איה כורם (צילום: זיו שדה)
"קשה לי לעכל, לפני שנה היית צוחקת שזה לא הגיוני". איה כורם | צילום: זיו שדה

היוצרת והזמרת איה כורם לא מבזבזת רגע. כורם מוציאה כעת את אלבומה החדש "הלב הזה המשומש", שניתן להאזנה ולהורדה חופשית (או בתשלום), אחרי שרק אתמול אחר הצהרים הכריז בית המשפט העליון היא משוחררת מהחוזה ארוך הטווח עליו היתה חתומה מול חברת תקליטים.

כורם סיכמה את הליך הגישור עם חברת המוזיקה והיצוג "עננה". שני הצדדים הודיעו לבית המשפט העליון שהגיעו לפשרה, והגישור הוכר אתמול כפסק דין, עליו הודיע בית המשפט. בגישר סוכם כי "עננה" תהיה הבעלים של כל האלבומים שהקליטה כורם מאז חתמה על החוזה לפני תשע שנים, וכי כל מה שתקליט כורם מעתה והלאה יהיה בבעלותה. החוזה המקורי היה לשמונה עשרה שנה, ולמעשה הצליחה כורם לקצר את משכו בכחצי.

המאבק שניהלה איה כורם כדי להשתחרר מהחוזה שלה החל ביולי 2009. היא ביקשה אז להשתחרר מהחוזה ל-18 שנה עליו חתמה ב-2005. הצדדים הגיעו לבית המשפט ונקודת המשבר העיקרית של כורם היתה כאשר באוקטובר 2013 פסקת נגדה בית המשפט המחוזי בחיפה, ודחה את התביעה שהגישה בשנת 2011. כורם הגישה ערעור לבית המשפט העליון, שפסק כי על הצדדים ליצור הליך של גישור, הליך שהסתיים כאמור אתמול.

תמשיך לקדם את "חוק איה כורם"

במקביל, החלה איה כורם לקדם בכנסת חוק המגן על זכויות האמנים והזמרים מול חברות תקליטים, מפיקים ואמרגנים, ומונע שיעבוד לחוזים ארוכי טווח. החוק, שזכה לכינוי "חוק איה כורם", זכה לתמיכת שרת התרבות לימור לבנת, ונמצא כעת בשלבי חקיקה בכנסת - הוא כבר עבר בקריאה טרומית וכן בועדת השרים לענייני חקיקה ובועדת החינוך של הכנסת. אחרי הבחירות צפוי החוק לעבור להליך חקיקה בקריאה ראשונה.

איה כורם במופע של זאב טנא (צילום: אורית פניני)
"לעשות מוזיקה בחופש". איה כורם | צילום: אורית פניני

-איה כורם, ברכות.
"קשה לעכל, קשה לתפוס שזה נגמר, כי זה נהיה היומיום. סאגה של שש שנים הגיעה לסיומה. אבל הנה אני כבר עכשיו מוציאה אלבום חדש, שאני הבעלים שלו וכל מה שייצא ממנו הוא שלי".

-כבר הואת אלבום תוך כדי המאבק.
"הוצאתי אלבום תחת צו מניעה, עם מגבלות וקשיים. עכשיו יהיה מאוד מאוד כיף לעשות מוזיקה בחופש אמיתי".

-איך את מרגישה?
"מאז אתמול בערב, פעם בכמה שעות נופל לי האסימון שזה באמת קרה, וזה פסיכי. רוב הזמן אני בהדחקה. זה הדבר הכי מטורף שקרה לי בחיים".

"חתונה וילדים? הכל קטן עלי עכשיו"

-חכי, עוד לא התחתנת ועוד לא עשית ילדים.
"קטן עלי. אבא שלי אמר לי - כל כך התחשלת, עכשיו מה תעשי עם כל חישול הזה".

-תחושה של ניצחון?
"לפני שנה לא הייתי מאמינה. אם היית אומר לי שככה זה ייגמר, הייתי צוחקת לך בפנים. כי לפני שנה היה פסק הדין של המחוזי, שאומר שהחוזה שלי בתוקף. אז מה שקרה פה הוא ענק".

-תמשיכי עם החוק?
"ודאי. אני לא מעלה על דעתי לעזוב אות. התחלתי את זה כשאני טעונה בכעס מאוד גדול, וברצון גדול לשנות. הכעס נגמר, הרצון לשנות נשאר".

-יצרת תקדים, נלחמת עבור כל האחרים.
"העניין שלי הוא הפסיקה. היו בבית המשפט העליון האמירות של השופטים והרוח שנשבה מדבריהם - היו חד משמעיים. אני לא יכולה להעלות על הדעת שמישהו יפנה לעורך דין בבקשה לסיעוע משפטי ולא יבדקו מה אמרו בעליון. כך שקרה דבר מאוד חשוב. אבל לזה נועד חוק. צריך וראוי שהוא יעבור בכנסת הבאה. זה יהיה שינוי מבורך".

את תגובת "עננה" לא ניתן היה להשיג.