הבית הדו משפחתי נמצא בעפולה שבעמק יזרעאל, בקרבת גן משחקים ירוק ומזמין, בשכונה הוותיקה ביותר שבעבר נקראה שיכון התימנים כי התגוררו בה עולים מתימן. כיום האזור מבוקש מאוד ושואב אליו צעירים המחליפים ישן בחדש. הבית ממוקם באזור שקט עם ציפורים מצייצות, אך קרוב מאוד למרכז העיר. על שטח של 170 מ"ר בנויות קומה וחצי, עם חלונות מרובים בגדלים שונים המספקים אור ואוויר. התקרה בחלל הציבורי בגובה ארבעה מטרים.

הדיירים הם זוג הורים - האם מנהלת בית ספר מקצועי והאב חוקר שריפות במכבי אש, ושלושה ילדים בוגרים שאינם מתגוררים בבית אך לכל אחד מהם מוקצה חדר. הבכור עובד במשרד החוץ, האמצעית מעצבת פנים שבביטחון מלא הוטלה עליה משימת העיצוב, והקטנה סטודנטית להנדסת מכונות. הילדים מגיעים לסופי שבוע בתדירות גבוהה ביותר.

על עיצוב הפנים אחראית שביט אלימלך, הבת האמצעית, בוגרת תואר ראשון בעיצוב פנים. היא תכננה את כל פרטי הנגרות והקונספט העיצובי שהביאה עמה הוא סגנון מודרני עם נגיעות מן הטבע שבאות לידי ביטוי באמצעות חומר, צבע, נגיעות פלורליסטיות ואלמנטים המדגישים גובה וחיבור אל החוץ. הדיירים רכשו את הבית לפני שלוש שנים, ומשימת העיצוב נעשתה בשלבים.

שביט אלימלך, סלון (17) (צילום: שרון צרפתי)
המזנון הוא אלמנט רוחבי בחלל גבוה | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, סלון (18) (צילום: שרון צרפתי)
חלונות מרובים בגדלים שונים המספקים אור ואוויר | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, סלון (19) (צילום: שרון צרפתי)
דגש על זרימה בחלל ותחושת מרחב | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, מטבח (1) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי

שביט אלימלך, מטבח (17) (צילום: שרון צרפתי)
האם רצתה אי, הבת שכנעה לוותר | צילום: שרון צרפתי

עוד בערוץ עיצוב הבית: 

דיאלוגים בין אורך לרוחב

הדיירים חלמו על בית שקט, לבן וחם. "בית ייחודי אבל פשוט, שלא מנקר עיניים, חלל שיהיה נעים לשהות בו, שתמיד ייראה מסודר ומוקפד. שכולם יהיו יחד: היושבים בחוץ, האוכלים והצופים בטלוויזיה. ללקוחה, אמא שלי, הייתה דרישה מיוחדת שלא לבצע הנמכות תקרה, אלא לתת דגש לאלמנט הגובה בבית, ואני הסכמתי איתה בלב שלם. עם תום השיפוץ שאלו הוריי לא מעט שאלה שהתשובה לה בכל בית סטנדרטי היא ברורה ופשוטה: איך מחליפים נורה כשהתקרה כה גבוהה? זו הייתה מעין בדיחה פרטית במשפחה, שנפתרה בעזרת קניית סולם בגובה מיוחד".

קומת הכניסה היא מרכז הבית. מימין לכניסה מתלה מיוחד למפתחות ואחריו שירותי האורחים. משמאל לכניסה ניתן לראות את המטבח הבהיר שתוכנן לפי הצרכים בקווים נקיים ומינימליסטיים עם נגיעות צבע של פריטים מיוחדים במינונים נכונים של כתום, שחור, ירוק, כחול ועץ אלון. קיים דיאלוג של האלמנט האורכי, קולט האדים, עם השטיחון המוארך ברצפה. כדי להדגיש את הגובה נבנתה תוספת מגבס הצבועה בצבע שחור מיוחד וחוברה אל קולט האדים.

שביט אלימלך, מטבח, ג (18) (צילום: שרון צרפתי)
כדי להדגיש את הגובה נבנתה תוספת מגבס ונצבעה שחור | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, מטבח (16) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, מדרגות (15) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי

שביט אלימלך, מדרגות, ג (12) (צילום: שרון צרפתי)
משרבייה מוארכת ומוארת מדגישה את גובה החלל | צילום: שרון צרפתי

לא חייבים אי

"אמא מאוד רצתה אי במטבח, אך התעקשתי שבמקרה הזה זה לא מתאים, אף על פי שאני מאוד אוהבת אי במטבח ואצלי בדירה תכננתי אי באורך שלושה מטרים. במקרה הזה לא חסר אחסון והאי יעצור את הזרימה בחלל ואת תחושת המרחב. הסיבה החשובה אף יותר היא שמארחים המון לארוחות משפחתיות ובחגים, וצריך מרחב לפתיחת שולחנות והכלה של המשפחה המורחבת", מסבירה אלימלך את שיקולי העיצוב.

פינת האוכל מתקשרת עם החוץ באמצעות פתחים גדולים ושימוש בחומרים כמו עץ טבעי, סלסילות מתכת וכיסאות ירוקים. משם עוברים לסלון המרווח, שהלבן בו מאוד דומיננטי והופך לחד משמעי ע"י התמונה התלויה שהיא מוקד אחד מלא צבע, חיים ורגשות. המזנון תוכנן כקופסה צרה ורוחבית לכל רוחב הקיר על מנת לייצר תחושת סלון פתוח ולייצר דיאלוג מול אלמנטים צרים וארוכים בחלל.

שביט אלימלך, שינה (10) (צילום: שרון צרפתי)
חשיבות גדולה לטקסטיל באזור המיטה | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, שינה, ג (9) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, חוץ (20) (צילום: שרון צרפתי)
פינת ישיבה אחורית ביציאה מחדר ההורים | צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, שינה, ג (8) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, שינה, ג (6) (צילום: שרון צרפתי)
משחקי אור של טקסטורת הווילון על הקיר ובחדר כולו | צילום: שרון צרפתי

שביט אלימלך, שינה, ג (7) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי

סדר וניקיון ויזואלי

בחדר ההורים פרטי הנגרות בני יותר מעשור וחזקים להפליא. חשיבות גדולה לטקסטיל הייתה באזור המיטה ליצירת אווירה מזמינה. פנימה יותר ממוקם הממ"ד שמתפקד כחדר עבודה וחדר שירות עם יציאה לפינת ישיבה אחורית פתוחה שבה ספסל ישיבה בגווני אפור לבן, עם נגיעות צהוב לימון, שבגבו קיר לבנים אפורות.

אזור המדרגות המוביל לחצי הקומה העליונה מיוחד מאוד: החלק התחתון של גרם המדרגות בולט בצורתו כלפי אזור המעבר ומייצר מעיין מסגרת. מתחת למדרגות, מימין, מזווה גדול הסגור בדלתות נגרות. "אני משתדלת תמיד לייצר מקומות אחסון על מנת שדברים שלא צריך לראות יהיו מוסתרים, וזה מה שיוצר את סדר וניקיון ויזואלי", מתארת אלימלך. משרבייה בנישה מוארת מדגישה גם היא את הגובה בזכות צורתה המוארכת.

בקומה העליונה פינת גיהוץ, חלל רחצה ושלושה חדרי שינה. ניתן לראות בחדר הסטודנטית משחקי אור של טקסטורת הווילון על הקיר ובמהלך היום בחדר כולו. ידיות הארון הוחלפו והן כעת שונות בצבע ובצורה. את החדר מאפיינים משחקי צבעים של ורוד בייבי, סגול, אפור לבן ושחור.

שביט אלימלך, שינה ג (11) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך, שינה ג (10) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
שביט אלימלך (21) (צילום: שרון צרפתי)
צילום: שרון צרפתי
_OBJ_OBJ

_OBJ

"חפשו את האור הטבעי"

"נהניתי מאוד בפרויקט, כמעצבת וכדיירת שלא בדרך קבע. בשונה מלקוחות שאיתם אני עובדת, המפגש מהזווית הזו עם בני המשפחה, החקירה וירידה לרמת הפרט הביאה למקומות נפלאים. זו הייתה חוויה בלתי רגילה לעבוד מול ההורים שלי כלקוחות, לגלות דברים חדשים ולקבל דווקא עבורם החלטות גדולות", מסכמת אלימלך ומוסיפה: "תמיד תחפשו אחר אור טבעי ומה שהוא יוצר בחלל, זה עושה טוב לגוף ולנפש".

רשימת מכולת:

תוספת גבס לקולט האדים: גבסלוגיה בבת ים, 480 שקלים
משרבייה מוארת: סי.אנ.סי לייזר, אברבנאל 57 תל אביב, 1,200 שקלים
פעמוני ברזל שחורים במטבח: ענבלים בשדמות דבורה, 330 שקלים ליח'
ציור בהתאמה אישית: ענת שנהב, קיבוץ יפעת, 2,500 שקלים
שעון בפינת אוכל שנצבע בשחור: שוק פשפשים בפריז, 120 שקלים
שולחן אוכל: איתן הנגר בעפולה עלית, 14,000 שקלים_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ_OBJ

_OBJ

תכנון ועיצוב פנים: שביט אלימלך

>> כבר עשיתם לנו לייק בפייסבוק?