כמו צבא, לימודים, או טיסה לחו"ל", מסביר תמיר. "אף פעם בעצם לא העפנו אף אחד, ו-Evil Haim למשל, אמנם לא מנגן איתנו יותר, אבל עוזר לנו ומהווה חלק בלתי נפרד מהקאדר".

משך שנתיים רצופות התגוררו חברי "בצפר" בדירת לופט רחבה, ששימשה גם כחדר החזרות שלהם. המגורים המשותפים בתוך חדר החזרות העצימו את תהליכי העבודה של הלהקה, שחבריה חיו ונשמו את המוזיקה מידי יום, כל היום.

-אתה רוצה להגיד לי שלא רציתם להרוג אחד את השני?
"ברור שרבנו מידי פעם, אבל סך הכל התקופה הזאת הכינה אותנו היטב לסיטואציות של טורים בחו"ל, בהם כל הלהקה ישנה ועובדת יחד 24 שעות ביממה".

למרות שמה המעט בעייתי בלועזית חרשה "בצפר" את אירופה וזכתה להופיע, כאמור עם כמה מלהקות המטאל הגדולות והנחשבות ביותר בעולם, ביניהן "ספולטורה", "Fear Factory" ו-"Avenged sevenfold". "כשהקלטנו את האלבום 'Down low' בבלגיה, להקה של חבר הייתה אמורה לחמם את 'Fear Factory', אבל ברגע האחרון החבר התקשר אלינו ושאל אם נוכל להחליף אותם. כמובן שקפצנו על המציאה", מספר תמיר. "מדובר בלהקה שכולנו אהבנו בתור ילדים, סוג של מודל השראה לאיך להקה צריכה להיות. לא יכולנו לבקש יותר וזה היה די מרגש".

נציג חברת התקליטים "Roadrunner", שנכח בהופעה, התלהב מאד מהרביעייה הישראלית, וביקש להאזין לאלבום החדש שזה עתה הוקלט. "אחרי שהאלבום היה מוכן, עשינו את כל המאמצים כדי שהוא יגיע אליו ואל 'Roadrunner'", אומר תמיר. "אני חושב ששלחנו אליהם כל כך הרבה עותקים עד שלא הייתה להם ברירה אלא להחתים אותנו. כמובן שגם היה לנו הרבה מאד מזל".

אחרי שחתמו על החוזה באי-מייל טסו "בצפר" להופעה רשמית מול אנשי הלייבל והמפיצים. שיתוף הפעולה נמשך שנתיים, בהן הפיצה ' Roadrunner' את אלבום הלהקה ברחבי אירופה, וארגנה לה הופעות עם הלהקות המובילות בסצנה. "הסתובבנו חודש וחצי עם 'Sepultura', שהחברים בה התגלו כאנשים אמיתיים שאוהבים לחגוג וליהנות, ללא מלחמות אגו. הגיטריסט אפילו עלה לנגן איתנו שיר אחד, באחת ההופעות, והייתה הרגשה של משפחה".

אין תמונה
"מתוכננת אקסטרווגנדה טיפשית ומטורללת"

-איך הגיבו באירופה לשם 'בצפר'?
"זה משעשע אבל זה מתחלק לשניים: או ששואלים אותנו 'WTF is this name'? או שטוענים שהשם נשמע מאד שטני ודמוני, פרשנות שמצחיקה אותנו כל פעם מחדש. אבל התחושה היא שהלהקה עושה את השם, ולא השם את הלהקה".

-מה מתוכנן במופע העשור?
"מתוכננת אקסטרווגנדה טיפשית ומטורללת. קודם כל מדובר בהופעה הראשונה שבה תתארח כמות רצינית של אנשים, ביניהם: קובי פרחי סולן 'אורפנדלנד', ג'ונס וEvil Haim- מ'הורקור', איתן רדושינסקי מה'מידנייט פיקוקס', שאין איך לתאר אותו חוץ מהמילה 'גאון', ועוד הפתעות. חוץ מזה שיהיו מסכי וידיאו, עליהם אנחנו מתכננים להקרין אינטרו שצילמנו במיוחד, וההופעה עצמה תצולם ל-DVD ב-7 מצלמות. חוץ מזה נזרוק הרבה קונפטי".

-המעריצים יזכו לקבל קצת נוסטלגיה מהעבר?
"ללא שמץ של ספק. חפרנו במגרות ושלפנו שירים מכל תקופות הלהקה, כולל כמה שלא נגענו בהם בשנים האחרונות".

כמחווה למעריצים נתנה 'בצפר' לקהל שלה לבחור עבורה את מופע החימום. בפעילות שנערכה באתר הלהקה, נבחרה להקת "Pallanex" הבאר שבעית לפתוח את הערב ההיסטורי.

"בצפר" חוגגת עשור עם אורחים, חמישי (13/11) 22:00, "בארבי" תל אביב.