אוריס + שעון (צילום: גלובס)
צילום: גלובס

הנהיגה עם יד מחוץ לחלון הרכב נתפסת בעיני רבים כהמצאה ישראלית מקורית. יש מי שמאמינים שמדובר בשריד היסטורי מהתקופה שבה רוב המכוניות בארץ לא צוידו במזגן, כשהיד המונחת על אדן החלון שימשה לצורך קירור פיזיולוגי. אבל האמת היא שבתופעה דומה אפשר להיתקל על כבישים ברחבי העולם, כולל במקומות הנחשבים מתורבתים כמו איטליה, צרפת או קליפורניה, וכמעט תמיד מדובר בנהגים גברים.
אם מנסים למצוא מקורות אנתרופולוגיים לתופעת היד הנעלמה, מתעוררת אפילו הסברה שמדובר בהתנהגות חברתית עתיקה המאפשרת לנהג להציג בפומבי את רכושו ואת מעמדו, בדומה לדרך שבה מציגות בנות "שבט הצוואר הארוך" בתאילנד מספר הטבעות הכרוכות סביב צווארן. בגרסה המוטורית הרכוש, במקרה שלפנינו, הוא בדרך כלל שרשרת הזהב העבה שמקיפה את פרק היד, טבעות הזהב הבולטות, וכמובן שעון היוקרה המציץ מהחלון.

כך שהקשר ההדוק בין עולם הרכב לתעשיית שעוני היוקרה הוא עניין ידוע, שרק התחזק בשנים האחרונות. בין היצרנים צמחו בשנים האחרונות שיתופי פעולה פוריים בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. מטבע הדברים מתמקדים שיתופי הפעולה באלפיון העליון של שני השווקים: לקוחות, שרוכשים מכונית שמחירה מתבטא בשש ספרות בדולרים, רואים בשעון, שמחירו נרשם בחמש ספרות בדולרים, אביזר משלים טבעי.

גם בתערוכת השעונים הבינלאומית של באזל, שנפתחה השבוע (26 במארס עד 2 באפריל), יש לעולם הרכב נציגות בולטת. מדגם עדכני של דגמים "מוטוריים", שנחשפים בתערוכה ושיצאו לשוק בחודשים הקרוב, מוצג כאן.

פנראי קליפורניה: מחווה לפרארי "העממית"

פנראי קליפורניה + שעון תואם (צילום: גלובס)
צילום: גלובס

הפרארי קליפורניה החדשה נולדה בתור התשובה של פרארי לעולם הבטוח והידידותי לסביבה של ימינו. עם אורך של 4.56 מטרים, מכונית הקופה-קבריולה בעלת הגג הקשיח-מתקפל היא קומפקטית יחסית, ידידותית למשפחות בזכות ספסל אחורי שכולל נקודות עיגון למושבי ילדים(!) ויש לה מנוע V8 צנוע יחסית בהספק 460 כ"ס, שעומד בתקנות יורו 5 המחמירות, ושלטענת היצרן משיג צריכת דלק ממוצעת הגיונית ופליטת CO2 אחראית - במונחים של פרארי, כמובן. לעצלנים אפילו מוצעת כסטנדרט תיבת הילוכים אוטומטית עם מצמד כפול (DSG), שמחליקה את העברת ההילוכים. כמובן, לא חסר לה כלום באגף הביצועים, והיא מסוגלת להעפיל ל-310 קמ"ש ולזנק מאפס למאה בפחות מארבע שניות.

את הגישה ה"אחראית" הזו אימצה גם יצרנית השעון פנראי (Panerai), שיש לה הסכם שיתוף פעולה רשמי עם פרארי. השעון החדש, שמוקדש לפרארי קליפורניה ושהושק במקביל לה, מתאפיין בעיצוב נקי ממתכת מוברשת, שמכוסה בציפוי פחמן בעל תכונות של יהלום (DLC), לטובת עמידות מופלגת. המחוונים הפנימיים עטויים בצבע אדום זוהר כמו בלוח השעונים המסורתי של פרארי, ומנגנון הכרונו פועם ב-28,800 פעימות בשנייה. המכונית עצמה תימכר במחיר צנוע יחסית של כ-180 אלף אירו, אך השעון, שמיוצר ב-400 יחידות בלבד, יוסיף למחיר עוד כ-12 אלף דולר.

אזימוט Twin Barrel: מחווה ללמבורגיני

אין תמונה

הקשר בין עולם הרכב לשעוני היוקרה לא נוצר רק ממניעים שיווקיים, אלא לעתים גם בשל התחביבים של בעלי חברות השעונים עצמם, שרובם שייכים לחוג הסילון. במקרה של יצרנית השעונים אזימוט מדובר בהערצה שרוחש בעל הבית למכוניות ספורט באשר הן. הקשר הזה הוביל ליצירת השעון Twin Barrel, שעליו מספרת החברה כי "הוא אינו שעון אלא מכונה מורכבת ומודרנית, ששואבת את השראתה מהסילואט ומכוח השרירים החשוף של מכוניות הספורט האקזוטיות". גוף השעון עשוי מנתך טיטניום קל מאוד בקוטר 50 מ"מ, שנחרט במדויק וששובץ בתוספות של סיבי פחמן כדי לשוות לו את מראה החרטום של מכוניות על (בתמונה למעלה מבט השעון במבט צד); היצרן אולי לא מציין מותג ספציפי, אך הדמיון ל-Reventon של למבורגיני בולט. לוח התצוגה של השעון, שאותו מכנה החברה "קוקפיט", עטוי בזכוכית ספיר שעוצבה בתהליך מורכב כדי ליצור מראה שמזכיר שמשה קדמית פנורמית של רכבי ספורט. הצגת השעה מתבצעת באמצעות שתי דסקיות נפרדות, והמנגנון מצויד במערכת טורביון שמפצה על סטיות מזעריות בדיוק, שנובעות מכבידת כדור הארץ. כל המנגנון מוגן באמצעות בולמי זעזועים, שלטענת החברה "שואבים את תכנונם ממתלי הרכב". רצועת השעון עשויה מסיבי פחמן. השעון ייוצר בחמישים יחידות בלבד. המחיר טרם פורסם, אם כי אפשר לצפות לשש ספרות באירו.

אוריס RUF: 375 קמ"ש על מכסה השעון

אוריס + שעון (צילום: גלובס)
צילום: גלובס

אחרי שיצרנים אקזוטיים כמו פורשה, פרארי, למבורגיני, בנטלי אסטון מרטין ואחרים כבר חתמו על הסכמים ארוכי טווח עם יצרני שעונים ידועים, נאלצים מותגי שעונים מתחרים לגרד את תחתית החבית ולחבור לסדנאות שיפורי רכב. במקרה של חברת Oris מדובר בשיתוף פעולה עם סדנת השיפורים הגרמנית Ruf, שמתמחה בשדרוגים הנדסיים אקזוטיים לפורשה. השעון החדש של אוריס נושא את השם CTR3, כשמה של מכונית העל האחרונה מבית Ruf. המכונית עצמה, שהושקה בשנה שעברה, מבוססת באופן כללי על פורשה קאיימן, אך מצוידת בשלדה, בדלתות ובמכסה מנוע מסיבי פחמן, במתלי ספורט ייחודיים, ובתוספות אווירודינמיות על הגג, והחלק האחורי שלה הוא בנוסח מכוניות מסלול. מנוע ה-V6 שלה מיוצר בגרסה המשודרגת של Ruf - לא פחות מ-700 כ"ס ו-89 קג"מ, ומסוגל לקחת את המכונית מאפס למאה ב-3.2 שניות, ולהמשיך כל הדרך ל-375 קמ"ש.

אין זה מקרה שהמספר 375 מופיע גם על הטבעת העליונה של השעון החדש, שעשויה מחומר קראמי. השעון עצמו עשוי מטיטניום בקוטר 44.5 מ"מ, ועיצוב הלוח שלו מזכיר את הלוח של ה-CTR3. מי שהחמיץ את ההקשר יוכל למצוא את הלוגו של Ruf על הלוח ועל הרוטור של המנגנון האוטומטי, שמוגן במכסה שקוף. השעון מגיע בקופסת מתנה שכוללת דגם של המכונית, ואף שמחירו טרם פורסם הוא יהיה זול יותר ממחירה של ה-CTR3 האמיתית, שעולה 420 אלף אירו.

טיסוט T-TACE דניקה פטריק: דריסת רגל נשית במועדון גברי

אין תמונה

לא מעט סדרות מיוחדות של שעונים הוקדשו בעבר לנהגי מירוץ שזכו לתהילה. לכולם היה מכנה משותף אחד - הנהגים היו גברים. אבל השנה פרצה אישה את המחסום השוביניסטי המסורתי, והציבה את רגליה במעוז הגבריות. מדובר בנהגת מירוצי האינדי דניקה פטריק, האישה המהירה ביותר בספורט המוטורי. אחרי שכיכבה בביקיני ב"ספורט אילוסטרייטד", והפכה לאייקון אופנתי, התפנתה הגברת פטריק להנציח את עצמה גם בענף השעונים. במסגרת החוזה שלה עם טיסו השוויצרית, שנמשך כבר שלוש שנים, הספיקה פטריק להעניק חסות לשתי סדרות של שעונים נשיים. אבל רק לאחר שזכתה בשנה שעברה במירוץ האינדי הראשון שלה, שנערך בסוזוקה ביפן, הוחלט בטיסו להקדיש לה גרסה מיוחדת של סדרת הדגל הספורטיבית T-Race. שעון הכרונוגרף הוא בממדים זהים לאלה של הדגמים הגבריים בסדרה, אולם הוא מצויד בלוח לבן בגוון פנינה וברצועה לבנה תואמת. הלוח משלב אלמנטים כחולים במתכונת הצבעים של קבוצת המירוצים של פטריק, והדגל המשובץ הידוע מפאר את הטבעת המסתובבת העליונה שלו. צדו האחורי מוקדש לשם וללוגו של דניקה. השעון ייוצר בסדרה מוגבלת של 4,999 יחידות, ומחירו הרשמי בחו"ל יעמוד על כ-595 דולר.