mako
פרסומת

בתים יפים: קלאב מד בשרון

בני הבית רצו מפגשים משפחתיים וקיבלו חללים משותפים בכל פינה. הילדות מכינות שיעורי בית במסדרון, המשפחה מתראה מסביב לבריכה וכשההורים רוצים לנפוש הם פשוט נכנסים לצימר שלהם בקומה העליונה או יוצאים לרחצה תחת כיפת השמיים. מי צריך לצאת לחופשה עם בית כזה

לימור זומר
אורלי רובינזון
פורסם:
הקישור הועתק

בסביבה כפרית באזור החוף של השרון, שוכן הבית, שתוכנן למשפחה עם שלוש בנות. הפרוגרמה דיברה על בית פתוח, לא פורמלי, בית למשפחה שאוהבת לבלות יחד וגם אוהבת לארח, בית שיתחבר אל הטבע שסביבו, והעיקר, בשום אופן לא בית של מעצב. האדריכל גיל ארז ראה בעיני רוחו מעין קלאב מד פרטי, שחברים, מכרים ואורחים מכל דרגה של קרבה ייצאו ויבואו בו כאוות נפשם, ולא תישמע מפיהם קריאת וואוו מתעלפת בכל פעם שיפתחו את הדלת.

הוילה של גיל ארז, סלון הבית
חלל המגורים. בית פתוח של משפחה שאוהבת לבלות ולארח | וידאו WMV: שי אדם, living

הוילה של גיל ארז, המטבח והסלון
מבט מהמטבח אל הסלון. מרחב, זרימה, אור, אוויר | וידאו WMV: שי אדם, living

העיצוב, מאמין ארז, לא יכול להופיע כערך בפני עצמו. בית חייב, לפני הכול, לפתור צורך אנושי של חיים, שגרה, יומיום. הוא צריך לשדר הנאה ונוחות, להשרות אווירה טובה, ועליו להיזהר מליפול למלכודת העיצוב לשם העיצוב. לפיכך, ניגש אל התכנון כשצרכים פרקטיים מול עיניו, וערכים כמו מרחב, זרימה, אור, אוויר וקשר בין-אישי משמשים כאבני יסוד.

הוילה של גיל ארז, המטבח
חלל המטבח. צורך אנושי של חיים | וידאו WMV: שי אדם, living

חלל משותף: שיעורי בית במסדרון

הבית בנוי בשתי קומות, וראשית הוחלט כי בקומת הכניסה יימצאו, מלבד החללים הציבוריים וחללי האירוח, גם חדרי הילדות. בבסיס ההחלטה הזאת עמדה הידיעה כי רוב הפעילות היומיומית מתבצעת בקומה זו, ולפיכך נכון וראוי שגם חדרי הילדות יהיו בה, וכך תישמר הקרבה המשפחתית לאורך היום כולו.

פרסומת
הוילה של גיל ארז, המסדרון בקומה העליונה
המסדרון בקומה העליונה. קרבה משפחתית לאורך כל היום | וידאו WMV: שי אדם, living

הוילה של גיל ארז, חדר האמבטיה
הצצה לחדר האמבטיה. אווירה מרגיעה | וידאו WMV: שי אדם, living

הוילה של גיל ארז, חדר האמבטיה
עיצוב פרקטי וזורם | וידאו WMV: שי אדם, living

המסדרון הנתון בין החדרים יועד לאזור עבודה ולימודים, משני טעמים: ראשית, כדי לפנות את חדרי השינה לשינה, כלומר לא להעמיס עליהם חפצים ולשמור בהם על הסדר ככל האפשר, ושנית – כדי שגם בשעות העבודה, הלימודים ושיעורי הבית יוכלו הבנות להיות יחד ולתקשר זו עם זו, ולא להסתגר כל אחת בחדרה, מול המחשב, הטלפון או מסך הטלוויזיה.

פרסומת
הוילה של גיל ארז, הבריכה
הבריכה. נפגשים ליד המים | וידאו WMV: שי אדם, living

הוילה של גיל ארז, המרפסת העליונה
ועולים לנשום אוויר במרפסת העליונה | וידאו WMV: שי אדם, living

מרחב ציבורי: ניפגש בבריכה ונמשיך למרפסת

כל אחד מחדרי הבית זכה ביציאה משלו אל החצר, וכך משמשות החצר, הגינה המקיפה את הבית והבריכה, מקום נוסף המאפשר מפגש ותקשורת. יציאה נוספת אל החוץ נמצאת בקומה השנייה, שם נמצאת מרפסת אירוח ציבורית, המשמשת לשמיעת מוזיקה, לצפייה בשקיעה ולשאר תענוגות. לצידה, נמצאת בקומה השנייה גם מרפסת פרטית, שהיא המשכה של יחידת ההורים ומשמשת אותם בלבד. 

הוילה של גיל ארז, חדר השינה
חדר השינה של ההורים. הנוף הכריע וההורים עלו לישון למעלה | וידאו WMV: שי אדם, living
פרסומת

הוילה של גיל ארז, חדר האמבטיה בחדר השינה
חדר רחצה תחת כיפת שמיים. גם כאן הנוף הכריע | וידאו WMV: שי אדם, living

 יחידת הורים: מקלחת תחת כיפת השמיים

דוגמה לשינויים בתוכניות שהתקבלו תוך כדי עבודה אפשר למצוא במיקום חדר השינה של ההורים. בתכנון הראשוני היה אמור גם חדר זה להימצא בקומת הכניסה, לצד החללים הציבוריים וחדרי הילדות. אבל טיפוס על גג הבית הישן שעמד על המגרש גרם לשינוי: הנוף שנגלה היה יפה מכדי שיהיה אפשר לוותר עליו. וכך נהפכה יחידת ההורים, עם המרפסת הפרטית הצמודה אליה, ובה מקלחת חיצונית המאפשרת רחצה תחת כיפת השמיים, לפינה האהובה בבית כולו.

מבט לחצר הוילה בשרון
זהו, הסיור המודרך נגמר | צילום: שי אדם

אדריכלות: גיל ארז בשיתוף אד' רוני קאופמן
עיצוב פנים:סטודיו גיל ארז

התמונות מתוך ספר בתים של אורלי רובינזון, הוצאת מודן.

פרסומת