קוביות שוקולד בקלוז אפ (צילום: istockphoto)
הנוזל המר הזה עושה מתוק בלב | צילום: istockphoto

שוקולד
מקור המילה שוקולד באצטקית, שם פירושה "נוזל מר". זאת מכיוון שעוד לפני התגלית המרעישה שקקאו הולך טוב עם סוכר, האצטקים השתמשו בפולי הקקאו להכנת משקה מריר וכנראה בלתי טעים, שנחשב כמעורר וכמרפא מיני חוליים, ביניהם כאבי בטן.
הראשונים שהשתמשו בפולי הקקאו למאכל, אגב, היו ככל הנראה בני שבט המאיה.


רוטב אלפרדו

מנת הפטוצ'יני אלפרדו המפורסמת הומצאה ברומא כבר ב-1914, ונקראה על שם ממציאה – השף אלפרדו די ללו. לאותו די ללו הייתה מסעדה, והרוטב החדש שהומצא בה הפך עד מהרה לשם דבר, ומשך את המסעדה שלל סלבס בני התקופה. היום, דרך אגב, רוטב האלפרדו מוגש באיטליה בעיקר לתיירים. עיקר תהילתו היא דווקא בארה"ב.

פבלובה
רקדנית בלט בשם אנה פבלובה, היא הדמות שעומדת מאחורי קינוח המרנג המופלא. ביוגרפיה שנכתבה על חייה של אותה רקדנית מספרת שהמתכון נוצר ב-1926 על ידי שף במלון בניו זילנד, בעת שפבלובה ביקרה במקום.

פיטריות כמהין (צילום: istockphoto)
ככה נראות הפטריות היקרות בתבל | צילום: istockphoto

טראפל

הרשו לנו לנחש שכשאתם חושבים על טראפלס מה שקופץ לכם לראש הוא אותם כדורי שוקולד אלוהיים, המצופים בקקאו ונמסים בפה בעונג עילאי. זה אולי הזמן לומר שאותם כדורים שוקולדיים קיבלו את שמם מפטריות הכמהין דווקא (באנגלית טראפלס). הסיבה היא כנראה עטיפת הקקאו של הכדורים, שמזכירה את רגבי האדמה הדבקים בפטריות הכמהין, הגדלות מתחת לפני הקרקע. הממ, סקסי.

קרפצ'ו
הקרפצ'ו – אותן פרוסות דקיקות של בשר נא – קרוי על שם הצייר האיטלקי ויטורה קרפצ'ו, שחי איפשהו במאות ה-14-15. ולמה? כי לפי הטענה הרווחת, אותו ויטוריו הרבה להשתמש בציוריו בצבע אדום המזכיר את צבעו של בשר נא.

סביח
לפי אחת הגרסאות, מקור השם סביח במילה העיראקית "צבאח", שמשמעותה בוקר – וזאת בגלל מנהג אכילת הסביח בבוקרו של יום שבת.
לפי גרסה אחרת, מגניבה הרבה יותר, אין במילה סביח אלא הנצחה של שמו של מי שהיה הראשון למכור את המנה בארץ – סביח (צבי) חלבי. חלבי פתח ב-1961 דוכן ברחוב עוזיאל ברמת גן, ובכך היה הראשון לשווק את מזון המלכים הזה.
אגב, הגרסה של עובד, מלך הסביח מגבעתיים, היא ש"סביח" אינו אלא ראשי התיבות של "סלט, ביצה, יותר חציל".

טארט טאטן

פעם פעם, איפשהו בסוף המאה ה-19, היו שתי אחיות. קראו להן סטפני וקרוליין טאטן, והן ניהלו אכסניה בצרפת. האגדה מספרת שבבואן להכין לאורחיהן טארט תפוחים, התבנית נשמטה מידיהם ונפלה, כשהבצק מעל התפוחים – וכך נולד הטארט טאטן המפורסם, שייחודו בכך שהבצק נאפה בו על התפוחים, ולא מתחתם.
לפי גרסה אחרת אותה סטפני טאטן השאירה את מילוי התפוחים על הגז יותר מדי זמן, וכדי להסוות זאת החליטה לכסות את המילוי בבצק.

אין תמונה
טארט טאטן. כמה תפוחים ואת הופכת לאגדה

סנדוויץ'
יש הטוענים לקיומו של לורד אנגלי בשם סנדוויץ', ואילו אחרים סבורים שהכוונה לדוכס הרביעי מהעיירה האנגלית סנדוויץ', בשם ג'ון מונטגיו. בכל מקרה – אותם אדם שעל שמו קרוי הכריך אהב כל כך להמר, שנאלץ להמציא צורת מזון שלא מחייבת אותו להניח את הקלפים מידיו בעת האכילה.

קפוצ'ינו
מקור שמו של הקפוצ'ינו הוא ככל הנראה גלימות הנזירים באיטליה, שנקראות ''קפוצ'ין". מה הקשר? יש הטוענים שצבע הגלימה הזכיר את צבע הקפה, ואחרים גורסים שצורתו המחודדת של הברדס מזכירה את הקצף דווקא


סלט ולדורף

סלט זה, המכיל תפוחים, סלרי, פעמים רבות אננס, וגם אגוזים, הגיח לעולם ב-1896 במלון ניו יורקי בשם ולדורף אסטוריה – ומכאן שמו. לשם הדיוק ההיסטורי חשוב לציין שבגרסה המקורית, של שף המלון אוסקר צ'ירקי, לא היו לא אגוזים ולא אננס.

למדתם משהו חדש? תנו לנו בלייק!

>> והנה עוד גרסה לטארט טאטן, הפעם של אייל שני
>> כל הטיפים לאפיית חלה מושלמת