לב עשוי משקדים (צילום: iStock)
הו! כמה זה טוב | צילום: iStock
 כולנו יודעים ששקדים זה בריא – ללב, לדם, ובכלל. המלומדים שבינינו יודעים גם לומר שהם עשירים בסיבים, חומצות שומן לא רוויות, נוגדי חמצון ופיטוכמיקלים. מצד שני – אנחנו גם יודעים ששקדים הם עתירי קלוריות, וחוששים שאם נצרוך אותם באופן קבוע הם יבנו להם יישוב קבע אצלנו בירכיים. האם זה באמת נכון? או.

חוקרים מאינדיאנה החליטו לבחון את העניין בפועל, וקיבצו לצורך כך 20 נשים בריאות מן השורה. המשתתפות התבקשו להוסיף לתפריט, למשך 10 שבועות, מנה יומית של שקדים שעמדה על קרוב ל-60 גרם (כ-350 קלוריות). לאחר מכן התבקשו הנשים לחזור לתזונתן הרגילה, ללא השקדים, ל-10 שבועות נוספים. מעבר לעניין השקדים לא הייתה כל התערבות בתפריט שלהן, ולא ניתנו להן כל הנחיות.

התוצאות היו שבתקופת אכילת השקדים לא הייתה אצל הנשים כל עלייה במשקל, ויותר מזה – התברר שהן אכלו אפילו קצת פחות מאשר בתקופה נטולת השקדים.

וזה לא הכל
בניסוי אחר, שנערך בקליפורניה אצל קרוב ל-100 גברים ונשים, נמצא שתוספת של מנת שקדים קבועה (כ-50 גרם) לתזונה היומית גורמת להשפעה חיובית כללית על תזונתו של האדם. החוקרים בחנו את כלל המזון שצרכו המשתתפים – קודם במהלך חצי שנה שבה התבקשו לאכול רגיל, ולאחר מכן במהלך חצי שנה שבה התבקשו להוסיף שקדים לתפריט היומי.

והתוצאות? מתברר שקיומם של שקדים בתפריט היומי עוזר לנו לסגל תזונה טובה ובריאה יותר, במיוחד כנגד מחלות כרוניות כמו סוכרת או מחלות לב. ולמבינים: התזונה המשופרת של הנסיינים כללה עלייה ברמות חומצות השומן הלא רוויות, ברמות הסיבים, חלבוני הירקות, הוויטמין E, וגם הנחושת והמגנזיום.

למעשנים, אגב, כדאי במיוחד לאכול שקדים. חוקרים מבוסטון הראו כי הם יכולים לתקן חלק מנזקי העישון, וזאת על ידי בלימת תהליכי החמצון המזיקים שהם תוצאה מהמנהג המגונה.