על פי העובדות היבשות, דירת הגן הדו קומתית של מעצבת הפנים דלית ונגרובסקי היא עוד דירה נחמדה מהסוג הרווח בבנייה על הכרמל, שמנצלת את צלע ההר לתכנון מבנים מדורגים. אך בפועל התחושה בה מדברת אחרת - כדירה התחתונה בבית הדירות שבו היא שוכנת, היא פונה לנוף החורש הטבעי של הסביבה ונהנית מתחושה נעימה של בית פרטי. הדירה אינה חדשה והמשפחה מתגוררת בה כבר כמה שנים, אך לאחרונה הוחלט לבצע בה שיפוץ כדי להעצים את התחושה ואת החיבור עם החוץ, ובהזדמנות זו אף אפשר לונגרובסקי לממש עד הסוף שתי אהבות מנוגדות שחיות בה - אהבה לניקיון בהיר ומינימליסטי ובה בעת גם לצבעוניות עזה.

חלוקת החלל נותרה כשהיתה: קומת כניסה הנפרשת על שני מפלסים וכוללת מבואה, חדר עבודה ושירותי אורחים במפלס הגבוה וסלון, פינת אוכל ומטבח במפלס הנמוך, וקומה עליונה הכוללת יחידת הורים, שלושה חדרי ילדים ומרפסת. חלקו הארי של השיפוץ התמקד בקומת הכניסה וכלל כמה שינויים: גרם המדרגות הבנוי שהוביל לקומה העליונה וחנק לדברי ונגרובסקי את אזור המבואה, הוחלף בגרם מדרגות תלוי ואוורירי עשוי מתכת, ובחלל המגורים הוסרו מרבית הקירות שתחמו אותו והומרו בוויטרינות גדולות מרצפה לתקרה המדגישות את הקשר עם החוץ. המהלך המשמעותי של השיפוץ בוצע באזור המטבח, שם ננגס חלק מהגינה לטובת הרחבתו, והשטח שסופח אליו נתחם בוויטרינות שקופות וקורה בזכוכית חלבית תוך יצירת מעין שתי שדרות: שדרה פנימית הנכללת בחלל, ושדרה חיצונית הזורמת במקביל אליה. כך, במופעו החדש עטוף השקיפות, נקרא חלל המגורים כמרחב אוורירי מאד, והנוף הירוק, של הסביבה כמו גם של הגינה, חודר לשטחו ומייצר זרימה והמשכיות בין שני המרחבים.

דלית ונגרובסקי, מבט מממפלס הכניסה אל עבר חלל המגורים (צילום: אלעד גונן)
מבט מממפלס הכניסה אל עבר חלל המגורים | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, ריצוף באריחי גרניט פורצלן מלבניים בגון אפור (צילום: אלעד גונן)
ריצוף באריחי גרניט פורצלן מלבניים בגוון אפור | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, בהיעדר קירות עוצב המזנון כשתי יחידות נפרדות (צילום: אלעד גונן)
בהיעדר קירות עוצב המזנון כשתי יחידות נפרדות | צילום: אלעד גונן
 

עוד באתר לעיצוב הבית:

כשמדובר בצבע - אין נכון ולא נכון

את מסגרת החלל טוותה ונגרובסקי כקנבס בהיר ועכשווי המעצים את ממד האווריריות, ובמקביל מעניק לה במה  נוחה לשלב את נגיעות הצבע האהובות עליה. לריצוף נבחרו אריחי גרניט פורצלן מלבניים דמויי בטון, ואף עמוד קונסטרוקטיבי עגול שנותר כאילוץ עם הסרת קירות המטבח נצבע בגון אפור בטון.

במרחב הפתוח ונטול המחיצות חלק נכבד מהמארג המינימליסטי-בהיר נזקף לזכות המטבח שעוצב עם חזיתות זכוכית לבנה ונפרש בתצורת ר', שצלעה האחת היא יחידת קיר גדולה והשנייה יחידת אי ארוכה. זכוכית לבנה שולבה גם במכשירי החשמל שהוטמעו ביחידת הקיר, ובתוך לובן החזיתות משתלבים מוקדי הצבע של ונגרובסקי - מפתיעים ושוברים כל חוקיות מוכרת של שילובי צבעים.

"מבחינתי, כשמדובר בצבע - אין נכון ולא נכון", היא מסבירה את משנתה הסדורה שאכן באה כאן לידי ביטוי בשילובים לא שגרתיים של צבעים שלכאורה לא מתחברים. כך, למשל, בתוך המסה הלבנה של יחידת הקיר משתלבות קוביות פתוחות בגון טורקיז עז, בינות לחזיתות יחידת האי משתלבת חזית אדומה בוהקת, ושיאה של הצבעוניות מגיע בדמות משטח קוריאן בצהוב עז. המשטח הצהוב כמו מולבש על משטח הקוריאן הלבן של יחידת האי כולה ומגדיר את חלקה המשמש כדלפק אכילה, כשהוא ממשיך וגולש מטה ומחפה גם את הדופן שלו. על משטח העבודה מקבל הגוון הצהוב תשובה מבר מים בגוון זהה, והמיקסר, אם שאלתם, מתנאה בגוון ורוד. יחידת האי, שחלקה ממוקם בשטח שהורחב, פונה אל קיר תומך גבוה המפריד בין הגינה והבית הסמוך, ובאדניות שהוצבו למרגלותיו נשתלו צמחים מטפסים המייצרים קיר ירוק שמצטרף לצבעוניות כנוף מלבב לעין השוהים במטבח.

דלית ונגרובסקי, חללי אחסון פתוחים בטורקיז משתלבים בתוך יחידת הקיר (צילום: אלעד גונן)
חללי אחסון פתוחים בטורקיז משתלבים בתוך יחידת הקיר | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, ג, משטח קוריאן בצהוב עז מולבש על משטח הקוריאן הלבן (צילום: אלעד גונן)
משטח קוריאן בצהוב עז מולבש על משטח הקוריאן הלבן | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, ג, הקיר התומך שתוחם את הגינה מכוסה צמחייה מטפסת (צילום: אלעד גונן)
הקיר התומך שתוחם את הגינה מכוסה צמחייה מטפסת | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי המטבח מעוצב בתצורת האות ר' עם חזיתות זכוכית לבנות  (צילום: אלעד גונן)
המטבח מעוצב בתצורת האות ר' עם חזיתות זכוכית לבנות | צילום: אלעד גונן

דלית ונגרובסקי, ג, בתוך הלובן משובצות נגיעות של צבעים עזים (צילום: אלעד גונן)
בתוך הלובן משובצות נגיעות של צבעים עזים | צילום: אלעד גונן

גריד מרובעים לתוספת עניין

פינת האוכל שבחלל עוצבה על טהרת הלבן, ובכלל זה גופי התאורה המשתלשלים מעל, ואת נקודת הצבע תורמת לה מדבקת קיר עם פרחים אדומים גדולים. פינת הישיבה משלבת ספה פינתית סגולה משובצת כריות בדיגומים וצבעים שונים, שולחנות קפה נמוכים, ובהיעדר שטחי קירות נדרשה ונגרובסקי למצוא פתרונות לפונקציות שצריכות אותם.

כך, לדוגמה, מסך הטלוויזיה הותקן על גבי עמוד מתכת, אליו צורפו שניים נוספים להשלמת מערך/אלמנט אסתטי, ויחידת המזנון עוצבה כשתי יחידות צהובות שנתלו זו מעל זו. הקיר מאחורי הספה חופה באריחי גרניט פורצלן המייצרים גריד מרובעים לתוספת עניין, ולרוחבו הותקן אלמנט תאורה אופקי שעוצב ייעודית ע"י ונגרובסקי: עשוי מתכת צבועה לבן בחיתוך לייזר, ומפיץ תאורה רכה. גוף זהה אך במצג אנכי מלווה גם את גרם המדרגות, ויתרת התאורה בחלל נאמנה לרובד המינימליסטי של החלל ומתקבלת בעיקר מספוטים ומפסי תאורה שקועים בתקרה.

דלית ונגרובסקי, ג, גרם מדרגות ממתכת לבנה (צילום: אלעד גונן)
גרם מדרגות ממתכת לבנה | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, ריצוף פרקט, פריטי נוי ונגיעות צבע כמובן (צילום: אלעד גונן)
ריצוף פרקט, פריטי נוי ונגיעות צבע כמובן | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, יחידת ההורים. קיר ההפרדה עם חדר הרחצה הצמוד הוסר  (צילום: אלעד גונן)
יחידת ההורים. קיר ההפרדה עם חדר הרחצה הצמוד הוסר | צילום: אלעד גונן
דלית ונגרובסקי, ג, חדר רחצה הורים (צילום: אלעד גונן)
חדר רחצה הורים | צילום: אלעד גונן

דלית ונגרובסקי, חדר העבודה. מעוצב על טהרת גוני אדום ולבן (צילום: אלעד גונן)
דלית ונגרובסקי, חדר העבודה. מעוצב על טהרת גוני אדום ולבן | צילום: אלעד גונן

נוף עצי החורש מסתנן

אזור המבואה משובץ אף הוא בנגיעות צבע, דוגמת מסגרת מראה בטורקיז שנתלתה מעל קונסולה לבנה ונקייה למראה, וכך גם חדר העבודה/משרדה של ונגרובסקי שעוצב בקפידה בגוני אדום ולבן.

בקומה העליונה הסתפק השיפוץ בהתקנת ריצוף פרקט, בעיצוב חדש של חדרי הרחצה ובשדרוג אסתטי של החדרים תוך שזירת נגיעות צבע כמובן, בפריטי הריהוט ובאמצעות שילוב טפטים, טקסטילים ואביזרים משלימים.

השינוי הגדול בקומה זו היה ביחידת ההורים, שבה הוסר הקיר בין חדר השינה וחדר הרחצה הצמוד, ובמקומו הותקנה מחיצת זכוכית המשווה אווריריות ואשליה של מרחב גדול יותר.

הקריצות הצבעוניות של ונגרובסקי לא פסחו גם על חלקת הגינה השייכת לדירה, שלאחר השיפוץ אכן חיזקה את קשריה עם חלל הפנים ומדברת בשפתו. שטחה מרוצף באריחים בתצורת משושים גדולים בלבן, אפור בהיר ואפור כהה, לשולחן האוכל הניצב בה צוותו כיסאות מסוגננים בגוני כתום, טורקיז ולבן, ופינה נוספת, אינטימית, מורכבת משתי כורסאות בסגול עז.

חלקת הדשא המטופחת תחומה בעצים גבוהים דרכם מסתנן נוף עצי החורש והוויטרינות הפתוחות שמוציאות החוצה את הסלון ולחלופין מכניסות פנימה את הגינה, משלימות את תחושת הפרטיות הנעימה. מי אמר דירה בבית דירות?

דלית ונגרובסקי, ג, שירותי האורחים. עיצוב מסוגנן ונקי עם נגיעות  (צילום: אלעד גונן)
שירותי האורחים. עיצוב מסוגנן ונקי עם נגיעות אדומות | צילום: אלעד גונן
_OBJ_OBJ_OBJ

_OBJ

תכנון ועיצוב: דלית ונגרובסקי 

במדור הקודם: בית שמשתלב בגליל
לכל הבתים של בית ונוי

הכתבה פורסמה במגזין "בית ונוי"