היצע הספרים שיוצאים לשוק יכול להיות מאיים, כמו מתקפה בלתי פוסקת של צבעים ושמות. הורים, בני אנוש עייפים מראש, מוצאים את עצמם לא פעם מבולבלים. כדי להקל ולעשות סדר, וגם כדי לזכור איזו יצירה עברית מפוארת יש לנו בידיים, יצרנו רשימת ספרים, שרשרת פנינים, שיגדלו עם הילדים ויהפכו את שעת הקריאה למהנה גם עבור ההורים.

ברכבת יושבת ארנבת / טובה שיינברג

ספר הקרטון הפשוט והמתוק הוא ספר-ראשון מושלם לקטנטנים. יש בו מיעוט מילים מדוייק ועושר של צבע שמח, והוא משלב פריטים שכל תינוק מכיר ומסיע אותם במרחב בעלילה קטנה ומלאה בקסם.

איה פלוטו / לאה גולדברג

פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו. את השאר ידעו להשלים כל אם וילד בישראל. האתוס הקיבוצי הותיק מעורר נוסטלגיה, וקורותיו של פלוטו הסקרן תמיד אפקטיביות.

מרים והים / מיריק שניר

הילדה מרים שלא ראתה אף פעם ים מצליחה כבר שנים רבות לגייס מפעוטות צחוק, סקרנות והשלמה של חרוזים מהסוג המשובח. אפילו אפשר ללמוד על הדרך (לים) על הפכים.

תירס חם / מרים רות

בים בם בם, תירס חם. אין בית שבו לא נתנו לאימרה הזו מקצב או לחן מיוחד, כמעט כמו שריקה משפחתית. אזהרה: הקריאה עשויה לעורר קרייבינג לתירס מהצעירים והמבוגרים גם יחד.

שמוליקיפוד / כוש

הסיפור על גדי החולה והחברות העוצמתית והקצרה שלו עם שמוליק מרגש דורות של ילדים. אחרי שמסיימים ואומרים עם שמוליק תודה בעד התות, אפשר להשלים את החוויה עם הספר המוקלט, עם השירים הותיקים בביצועה של דליה פרידלנד.

מעשה בחמישה בלונים / מרים רות

אומרים שהספר הזה לא רק מלמד על צבעים ועל טבעם ההפכפך של בלונים, אלא גם על פרידה ואבל. מה שבטוח - הוא תמיד רלוונטי ותמיד מהפנט את הילדים.

ספר הפילפילים / אלונה פרנקל

כל משפחה מתרחבת צריכה להשיג לה את הספר הזה, שמדבר על המקום במשפחה והפחד מהאובדן שלו. הוא מלא באהבה, והאיורים נפלאים ועל זמניים.


מיץ פטל / חיה שנהב

החידה לגבי זהותו של מיץ פטל ממשיכה להקסים את הצעירים גם היום. העובדה שהילדים יודעים את מה שהאריה והג'ירפה משתוקקים לגלות תמיד מהנה, ומביני דבר יראו לילדים את הטריק של גזירת הדלת וחשיפת הארנב בדף שמתחת.

להתראות באנטארקטיקה / נורית זרחי

מר זום מקבל חבילה לא צפויה: פינגווין מלא דרישות שרואה בו דמות אב. היחסים המיוחדים שנרקמים בין השניים בלתי נשכחים, והאיורים של בתיה קולטון משלימים את התמונה, שלמרות שהיא מושלגת במרבית העלילה, עולה ממנה המון חום.

 

השפה המיוחדת של אורי / דוד גרוסמן

גרוסמן אחראי לסיפורי איתמר, ולעוד קלאסיקות במדף הילדים בספרייה המקומית. בשפה המיוחדת של אורי הוא נותן תפקיד חשוב לאחיו הגדול של אורי הפעוט, שכל יתר האנשים מתקשים להבין את שפתו. ספר נהדר, מרגש ומאוד מצחיק.

לילה חשוך אחד / אורה איל

מדובר בספר המשלים של "בוקר בהיר אחד", ושניהם נהדרים באותה צורה מינימליסטית, תמימה ומוזיקלית. הספר עוסק בפחדים הטמונים בחשיכה שממלאת בלילה את העולם וגם את החדר הפרטי, נושא שמעטים הילדים שאינו קרוב ללבם.

והילד הזה הוא אני / יהודה אטלס

השירים הקצרצרים של יהודה אטלס הפכו לחלק מההוויה הישראלית, הילד הזה הוא כולנו, למרות שחלקנו כבר הורים, ונעים לגלות שהשירים עדיין רעננים, רלוונטיים, מעוררי הזדהות ומהנים. זה ספר לכל גיל, איורי החלונות של דני קרמן מבריקים, ומדובר גם ביופי של חומר לראשית קריאה.

אבא עושה בושות / מאיר שלו

קשה במיוחד לבחור ספר אחד של מאיר שלו לרשימה כזו, אבל האילוץ מוביל אותנו אל האבא הכי מביך ומתוק שנראה בספרות הילדים הישראלית, ולעוגה הכי מפתיעה ומפתה בה. מומלץ להאזין לעיבוד נהדר של הסיפור בפרק המוקדש לשלו בפודקאסט ״ראש מלא סיפורים״, בביצועו של השחקן יוסי מרשק.

לילה בלי ירח / שירה גפן ואתגר קרת

הסופרים, הקולנוענים, בני הזוג וההורים לבית גפן-קרת חברו לאחד מבכירי המאיירים בני זמננו - דוד פולונסקי, ויצרו ספר שהוא ממתק ויזואלי, המרפרר ל׳ויהי ערב׳ המכשף והמבהיל, ומתאר ילדה אחרת שיצאה בחושך לבדה, אלא שאותה לא ליווה הירח, לכן הלכה להשיב אותו.

סעודה אצל המלכה / רותו מודן

רותו מודן, מהמעוטרות במאיירי ישראל, יצרה יצירת מופת עברית בקומיקס, על ילדה בשם נינה שאביה מאתגר אותה בשאלה המופרכת: ומה אם מלכת אנגליה תזמין אותך לארוחה בארמון? תוך רגע כבר מגיע כרוז, ומטוס, ומשם מסתחררת חגיגה בלתי נשכחת של אצולה ומזון.

ברחוב ירמיהו / לבי דאון

משפחת חרובי אוהבת שקט, אבל החיים לא שקטים, בעיקר כשמקימים ברחוב גינה. לנה גוברמן איירה את הספר באמצעים השקטים ביותר שיש: חוט ומחט, והוא מצחיק, מחכים, יפהפה, ומחורז לעילא.

המסע אל האי אולי / מרים ילן-שטקליס

הסיפור הותיק על החבורה האמיצה היוצאת באישון לילה על מנת להוביל את הבובה אלישבע אל רופא הבובות, קיבל לפני מספר שנים מתיחת פנים בעזרת איורים משגעים של בתיה קולטון, ואין מי שלא ישאב לתוכו. הסיכון: תחנונים מצד הילדים לשמוע לפני השינה רק עוד פרק אחד ודי.

והנה כמה טיפים לקריאה מקלינאית תקשורת:

"התרומה של קריאת ספרים קשורה גם להקראה של הספר עצמו, אך גם לשיח אשר מתרחש בין המבוגר והילד במהלך ובעקבות קריאת הסיפור", מסבירה גילי פרל, קלינאית תקשורת התפתחותית במרכז מיבאל'ה. "זמן הקריאה המשותף יוצר הזדמנות נהדרת לשיח איכותי של ההורה עם ילדו, וכן לעיבוד תכנים שפתיים, רגשיים וחברתיים שעולים בעקבות הסיפור.

לדבריה, בעת קריאת הספר כדאי לשבת כך שתוכלו לראות את העיניים של הילד. "מומלץ לבחור ביחד עם הילד את הספר. לשבת במקום שקט ובאווירה רגועה. עוד לפני ההקראה כדאי להציג לילד את הכריכה של הספר, להראות את שם הסיפור שכתוב באותיות גדולות, שם הסופר והמאייר. אם מדובר בספר חדש, אפשר להעלות ביחד השערות לפי הכריכה על מה הספר מספר, או לתת לילד לדפדף ולהתבונן בתמונות, לשער על מה הסיפור".

במהלך הקריאה, ניתן לעקוב עם האצבע אחרי הטקסט שמקריאים. אם מדובר בספר חדש, ניתן לעצור באמצע ולנחש ביחד מה יקרה בהמשך. "כדאי לקשר בין התכנים שמופיעים בסיפור לעולמו האישי והקרוב של הילד, להסביר ולהתעכב סביב מילים משלב לשוני גבוה או מושגים שייתכן וחדשים לילד, להדגיש חריזה בסיפור", היא מוסיפה. "אם מדובר בספר מוכר, אפשר לתת לו להשלים משפטים ומילים לבד מתוך הסיפור, שהילד יספר את הסיפור לפי התמונות. חשוב לשוחח על הרגשות והסיבה לפעולות של הדמויות השונות בספר. לאחר הקראת הסיפור אפשר לשחזר ביחד את הסיפור, זו גם הזדמנות לברר עם הילד מה הוא הכי אהב בסיפור ומה הוא אהב פחות". 

פרל מדגישה כי חשוב להתאים את הקריאה לתחומי העניין וליכולותיו של הילד. "אם הילד מעדיף להתבונן בתמונות ולדלג על הסיפור, תנו לו", היא אומרת. "אין צורך לקרוא את הספר מילה במילה, אפשר במקום זאת רק לשוחח על הסיפור ועל הציורים. לא להתעקש להתקדם ולסיים את כל הסיפור, אלא לתת לילד לחזור לקטעים שמעניינים ומרגשים אותו, לתת לילד לספר את הסיפור בדרכו שלו. כך גם נוצרות הזדמנויות לביטוי ושיחה, יותר ממצב הרגיל שבו ההורה קורא והילד רק בעמדת מאזין. לילדים שמתקשים להישאר קשובים בעת הקראת סיפור, אפשר לבחור ספרים עם סיטואציות או דמויות שחוזרות על עצמן, כך יהיה לילד קל יותר להתמצא ולהתחבר לתוכן".

ומה עושים כאשר הילד מבקש ממך לקרוא שוב ושוב את אותו הסיפור האהוב? כאמור, יש מספר דרכים לקרוא סיפור - בדרך כלל לכולנו יש נטייה להיצמד לקריאת הטקסט הכתוב, אך אפשר לספר את הסיפור באופן חופשי לפי איורי הספר בלבד. "כשלא נצמדים לטקסט מגלים שאפשר להשתמש בספר באופן יותר חופשי ויצירתי. בנוסף, הרבה פעמים באיורים של הספר מסתתרות דמויות משנה או פרטים שלא מוזכרים בטקסט הכתוב. נוצרת הזדמנות להרחיב ולפתח את הסיפור, להתבונן לעומק בפרטים של התמונה, לדמיין, יש מקום לשאול יותר שאלות ומקום לילד לענות ולהשתתף", היא מסכמת. 

>> יש לכם עוד המלצות? רשמו לנו בתגובות

>> ומהם הסיפורים מאחורי ספרי הילדים הקלאסיים?
>> ויש גם המלצות של ילד בן שנתיים