אתי אנקרי 2009 (צילום: אסנת רום)
"כל עוד השם נותן לי כוחות אני עושה מוזיקה". אתי אנקרי | צילום: אסנת רום

"תהליך יצירה זה כמו לבנות בית. אתה יודע איפה מתחילים, ועל פניו זה נראה פשוט, אבל בפועל אין לך מושג מתי ואיך זה יסתיים", מתארת אתי אנקרי את העבודה על אלבומה השישי, אותו היא מסיימת להקליט בימים אלה. האלבום יכלול 11 שירים שהלחינה ליצירות פרי עטו של רבי יהודה הלוי, משורר, פילוסוף ורופא, בן תור הזהב בספרד. סינגל ראשון ויפהפה מתוכו, "בכל ליבי", יצא היום.

כזכור, החיבור הראשוני בין אנקרי ויצירותיו של יהודה הלוי החל במופע שהעלתה בפתיחת פסטיבל העוד האחרון. יוזמה חד פעמית, שהתפתחה לעשרה חודשים של הגות בכתביו של הלוי ועיצוב מחדש של מילותיו בצלמה האמנותי. כפי שחשפה לראשונה בראיון לאתר mako, אנקרי כבר הייתה אז בעיצומה של עבודה על שני פרויקטים חדשים: אלבום מקורי ואלבום שירי ילדים.

"הרגשתי שאני חייבת לסיים את התהליך"

"השירים עדיין קיימים", היא מבהירה, "יש לי על המחשב בבית אלבום חדש מוכן, המחכה לרגע הנכון לצאת לאור, כמו גם שירי הילדים הממשיכים להיכתב. העבודה על שיריו של יהודה הלוי פשוט סחפה אותי, ואחרי שהמופע עלה בפסטיבל העוד הרגשתי שאני חייבת להמשיך בתהליך עד תומו, כלומר תיעוד השירים גם באולפן ההקלטות. לי ולמעבד המוזיקלי פטריק סבג לא נשארה בפועל הרבה עבודה, כי העיבודים כבר היו מוכנים ולא שינינו דבר מגרסאות הבמה".

-טענת לא מזמן שתהליך ההלחנה היה קל עבורך, יחסית ליוצרת שבעבר הלחינה רק טקסטים שלה.
"הכול עניין של התאמה. אולי ישמע מעט מתנשא שאני מדברת על עצמי ועל ענק רוחני בדרגתו של רבי יהודה הלוי, שחי לפני אלף שנים בנשימה אחת, אבל חלק מהקסם עבורי היה ההרגשה שאני מוצאת את עצמי מותאמת כמו כפפה לאמירה שלו. ניגשתי אל שיריו ממקום מאד אינטואיטיבי. בחרתי כמעט באקראי חומרים מתוך שפע עצום של יצירה מתועדת, כולל שירים שבקריאה ראשונה התקשיתי להבין מה ניסה לומר בהם אבל משהו משך אותי אליהם בכל זאת. כבר אמרו לי לא פעם שהתוצאה נשמעת לחלוטין אתי אנקרי. לא הפכתי למישהי אחרת באלבום הזה, ובמידה רבה הבאתי את רבי יהודה הלוי אלי ולא להיפך. 'בכל ליבי' הוא לחן, יחסית, מערבי מאד ברוחו ולכן נשמע אולי קל יותר לעיכול. באלבום השלם יש יצירות שנעטפו באווירה ספרדית כמעט כמו שירי לדינו קלאסיים".

"היתה התלבטות גדולה לגבי הסינגלים לרדיו"

-לכן בחרת בו כסינגל הראשון?
"לא. האמת שהייתה התלבטות גדולה לגבי בחירת השירים לרדיו. הרגשתי שיש באלבום כמה וכמה שירים שאני מאמינה בפוטנציאל שלהם כמה שמכונה 'להיטים', אבל עכשיו בסיום ההקלטות אני מודה שאני כבר לא יודעת. אני מקווה, כמובן, לטוב".

השלב הבא במסע המשותף של אתי אנקרי ויהודה הלוי יהיה חזרתו לבמה של המופע שהועלה לראשונה בפסטיבל העוד, והפעם במתכונת מחודשת שתרוץ ברחבי הארץ בליווי הרכב בן שישה נגנים אותו יוביל, כאמור, המעבד המוזיקלי פטריק סבג. אנקרי, זהירה כדרכה, לא מתחייבת לטווח הארוך יותר.

"חמש שנים לא הוצאתי אלבום חדש, מאז 'מיליונים'", היא אומרת, "אבל מעיין היצירה לא גווע. כל עוד השם נותן לי כוחות, אני ממשיכה לעשות מוזיקה וכל דבר יגיע בזמן הנכון לו. פרויקט שירי יהודה הלוי היה צריך לקרות עכשיו, ולכן הוא הראשון לצאת החוצה. אם יהיה לו המשך? על פניו זה אפשרי. הרי כמות השירים שהותיר היא עצומה, לא מהנמנע שאחליט בשלב מסוים לחזור אליהם, אבל אני לא אצהיר בשלב זה שיהיה אלבום המשך. אתן להשראה לכוון אותי, כמו תמיד".