עטיפת סינגל, יוני רועה (צילום: יהודה בן שלום)
מי ישיר את המנון המהפכה? | צילום: יהודה בן שלום

אל תקראו לנו שיר נוסצקי, אבל "מחאת האוהלים" (או "מחאת הדיור") או כל שם שבו תכנו את ניצני המהפכה החברתית של מדינת ישראל, הצליחה לנפק בשבועיים לקיומה יבול קטן יחסית של שירי מחאה, שיצאו לתקשורת.

מדובר על כשישה שירים, שהבולט מביניהם הם "עיר האוהלים" של יוני רועה, שלוקח "טייק אוף" על השיר החברתי "איזו מדינה", אותו כתב עבור חברו מנתניה אלי לוזון לפני 24 שנה.

שני ברשימה הוא "מהפכה", הטראק של צמד חובבי "ציון", נוי אלוש ודור דקל, שנוצר בשבת האחרונה, ביום בו התקיימה ההפגנה ההמונית, והביא עד כה מספר נמוך יחסית של 2767 צפיות ביו טיוב - איפה זה ואיפה מיליוני הצפיות של "הזנגה זנגה" - טראק המחאה שיצר נוי אלוש מנאומו של קדאפי. לו רק היו טורחים מארגני המחאה הנכבדים להפיץ את הטראק הזה כמו שצריך - היו מרוויחים כאן המנון טוב ובחינם.

שיר שלישי שכדאי לשים אליו לב הוא "כבשים על הכביש המהיר" של יובל זדרמן, שצילם את הקליפ שלו במאהל המחאה.

אבל אם אלה פני הדברים, יש מצב להתנחם במי שכן יוצר שירי מחאה ומוציא אותם החוצה בימים טרופים אלה. אלעד שחר וארז ברזוליק, שלומי מור, להקת "אלטנוילנד" של עידו בסון ואסף טל הם דוגמאות בולטות. מחר (חמישי) צפויה גם להקת "רמלה" לשחרר שיר מחאה חדש.

אלעד שחר שר ברזוליק: "מהפכה"

אלעד שחר (צילום: עדי עובדיה)
אלעד שחר שר את "מהפכה" של ארז ברזוליק | צילום: עדי עובדיה

שיר חדש, שנחשף כאן לראשונה הוא "מהפכה", אותו מבצע הזמר הצעיר אלעד שחר ללחנו של איתי זילברשטיין ולמילותיו של הפזמונאי והמשורר ארז ברזוליק, שיש לו כאן מדור קבוע באתר, לו הוא כתב בשבוע שעבר את "כבר לא מגניב בתל אביב".

ברזוליק כותב ב"מהפכה": "אז אל תבטיחו לי, שעוד מעט יהיה פה טוב.אל תשקרו שאוטוטו יפסיק לכאוב. ואל תגידו לי את מי לאהוב ומה להרגיש ומה לחשוב. כשאין לאן לברוח, מתחילים לרוץ, הבטחתם גן עדן וקיבלנו פיצוץ. מי תמיד צודק ומי עכשיו טועה. מי מעיף מבט ואותנו לא רואה. מי דפוק כמוני ,מי יותר ממך ? מהפכה!".

 

שלומי מור עושה רגאיי ממאיר אריאל ז"ל

שלומי מור, עטיפת סינגל, מהפכה (צילום: תמר קעטבי)
שר מאיר אריאל ברגאיי. שלומי מור | צילום: תמר קעטבי

שיר נוסף שנקרא "מהפכה" הוא השיר של שלומי מור, שמלחין טקסט של מאיר אריאל ז"ל ושר אותו בסגנון רגאיי - מקצב שתמיד הולך טוב עם תנועות חברתיות המוניות.

מור שר: "לאט לאט אתה שומע, קול עולה מתוכך, קול צלול בהיר בוקע, מ ה פ כ ה. ת'ה לא מת על מה שת'ה שומע, כאילו מה לזה ולך , אתה לא מת על זה והקול תוקע, מ ה פ כ ה. למה מי אתה מה אתה יודע , תצטנע בעיני עצמך, מי אני שאשפוט והקול קודח, מ ה פ כ ה. זה לא יכול להיות אתה רק בורח, שוא תחשוד בעצמך, כרודף תירוצים והקול צורח, מ ה פ כ ה".

 

אלטנוילנד - "נלחם"

אין תמונה
לוחמים. אלטנוילנד

את ספרו של חוזה המדינה בנימין זאב הרצל "אלטנוילנד" תרגמו בזמנו בעברית ל"תל אביב". וזה מתאים בדיוק לקונספט של להקת "אלטנוילנד", שמוציאה מיני אלבום ומתוכו את הסינגל "נלחם", שמתקשר למחאאת האוהלים שליבה בתל אביב כמובן.

תקראו את המילים של מנהיג הלהקה עידו בסון, ותבינו את עוצמת הכאב: "אותה תחושת זרות, מלווה כל הזמן, במחתרת הזו יש מקום לכולם, בוא נעמיד פנים, להילכד בשיטה זה ממסד מצוין / האווירה כאן לא ברורה, אין מספיק כסף אין מספיק זמן, תאמינו בי, תראו את הדם, על מה אני נלחם , על מה אני נלחם / אלוהים גדולים שלי, על מה אני נלחם".

 

אסף טל חי בתל אביב

אסף טל, עטיפת סינגל, יש חיים בתל אביב (צילום: אסף טל)
כאן ביתי. אסף טל | צילום: אסף טל

ונסיים בנימה אופטימית. אסף טל, מוזיקאי וזמר מוכשר, תפס טרמפ מסוים על מחאת האוהלים עם שיר אהבה קליל, רוקנ'רול-רית'ם נ' בלוזי וחביב לתל אביב. כנסו לקצב ותתחילו לזמזם: "יש חיים בתל אביב".

"היא לא יפה, אבל מושכת, בקסמה נופלים כולם, יש לה דופק, יש לה אופק, פקק תנועה על יד הים, היא אף פעם לא נרדמת, רק חולמת בהקיץ, חצופה ומקפצת, היא מוצצת לי ת'מיץ, אין בה חניה לסקטים, אבל איזה וייב מגניב, יש חיים בתל אביב

"יש חיים בתל אביב וחבל לי להירדם, אני בטח מפסיד איזה משהו, מישהו, אנשים חיים חזק את כל הפוזה שלהם, העולם נראה כמו משחק צבעוני ולא ברור, יש חיים בתל אביב".

>> ובינתיים: נינט נגד מנהיגת המאבק שיר נוסצקי