בזה אחר זה נכנסו השבוע לבית המפורסם במדינה 18 דיירים חדשים. לכל אחד רקע שונה, טעם ורצונות אחרים. ובכל זאת הם יאלצו לחלוק מרחב משותף לאורך התכנית. איך מעצבים חלל שיענה על צרכיהם הבסיסיים, יעורר דינמיקות חברתיות ויצטלם טוב לטלוויזיה? עקרון מנחה בתורת הפנג שואי, לתכנון הבית וסידורו גורס כי עיצוב הסביבה שלנו משפיע עלינו בכל הרמות: הפיזית, הרגשית והנפשית. לקראת פתיחת העונה החמישית של האח הגדול, ולכבוד העיצוב המושקע, יצאנו לבדוק כיצד עשוי להשפיע תכנונו ואבזורו של הבית על דייריו לפי התורה הסינית העתיקה.

בית האח פנג שואי, בריכה (צילום: עמית גרון)
בזרימה מתמדת. בית האח הגדול | צילום: עמית גרון

חלל שינה מחבק ובוהק

מיכאל ששון, מעצב בית האח הגדול לדורותיו, מספר שהפעם החל את תהליך בניית הקונספט העיצובי דווקא מהחלל המאתגר ביותר בבית: חלל השינה. המשימה ליצור חדר מרגיע, משרה ביטחון ואינטימיות עבור כל כך הרבה אנשים בחלל שינה אחד גדול היא משימה לא פשוטה.

ששון אימץ את הצורה האורגנית של פקעת והחליט לעצב את החדר וקירותיו בצורה מחבקת ועוטפת. החלל מגיב לכל אזור שינה בחדר ונוצרת תחושה של רחם. התוצאה המתקבלת היא חדר עוטף ומחבק, מעין אשליה שמדובר בחלל פרטי, אישי ומוגן, למרות שבפועל מדובר בחלל חשוף תמידית לעיני הדיירים, המצלמות והצופים בבית. בהמשך לצורת הקיר הדינאמי והחי, המשיך ששון לעיצוב המיטות. גם הפעם נבחרה צורה אורגנית עוטפת – מעין עריסת קליפת אגוז, המרופדת בחומר אלסטי ורך של בד חליפות צלילה.

הצבעוניות העיקרית שנבחרה לחדר השינה היא צבעוניות מונוכרומטית בהירה (קירות, תאורה, מיטות, שטיח), כאשר כתמי הצבע פוזרו דווקא בחלקם הפנימי של המיטות. להם נבחרו צבעי ורוד, ירוק וטורקיז עזים על רקע מיטות וקירות בהירים. התייחסות מיוחדת ניתנה גם למצעים שנהנים מהדפס גאומטרי של אוריגמי (שעוצבו במיוחד על ידי ששון).

טיפים מעולם הפנג שואי: הגוון המונוכרומטי הבהיר השלט בחדר אינו אידיאלי עבור חדר השינה. מדובר בצבע בהיר עד כדי סנוור, המלווה בתאורה לבנה, ומגביר את תחושת הניכור והחשיפה של הדיירים בחדר. בחירה של גוון קצת יותר כהה בשילוב תאורה יותר רכה, היו מוסיפים לתחושת האינטימיות, מעוררים תחושת ביטחון ומסייעים בשחרור עכבות. מומלץ לעמעם את התאורה ולהחשיך מעט את החלל.

טיפ לדיירים: בחרו מיטה שראשה מוצמד לקיר. למרות ראש המיטה הגבוה, אין כמו תמיכה של קיר לתחושת ביטחון ולשינה טובה ועמוקה. הימנעו משינה באחת המיטות שאינן צמודות לקיר ו"שטות" במרחב ללא תמיכה. כמו כן העדיפו מיטה שמאפשרת שליטה מקסימלית בחלל, כלומר – שניתן לראות ממנה את הכניסה לחלל השינה וכמה שיותר מהחדר.

בית האח פנג שואי, חדר שינה (צילום: עמית גרון)
לא כדאי לישון באמצע. חדר השינה | צילום: עמית גרון

הסלון: בתנועה מתמדת

בניגוד לפעמים קודמות בהן נבחרה ספה אחת ארוכה שתכיל את כל דיירי הבית, הפעם נבחרו שתי ספות מעוגלות, גם הן בקווים אמורפיים, זו מול זו. סידור ישיבה שכזה מאפשר קשר עין טוב בין הנוכחים, תקשורת בין אישית טובה יותר ותחושה של ביחד. החלק הפנימי של הספה נבחר בגוון בהיר יותר ובחומר רך ומזמין יותר לעומת חלקה החיצוני של הספה, שנבחר בצבע כחלחל. השטיח, בעל הדפס גאומטרי, מוסיף לתחושת התנועה והדינמיות בהמשך לתנועתיות של הספות.

טיפים מעולם הפנג שואי: הצבעים העיקריים שנבחרו לסלון הם בהירים ומונוכרומטיים הנעים בסקאלה של אפורים וטורקיזים. הצבעים הקרירים הולמים את עונת הקיץ החמה, ויוצרים אווירה קרה ומאופקת. על הקירות ישנו אזכור נוסף של הדפסי האוריגמי עם כתמי צבע עזים של כתום וטורקיז. הדפסי האוריגמי מוסיפים מאוד לתחושת התנועה בחלל בשל הקווים האלכסוניים כלפי מעלה של סימני הקיפול, וכל אלו משתלבים יחד לשפה עיצובית אחת עם הספות והשטיח – תנועה שמזמינה פעולה ואינטראקציה. הצבע הכתום מוסיף אנרגיית אש לסלון. גם הוא מופיע מלמטה כלפי מעלה, ותורם לאיזון החלל. אקשן יהיה כאן.

בית האח פנג שואי, סלון (צילום: עמית גרון)
תנועה שמזמינה פעולה ואינטראקציה. הסלון | צילום: עמית גרון

המטבח ופינת האוכל: מעגלים פינות

המטבח זכה למקום של כבוד עם תצפית אל החצר והבריכה ובמקביל, אל פינת האוכל והסלון. המטבח, שבהחלט מהווה מקום התכנסות ופעילות חשוב, עוצב כמחווה צורנית אמורפית וזורמת. מתוך כוונה להדגיש את הצורניות המיוחדת במטבח נבחרו עבורו צבעים מונוכרומטים שקטים של אפור וכחול עמוק.

טיפים מעולם הפנג שואי: חשוב לציין, כי האדם שעובד במטבח למעשה חשוף דווקא מול הקיר בפינת האוכל שלא ניתן להתעלם ממנו. מדובר בקיר צהוב עם הדפסים מעגליים מרשים במיוחד שיוצר אפקט של תנועה וריקוד בחלל. השילוב של צהוב וכחול הוא שילוב מעניין שמייצר אנרגיית עץ ואנרגיית אש: אלו אנרגיות חשובות למטבח, לבישול, ליצירה ולתזונה. כמו כן – הצבע הצהוב השולט על רקע פינת האוכל – הוא צבע שמעורר שיחה ואינטראקציה אינטלקטואלית. הולך להיות מעניין סביב שולחן האוכל.

נקודה נוספת להתייחסות היא "חיצי רעל": הפנג שואי מתייחס לפינות רעל – פינות חדות של ריהוט וקירות שלמעשה משפיעות לרעה על תחושת הנוחות של הדיירים. בית האח הגדול 2013 שם דגש על קווים מעוגלים לאורך כל העיצוב וקו זה לא נחסך גם משולחן האוכל, שנבחר בצורה אמורפית נטולת פינות – העונה אף אחד מהדיירים לא יישב בפינה.

בית האח פנג שואי, מטבח (צילום: עמית גרון)
אפקט של תנועה וריקוד בחלל. המטבח | צילום: עמית גרון

בית האח פנג שואי, מטבח דלפק (צילום: עמית גרון)
שולחן בלי פינות. פינת האוכל | צילום: עמית גרון

חדר הרחצה: בואו למסיבה

בהמשך לשפה הצורנית האמורפית של יתר הבית, חדר הרחצה עוצב ביד חופשית ובצבע צהוב לימוני בוהק. החומרים החלקים והבוהקים לצד הצורות המעוגלות והצבע העז, כל אלו בעלי מאפיינים של אנרגיית יאנג – אנרגיה ממריצה שמזמינה פעילות ומשחק. חדר הרחצה אינו חדר רחצה קלאסי שמזמין הרגעות אלא מזכיר יותר אווירה של מסיבה ומציע לדיירים להשתחרר ולחגוג.

בית האח פנג שואי, חדר רחצה (צילום: עמית גרון)
להשתחרר ולחגוג. חדר הרחצה | צילום: עמית גרון

חדר האח הגדול: מי מחפש במה

חדר האח הגדול הוא פרדוקס. מצד אחד הדיירים רואים בו מקום מפלט, מקום להתבודדות, נחמה, ופורקן. מעין בועה בתוך בועה, מנותקת מהבית. החדר מאפשר התנתקות מהמתרחש בבית לכמה רגעים. מצד שני, למעשה מדובר בחדר בו הדייר מקבל את כל הפוקוס. חדר האח הגדול עוצב במטרה להציע לדייר אווירה אחרת, מנותקת, כאילו לא שייכת לבית. השפה העיצובית של חדר זה אכן שונה מאוד מיתר הבית. ספת הכדורים והצבע האדום שנבחר עבורה דומיננטי למדי ומתאים לדייר שמחפש את הפוקוס, את הבמה, את ההחצנה. הוא פחות מתאים לדייר שמחפש את השקט, את ההפוגה, את הרגע האישי של התבוננות פנימה.

בית האח פנג שואי, חדר האח (צילום: עמית גרון)
הספה היא הבמה. חדר האח | צילום: עמית גרון

תנועה וזרימה בבית: מקסימום חשיפה

מיקומי הפונקציות בבית נעשו במחשבה תחילה כדי למקסם את התנועה והאינטראקציה בין הדיירים. הבית מתוכנן על שני צירים מצטלבים. ציר אחד, "הציר הציבורי", מתחיל בסלון, וממשיך לאורכו עם פינת האוכל, המטבח והיציאה לחצר. הציר השני, הפרטי, מצטלב עם הציר הראשון בסלון, כשמצד אחד חלל השינה ומהצד השני חלל הרחצה, הכביסה, העישון והשירות. זרימה שכזו דורשת מהדיירים לעבור מחדר השינה, דרך הסלון לחדר הרחצה. סידור כזה דורש מהדיירים יותר תנועה ומקסימום חשיפה במהלך שהותם בבית.

נקודה חשובה שיש לציין: מעלה המדרגות ממוקם בלב הבית, בנקודת ההצטלבות בין הסלון והאזור הפרטי. זוהי נקודה שעוברים לידה כל הזמן ורואים אותה כל הזמן. אמנם בגרם המדרגות נעשה שימוש מינימלי, אבל הוא נמצא תמיד שם, בשדה הראייה, ונכנס עמוק לתודעת הדיירים. השאלה "מתי יגיע תורי לעלות במדרגות ולצאת מהבית", נמצאת בראשם של הדיירים יום יום, גם אם מדובר ברמת התת מודע.

בית האח, מיכאל ששון (צילום: עמית גרון)
אימץ את הצורה האורגנית של פקעת בעיצוב חלל השינה. מיכאל ששון | צילום: עמית גרון

הצצה: איך נראים בתי האח ברחבי העולם