אריק איינשטיין 09 (צילום: זיו קורן)
הרדיו אהב בעיקר את השירים הישנים. אריק איינשטיין | צילום: זיו קורן
בארבעת העשורים הראשונים לקריירה שלו, היו לאריק איינשטיין ז"ל עשרות להיטים מצליחים. שנות ה-60', ה-70', וה-80' היו השנים בהן יצר את הקלאסיקות הגדולות שלו. גם בשנות ה-90' היו לו כמה להיטים, אם כי בכמות פחותה מבעבר. אבל אותם להיטים, הם אלה שעורכי הרדיו והשדרנים אהבו הכי הרבה להשמיע.

היום מפרסמת אקו"ם את רשימת 30 השירים הכי מושמעים של אריק איינשטיין ברדיו הישראלי ב-20 השנים האחרונות, משנת 1993 ועד היום. מדובר על התחנות שמדווחות לאקו"ם על שידוריהן - תחנות "קול ישראל", גלי צהל", גלגלצ וחלק מהתחנות האיזוריות (לא כולן).

את הרשימה מוביל "בגללך", שכתב והלחין ארקדי דוכין, מתוך האלבום "יש בי אהבה" שהוציא איינשטיין ב-95'. אחריו שיר הנושא מאותו אלבום "יש בי אהבה". שלישי ברשימה "גיטרה וכינור", מתוך האלבום "מוסקט" שהקליט איינשטיין עם חנוך ב-99'.

עוד מהעשור ההוא - "יומן מסע", הדואט עם אביב גפן משנת 2000. במקום ה-24 נמצא "האור בקצה" מתוך האלבום "לאן פרחו הפרפרים" שהוציא איינשטיין ב-97'. סוגר את רשימת ה-30 שיר האבל "לבכות לך", שהופיע גם הוא באלבום "יש בי אהבה", אבל הוקלט על ידי יוצרו אביב גפן אחרי רצח רבין, והרדיו העדיף בדרך כלל להשמיע את הגרסה שלו לשיר.

שאר השירים ברשימה הם מה שמכונה כבר "קלאסיקות" של אריק איינשטיין ז"ל, מסוף שנות ה-60' ועד סוף שנות ה-80': "עוף גוזל" רביעי, קפה טורקי חמישי, "צא מזה" שישי, "אמרו לו" שביעי ו"עטור מצחך" עטור השבחים רק שמיני. "מה אתי" תשיעי ו"כשאת בוכה את לא יפה" סוגר את העשיריה הראשונה.

עוד ניתן לציין את "סימן שאתה צעיר" ו"לילה בחוף אכזיב" שניהם של "שלישיית גשר הירקון", בה היה חבר איינשטיין עם בני אמדורסקי ז"ל ויהורם גאון. כמו כן השירים "למה לי לקחת ללב" ו"כל אחד רוצה" בוצעו במשותף עם שלום חנוך באלבומים "שבלול" ומוסקט", כשחנוך כמובן גם שר קולות רקע בשירים נוספים כמו "קח לך אישה".

ברשימה שני שירים מתורגמים: "אמרו לו", שהמקור שלו איטלקי - "Azzuro" של פואולו קונטה, ו"שכשנבוא" שמקורו בשיר היווני "ti thelis gero", שהלחין קונדיס. את שניהם תרגם עלי מוהר ז"ל.

>> שלום חנוך נפרד מאריק איינשטיין בשיר חדש
>> הרדיו חיבק את איינשטיין מאז מותו
>> מיקי גבריאלוב נפרד מאריק איינשטיין במכתב
>> אריק איינשטיין שלא הכרתם: מיטב שירי "העשור הגנוז"
>> אבי בללי, נמרוד לב, שי נובלמן ועוד שרים איינשטיין

הרשימה המלאה

  1. בגללך
  2. יש בי אהבה
  3. גיטרה וכינור
  4. עוף גוזל
  5. קפה טורקי
  6. צא מזה
  7. אמרו לו
  8. עטור מצחך זהב שחור
  9. מה איתי
  10. כשאת בוכה את לא יפה
  11. סע לאט
  12. שכשנבוא
  13. יושב על הגדר
  14. כמה טוב שבאת הביתה
  15. שיר השיירה
  16. למה לי לקחת ללב
  17. אוהב להיות בבית
  18. פסק זמן
  19. יומן מסע
  20. קח לך אישה
  21. הבלדה על יואל משה סלומון
  22. אבשלום
  23. שביר
  24. האור בקצה
  25. סימן שאתה צעיר
  26. כל אחד רוצה
  27. לילה בחוף אכזיב
  28. אני ואתה
  29. דון קישוט
  30. לבכות לך